سن مناسب برای شروع خوانندگی

بسیاری از ما به خوانندگی علاقه داریم و اکثر کسانی که به آموزشگاه موسیقی ما مراجعه می کنند این سوال را می پرسند که آیا برای شروع آموزش آواز دیر نیست و اصلا سن مناسب برای شروع خوانندگی چه سنی است و خیلی سوالات دیگر که همگی ریشه در نگرانی برای ادامه آموزش اصولی را دارد خیلی اوقات هم والدینی که در فرزند خود استعدادی خاص می بینند می خواهند بدانند که واقعا بهترین سن برای شروع آواز چه سنی باید باشد که موجب یادگیری صحیح اواز گردد در ادامه با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانیم.

سن مناسب برای شروع خوانندگی

برای آغاز و شروع آموزش آواز خیلی اوقات با سردرگمی مواجه می شویم چرا که نظرات متعددی در زمینه وجود دارد که هر یک معتقدند بایستی آموزش آواز در سن خاصی باشد ولی واقعا چه سنی برای شروع آموزش مناسب است ؟ در زیر به بررسی اجمالی هر یک از این نظریات می پردازیم تا بدانیم که دیدگاه هر کدام در مورد آواز و شروع آموزش آواز چگونه است.

در کل اگر بخواهیم سن مناسب برای شروع خوانندگی را بدانیم این سن مابین 9 تا 14 سالگی است یعنی زمانی که تارهای صوتی در وضعیت حالت پذیری و به ثبات رسیدن هستند.

عکس از کنسرت هنرجویان آموزشگاه منظومه

آموزش خوانندگی در کودکی

با وجود تغییر در صدا و در مواردی حتی بد شدن یا بم شدن بیش از حد صدا اما باید بدانیم که بسیار از این تغییرات گذرا است و برخی البته نیز پایدار اما باید دقت داشت که هر چند این تغییرات رخ می دهد اما بسیاری اصول آواز و خوانندگی وجود دارد که در سنین پایین کودکان بهتر یاد می گیرند و با تغییر در صدا هیچ کدام از این اصول فراموش نمی شود پس توصیه می کنیم اگر کودکان از سنین پایین استعداد خوانندگی دارد حتما از همان سنین پایینتر آموزش را آغاز نمایید.
یکی از این موارد تربیت گوش و شنیداری فرد است که در سنین پایین می تواند بسیار خوب تربیت شود و بعدها در پیشرفت آواز بسیار موثر باشد.

عکس از کنسرت هنرجویان آموزشگاه منظومه

آموزش خوانندگی در سنین 9 تا 14 سالگی

همان طور که بیان کردیم در هر سنی می توان یادگیری آواز را آغاز نمود حتی تا مراحل حرفه ای هم پیش رفت.

اما در مجموع سن مناسب برای شروع خوانندگی سنین 9 تا 14 سالگی می باشد.

در حدود این سن تارهای صوتی شکل نهایی خود را کم کم پیدا می کنند.

اگر آموزش آواز در این سنین پیش برود می تواند بسیار مفید باشد.

اما به خاطر داشته باشید همان طور که یادگیری اصولی آواز می تواند فرد را به خواننده حرفه ای شدن نزدیک کند به همان میزان آموزش های غیر اصولی می تواند بسیار مضر باشد و آسیب های جدی به صدا بزند پس در انتخاب استاد دقت کنید.

در این سنین و در کنار آواز ، یادگیری یک ساز می تواند فوق العاده موثر و مفید باشد.

آموزش آواز در بزرگسالی

خیلی اوقات مراجعین می خواهند بدانند که آیا برای آموزش آواز دیر نشده است و آیا در سنن بالا می توان آواز و خوانندگی را آغاز نمود.

در جواب این دوستان نیز بایستی بگوییم که هر چند از سنین بالا هم بخواهید آموزش را آغاز نمایید ولی این مقوله ای است که هیچ فردی در آن صفر نیست و هر کسی علی الخصوص اگر به خوانندگی علاقمند بوده یا صدای خوبی دارد یک سری اصول آواز را به طور ناخودآگاه آموخته است که می تواند مربوط به شنیده ها و یا گوش قوی فرد باشد.

در واقع شما با شروع آموزش آواز در حقیقت آموزش اصولی و حرفه ای آن را آغاز می نمایید در حالی که ممکن است شاید سال ها در حال آموزش بوده باشید و خود ندانید و به همین دلیل است که بسیاری هنرجویان پس از شروع آموزش به یکباره پیشرفت سریع و بزرگی دارند و این به روشن شده این مساله بیشتر دلالت می کند.

برای سنین بالاتر تکنیکی هایی وجو دارد که می تواند بسیار مفید باشد.

این تکنیک ها در کلاس آواز همگی کار می شود.

آواز را پس از سن بلوغ باید فرا گرفت!!!!

بسیاری بر این عقیده اند که چون با فرا رسیدن سن بلوغ صدای بچه ها تغییر می کند و تار های صوتی با تغییراتی مواجه می شود پس آموزش را به بعد از آن تایم واگذار می کنند و بر این عقیده اند که آموزش های تا قبل از این سنین به هدر می رود و توجیه آن ها نیز این است که چه فایده ای دارد وقتی که صدای ما تغییر می کند روی ان کار کنیم ولی باید دانست که این دیدگاه با وجود فراوانی آن اما اندکی قابل تردید است در زیر به آن می پردازیم.

5/5

۳۱ پاسخ

  1. سلام
    ممنونم بابت اطلاعاتی که در این زمینه توی سایتتون گذاشتید
    من خودم احساس میکنم صدام بد نیس
    و پیش چند نفر از اساتید موسیقی شهرم هم رفتم و نظرشون رو خواستم و اونها هم این ویژگی خوانندگی رو در من تایید کردن

    من فعلا پشت کنکور هستم و خب فعلا تمام وقتم داره میره واسه خوندن کنکور
    و میخواستم بدونم منی که همچین موقعیتی دارم، آیا میتونم خوانندگی رو از همین الانم شروع کنم؟! یا اینکه با درسم به تداخل میرسه و باید بذارمش بعد از کنکور؟!

    ممنون میشم که بهم جواب بدید

    1. سلام
      قطعا تمرین های موسیقی به بهبود موارد و دروس دیگه هم کمک می کنه و هیچ گونه تداخلی با درس های شما نداره چه بسا کمک می کنه که ذهن باز تری برای درس ها تونم داشته باشید.

  2. سلام می خواستم بدونم که اگر کسی صدای خوبی نداشته باشه میتونه با پشتکار و تمرین کردن به یک خواننده خوب برسه.
    ممنون میشم جواب بدید.

    1. سلام
      برای این موضوع یک سری مولفه های اولیه هست که بایستی داشته باشید
      در تست صدای اولیه این موارد مشخص میشن و اگه صداتون قابلیت کار داشته باشه و حد نساب اولیه رو به دست بیارید میشه روی صدا کار کرد در غیر این صورت نه

  3. سلام خسته نباشید من به شخصه خودم حس میکنم که صدام بد نیست و اگه روش کار کنم قابلیت خواندن را خواهد داشت من همیشه دوست داشتم دوبله کنم و بعد از مدتی تمرین الان میتونم چند کارکتر صدا در بیارم درمورد خوانندگی هم همینطور مدتی همینطور برای خودم میخونم و تمرین خاصی بلد نیستم اما حس میکنم از چندماه پیش خودم خیلی بهترم و حتی لرزش صدامم کمتر شده بنظر شما قابلیت خواندن رو دارد؟ و چطور میتونیم تست بدیم؟

    1. سلام
      قطعا قابلیتش رو دارید
      با کمی تمرین اصولی و یادگیری تکنیک های خواندن حتما به نتیجه می رسید
      در ضمن می تونید یک تست صدا هم بدید تا بهتر و بیشتر با صداتون آشنا بشید
      برای اینکار با شماره های آموزشگاه تماس بگیرید

    1. سلام
      تکنیک ها در اکثر مواقع یکسانند تفاوت تکنیک ها بیشتر در سبک های مختلف هست تا در زبان های مختلف

  4. باسلام ووقت بخیر ببخشید من۲۲ سالمه وخیلی به خوانندگی علاقه دارم وصدام هم بدنیس میخوام از صفر شروع کنم واینکه سنم خوبه برای خوانندگی؟ممنون میشم جواب بدین

  5. سلام بنده ۳۱ سالمه
    خیلی دوس دارم که خواننده سبک سنتی بشم
    احساس میکنم این توانایی رو دارم که یاد بگیرم
    به نظرتون دیر نیست واسه شروع؟

      1. سلام من ۱۲ سالمه و به خوانندگی علاقه شدید دارم و احساس میکنم می تونم خواننده شم ولی میترسم که وقتی به سن بلوغ رسیدم صدام بد شه

  6. سلام من استعدادخوانندگی رودارم صدام هم خیلی خوبه ومن ۱۳سالمه به نظرتون میطونم تست بدم و واسم زودنیست

    1. نه به نظرم خیلیم زوده… چون کسی که میتونم رو مینویسه میطونم هیچوقت نمیتونه نت ها رو یاد بگیره

  7. من ۴۵سالمه صدام آلتوست و وسعت صوتیم ۱۲نت هست وشدیدا به خوانندگی علاقه دارم و پشتکار و هزینه و وقت هم به اندازه کافی دارم ولی یادگیری و حفظ شعرم خیلی ضعیفه بنظرتون برای شروع دیر نیست

  8. سلام وقتتون بخیر
    ممنون بابت اطلاعات مفیدتون میخواستم بدونم برای فراگیری آواز باید امتحان داد؟و اینکه به چه صورتی برگزار میشه؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      امتحان نه ولی قبلش می تونید یه تست صدا داشته باشید به این صورت که بخشی از یک آهنگ رو می خونید تا موارد مهم صداتون رو استاد بررسی کنن

  9. سلام بنده تو سن بلوغ هستم آیا میتونم الان شروع کنم و اگه تو این دوره شروع کنم صدام آسیب نمی بینه؟یا باید بعد سن بلوغ اقدام کنم

    1. سلام بله می تونید شروع کنید
      اگه اصولی و درست آموزش ببینید می تونید در این سن پیشرفت خوبی داشته باشید

  10. سلام وقت بخیر
    آیا در حدود ۵۰ سالگی هم می توان آواز رو شروع کرد یا اصلا تار های صوتی قابلیت شکل پذیری رو ندارند؟

    1. سلام وقت شما بخیر
      بله البته که میشه
      نیازی به شکل پذیری تارهای صوتی نیست شما باید طریقه درست استفاده از اونارو یاد بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *