آموزشگاه موسیقی و سوالات متداول در آن 9

آموزشگاه یوسف آباد

آموزشگاه موسیقی و سوالات متداول در آن 9

در انتخاب ساز برای فرزندمان ساز ایرانی بهتر است یا سازهای کلاسیک؟

با سلام و درود فراوان به هنردوستان و همراهان همیشگی آموزشگاه موسیقی ما. در این هفته سعی داریم به این سوال که از سوی بسیاری از والدینی که به آموزشگاه موسیقی مراجعه می کنند مطرح می شود، پاسخ گوییم. بسیاری از والدین در مرحله انتخاب ساز برای فرزند خود به این مورد برمی خورند که چه سازی مناسب فرزندشان است و آیا بهتر است کودک در دوره های موسیقی ایرانی شرکت کند و یا دوره های موسیقی کلاسیک.

بسیاری از اوقات این موضوع برای کودکان نیز دشوار می شود به حدی که در موقع انتخاب ساز کودک با دیدن ساز سنتور این ساز را انتخاب می کند و اندکی بعد با دیدن ساز ویلن آن را برمیگزیند. و یا حتی پیش آمده که بعد از مدتی که به یادگیری سازی مشغول است، در آموزشگاه موسیقی ساز دیگری را می بیند و به آن ساز گرایش پیدا می کند.

آموزشگاه موسیقی

و این مشکل شاید تا مدتی پس از کار در موسیقی نیز همچنان وجود داشته باشد. به همین خاطر امکان دارد مراحلی را که در یک ساز کار کرده با انتخاب ساز دیگر از بین برود.به همین دلیل نگرانی از این بابت نیز برای والدین وجود دارد.

چه سازی بهتر است

و اما برای فرزنمان در نهایت ساز ایرانی(تار ، سنتور، سه تار، نی، کمانچه، دف، تنبک، عود و….) بهتر است انتخاب شود یا ساز کلاسیک(گیتار، پیانو، کیبورد، ویلن، فلوت، ساکسیفون، کلارینت، سازدهنی و …)

در این مورد نیز باید تاکید کنیم که در نهایت این فرزند شماست که نقشی تعیین کننده دارد و به هیچ عنوان نباید علاقه شخصی خودمان را القا کنیم.

برای انتخاب ساز بهتر است که این کار را به اساتید این رشته بسپارید که در این زمینه مهارت دارند و قادر هستند به خوبی علاقه کودک را بررسی کرده و ساز مناسب را به او بشناسانند.

شیوه انتخاب ساز

در این مورد اساتید موسیقی کودک در آموزشگاه موسیقی در خلال دوره به معرفی سازهای گوناگون به کودک می پردازند و به شیوه ای اصولی و علمی ساز های گوناگون را مورد نقد و بررسی قرار می دهند.

با معرفی درست و اصولی ساز به کودکان آنها به هیچ وجه سردر گم نمی شوند و هر یک قادرند به تنهایی به انتخاب ساز خود بپردازند.

و اما اگر پس از این مرحله باز هم تردید وجود داشت می توانید با مشاور آموزشگاه موسیقی که فردی است که در این زمینه تبحر دارد مشورت کنید و راهنمایی او در این زمینه حتما کارگشا خواهد بود.

ایرانی یا کلاسیک

و اما اگر بین ساز های ایرانی و کلاسیک باز هم تردید دارید باید بگوییم که هیچ سازی ائم از ایرانی یا کلاسیک بر دیگری ارجحیت ندارد و بهترین ساز برای هر فرد به تنهایی تعبیر می گردد.

در سازهای ایرانی موسیقی ایرانی تدریس می شود و البته با سبک و سیاق این متد و در مورد این قضیه شیوه ای که سالیان سال از نسل های گذشته تا کنون مرسوم بوده و صد البته به شکل نوین تر آن آموزش داده می شود.

و در سازهای کلاسیک نیز باید بگوییم که متد اروپایی آن در آموزش این دسته ساز ها نیز وارد شده است و متد اروپایی آن مرسوم است.

در مورد هر دو شکل موسیقی هر کدام که قرار باشد کار شود توصیه اکید ما این است که دوره های موسیقی کودک که در آموزشگاه موسیقی تدریس می گردد حتما گذرانده شود و در پایان دوره با نظر اساتید کودک قطعا برای انتخاب مشکلی نخواهید داشت.

و اگر فرزند شما به سنی رسیده که موسیقی کودک لازم ندارد شما می توانید با مشورت با مشاور آموزشگاه نظر کارشناسانه ای را در اختیار داشته باشید که می توانید بر آن اساس تصمیم درست را اتخاذ نمایید.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *