سن مناسب برای کلاس موسیقی

به راستی سن مناسب برای کلاس موسیقی چه زمانی است و از کجا بدانیم که برای یادگیری موسیقی دیر نیست خیلی اوقات علاقمندان با این سوال روبرو می شوند و یا والدینی که برای فرزندشان می خواهند کلاس موsیقی ثبت نام کنند به این فکر می افتند که به راستی آیا زمان مناسب یا خاصی برای شروع کلاس وجود دارد یا خیر در جواب به این سوال باید مواردی را مد نظر قرار دهیم که مهم ترین آن ها هدفی است که برایش می خواهیم موسیقی را آغاز کنیم در ادامه در مورد این موضوع مفصل صحبت خواهیم کرد.

درچه سنی کلاس موسیقی مفید است

در ابتدا باید به بررسی این موضوع بپردازیم که موسیقی در هر سنی که باشید فواید خاص خود را دارد و اینگونه نیست که سن مناسب برای کلاس موسیقی زمان خاصی باشد.

دقیقا مثل این است که بپرسیم ویتامین ها برای بدن در چه زمانی مفید هستند طبیعی است که در هر سنی بدن ما نیاز به ویتامین ها دارد و هیچ گاه نیاز ما برای این گونه موارد از بین نمی رود پس نمی توان گفت که چون در کودکی ویتامین مصرف نکردیم دیگر در بزرگسالی فایده ای ندارد.

موسیقی نیز غذای روح است.

در هر سنی ما به این موضوع نیازمندیم.

و هیچ گاه موسیقی به اتمام نمی رسد در هر سنی ما می توانیم با موسیقی از انرژی های منفی دور بمانیم و ذهن خود را آرام کنیم.

فقط در این میان نوع موسیقی که یاد می گیریم و یا سبک و سیاق و روش آموزشی متفاوت می باشد که در ادامه به این موضوع می پردازیم

زمان مناسب آغاز کلاس موسیقی کودک

فعالیت های ذهنی کودکان که در ادامه منجر به درک موسیقی می گردد از همان اوایل کودکی آغاز می شود.

اما زمانی که کودک بتواند ارتباط بین اجزای مختلف صدا و ریتم را درک کند می تواند وارد کلاس آموزش موسیقی کودک شود.

این سن حدودا سه سالگی تا 6 است که به اعتقاد اساتید موسیقی کودک ، سن مناسب برای کلاس موسیقی و آغاز راه موسیقی است.

این سن بنا به تفاوت های فردی هر کودک می تواند بین سه تا شش سال باشد که بنا به تشخیص مدرس موسیقی کودک انجام می شود.

برای مشاوره رایگان در این زمینه می توانید از مشاورین کودک ما در آموزشگاه منظومه کمک بگیرید.

اما به خاطر داشته باشید که آغاز فعالیت موسیقی به معنی شروع تخصصی موسیقی یا ساز نیست.

بلکه در این سن کودکان بایستی وارد کلاسی شوند که اصول اولیه موسیقی را به شکل ملموس برایشان تشریح کند.

کودکان مانند بزرگسالان اهمین موسیقی و فواید آن را درک نمی کنند و نمی توان انتظار داشت که وارد یک کلاس مانند بزرگتر ها شده و از آن لذت ببرند.

بلکه استاد موسیقی کودک با یک سری تخصصی ها در این زمینه با استفاده از بازی ها این اصول پایه ای را به کودکان آموزش می دهد.

کلاس موسیقی در سنین نوجوانی

بعد از سن کودکی یعنی سنی که در بالا برای موسیقی کودک عنوان کردیم اینک وارد بخش دیگری از موسیقی می شویم.

اگر در بخش قبلی فرزند شما دوره موسیقی کودک را گذرانده باشد در این مرحله کار راحت است و با پیش زمینه مناسبی که از دوره قبل گرفته است می توانید وارد بخش ساز تخصصی شوید.

اما اگر دوره موسیقی کودک را نگذرانده اصلا نگران نباشید اول از همه باید یاد آوری کنیم که درسنین بعد از شش و هفت سالگی دیگر نیازی به گذراندن دوره موسیقی کودک نیست.

چرا که دوره قبلی همان طور که بیان کردیم مناسب سنین سه تا شش سال است و برای این سنین طراحی شده و ورود به این دوره در سنین بالاتر عملا خسته کننده و بی فایده است.

در این سنین نیز می توانید از مشاوره رایگان مشاورین ما در آموزشگاه موسیقی منظومه بهره ببرید تا بهترین ساز ممکن را برای فرزندتان انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که بهترین ساز برای هر فرد می تواند متفاوت باشد و این یک مساله کاملا نسبی است چرا که ما در موسیقی ساز خوب یا بد نداریم همان طور که استعداد و تفاوت های فردی وجود دارد هر سازی می تواند مناسب هر فرد باشد.

نوجوانی سن مناسب برای شروع کلاس موسیقی است هم برای کنترل هیجانات و هم برای یادگیری اصولی و صحیح.

زمان مناسب برای کلاس موسیقی بزرگسالان

اگر در سنین بالاتر هستید و به این فکر افتاده اید که یادگیری یک ساز را آغاز کنید به شما تبریک می گوییم چرا که قرار است یک دوره کاملا متفاوت و جذاب را تجربه کنید.

سوال های تکراری و بیهوده ای مانند اینکه شاید برای من دیر است و یا شاید نتوانم یاد بگیرم و یا از سن من گذشته را کنار بگذارید.

ما در آموزشگاه هنرجویان 80 تا 90 ساله ای هم داریم که در کلاس ها شرکت می کنند و هم خود و هم دیگران از نوازندگیشان لذت می برند.

بسیار دیده ام که هنرجویانی با سنین بسیار کمتر مثلا سی یا چهل ساله مراجعه می کنند و می گویند که آیا برای یادگیری دیر نیست و آیا اصلا می توانم یاد بگیرم و پس از یکی دو دوره آموزش به این سوالات خود دیگر حتی فکر هم نمی کنند.

یادگیری موسیقی روندی است که در هر سنی باعث پویایی ذهن می شود.

این روند هر جا و در هر سنی می تواند موجب تغییرات بسیار شگرفی در روحیه شما شود.

مراحل شروع کلاس آموزش موسیقی

سن مناسب برای خوانندگی

سن مناسب برای شروع خوانندگی هم درست مانند ساز می تواند متفاوت باشد و برای هر فرد جدا گانه تعریف می شود.

برای خوانندگی با توجه به حساسیت تار های صوتی لازم است که تاکید کنیم هر سنی روش آموزشی مناسب خود را دارد و این گونه نیست که سن خاصی مطرح شود.

بلکه بایستی در هر سنی فرد وارد آموزش مخصوص به سن خود شود مثلا اگر در کودکی یا نوجوانی فرد آموزش سنین بزرگسالی را ببیند می تواند به صدا آسیب بزند و هر سنی حساسیت ها و روش های جدا گانه ای برای آموزش دارد.

پس به جای تاکید بر سن بر روش آموزش متناسب با سن تاکید داریم.

بهترین سازها در سنین مختلف

1-بهترین ساز برای شروع موسیقی کودکان

البته برای انتخاب ساز برای کودکان بهتر است از مشاورین ما در آموزشگاه کمک بگیرید که به صورت رایگان مشاوره انتخاب ساز را در هر سطح و سنی در اختیار شما می گذارند اما در کل برای انتخاب ساز برای کودکان بهترین ساز ها می تواند سازهایی مانند بلز و فلوت باشد که البته برای سنین 3 تا 6 سال توصیه می شود برای سنین بالا هم علاقه مهم است و هم دوره ای برای معرفی ساز وجود دارد که می توانند از بین سازهای مختلف انتخاب کنند.

2-بهترین ساز برای شروع موسیقی نوجوانان

برای نوجوانان سازهایی مثل گیتار و پیانو بسیار مناسب است البته سازهای کوبه ای هم مثل هنگ درام و کاخن می تواند برای تخلیه هیجانات و البته درک بهتر ریتم بسیار مناسب باشد باز هم تاکید بر انتخاب اصولی توسط مشاور را داریم.

در این مقطع خیلی بایستی در انتخاب دقت شود چرا که یک انتخاب اشتباه می تواند کلا فرد را از موسیقی زده و دور کند.

3-بهترین ساز برای یادگیری بزرگسالان

برای بزگسالان سازهایی که زود بازده تر باشد و زمان تمرین کمتری را با توجه به مشغله بزرگسالان داشته باشد بهتر است.

برای انتخاب ساز در سنین بزرگسالی معمولا محدودیتی وجود ندارد و بیشتر تاکید بر روش آموزش داریم تا خود ساز.

روش های اموزش به بزرگسالان بایستی به گونه ای باشد که جذابیت لازم را داشته باشد  ضمن اینکه در انتخاب آهنگ ها بایستی طوری عمل شود که متناسب سن و علاقه باشد.

ولی در کل سازهایی مثل تار و سه تار و سنتور و دف از بین سازهای ایرانی و از بین سازهای خارجی سازهایی مثل پیانو و گیتار مناسب است.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *