مصطفی محمودی مدرس سنتور

آموزش سنتور آموزشگاه منظومه

سنتور یکی از کهن ترین ادوات موسیقی ایرانی است که برخی ساخت آن را به فارابی نسبت میدهند.
با توجه به قدمت آثار کشف شده احتمالا که این ساز از قلمرو ایران به کشورهای دیگر راه یافته است و نامهای مختلفی پیدا کرده است.
این ساز با اندک تفاوتی در شکل ظاهر و با نام های مختلف در شرق و غرب دنیا وجود دارد.
سنتور در کشور چین یان کین، در اروپای شرقی دالسی مر، در انگلستان باتر فلای ها، در آلمان و اتریش مک پر،در هندوستان سنتور، در کامبوج فی و در امریکا زیتر نام دارد که هر کدام دارای وجه تشابهاتی هستند.
سنتور در تعدادی از جمهوری های سابق شوروی مانند ارمنستان و گرجستان نیز رواج داشته است.
همینطور سنتورهای عراقی –هندی- مصری و ترکی که بعضی از آنها حدود 360 سیم دارند.
در دوران معاصر اولین آثار به جا مانده از سنتور به حبیب سماعی تعلق دارد پس از آن استاد ابوالحسن صبا اولین ردیف سنتور را به رشته تالیف کرد و سرانجام شاگرد شایسته ایشان فرامرز پایور سنتور را به شکل جدی و رسمی وارد ارکستر سازهای ملی کرد و با اجراهای متعدد و درخشان سنتور را به اوج درخشش و محبوبیتش رساند.
استاد پایور با نگارش کتاب های دستور سنتور ، سی قطعه چهارمضراب ، هشت آهنگ ، ردیف ابتدایی و ردیف چپ کوک یک دوره رپرتوار جامع و کامل برای این ساز تدوین نمود.
مصطفی محمودی نیز که در همین مکتب آموزشی رشد کرده،بر اساس رپرتوار آموزشی استاد فرامرز پایور آموزش این ساز زیبا را تدریس می کند. همچنین به منظور ایجاد تنوع، کتاب شیوه سنتور نوازی استاد پشنگ کامکار در کنار کتاب دستور سنتور به هنرجویان مبتدی آموزش داده خواهد شد که پس از شش ماه آموزش پیوسته، هنرجویان قادر خواهند بود هر دو کتاب فوق را به اتمام برسانند.
در دوره متوسطه کتاب ردیف ابتدایی و سپس ردیف استاد صبا تدریس خواهد شد که در پایان هنرجویان قادر به شناخت و آشنایی با دستگاههای هفتگانه موسیقی ایرانی خواهند بود.
در کنار کتاب های فوق به منظور تقویت دست و بهبود تکنیک نوازندگی مجموعه کتاب های رامتین هنرمند ارجمند بهمن بهمرام تدریس خواهد شد.
محمودی در بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فجر نوازنده سنتور گروه چکاوک بود و در کنار همین گروه اجراهای متعددی در تهران و شهرستان های دیگر داشت.

5/5

۲ پاسخ

    1. سلام و درود
      طول دوره ها متفاوت و هزینه هم به نسبت زمان دوره هاست که می تونید با تماس با شماره های آموزشگاه از جزییات مطلع بشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *