آموزش پیانو

دوره آموزش پیانو

پیانو سازی است که شاید نسبت به دیگر سازها اهمیت و توجه بیشتری را به خود جلب کرده است و دلیل این اهمیت هم البته مشخص است آموزش پیانو هم البته خود مقوله ای بسیار مهم و مجزا است چرا که در سازی با این وسعت و قابلیت طبیعتا موارد و نکات زیادی هم در آموزش نهفته است که اگر رعایت نگردد روند یادگیری پیانو را با مشکلاتی روبرو خواهد ساخت از این روست که آموزشگاه موسیقی منظومه به عنوان تخصصی ترین مرکز آموزش پیانو برای این ساز خاص دوره ها و آموزش هایی متفاوت در سطوح مختلف آموزشی را فراهم نموده است که در ادامه با برخی از این برنامه ها آشنا می شویم.

پیانو

پیانو از زمان ساخت و پیدایش تا کنون البته دسنخوش تغییراتی بوده است ولی نهایتا شکل و ساختار اولیه خود را کمابیش حفظ کرده است تفاوت عمده این ساز با دیگر ساز ها در قابلیت اجرای نت های مختلف و قابلیت اجرای ریتم و آکورد در کنار ملودی است که باعث می گردد این ساز به تنهایی هم زیبایی و کامل بودن خیلی سازها در کنار یکدیگر را داشته باشد این قابلیت البته با شکل اجرای نت ها که به زیبایی و سادگی در کنار یکدیگر چیده شده اند سهولت کار را نیز از سویی فراه ممی آورد که در نهایت قابلیتی خاص را در عین در دسترس بودن به نوازنده می دهد.

پیانو سازی خاص است با قابلیت های خاص که به نوازنده اختیاراتی فوق العاده می دهد در کنار نوازندگی کارهایی نظیر خلاقیت و آهنگسازی نیز روی این ساز به زیبایی و سادگی امکان پذیر است و بسیاری آهنگسازان معمولا نوازنده این ساز هستند از این ور برای علاقمندان به آهنگسازی نیز بسیار جذاب خواهد بود.

آموزش پیانو

در کنار این همه قابلیت روی این ساز در مقوله آموزش اما حساسیت های زیادی در کار است چرا که سازی با این گستردگی بایستی به شکلی اصولی و درست آموزش داده شود تا هم قابلیت های آن برای نوازندگی مد نظر باشد و هم نوازنده این ساز صرفا به نوازنده ای مبتدی که فقط آهنگ هایی را بدون روح اجرا می کند بدل نگردد.

در واقع برای آموزش این ساز متد ها و روش های گوناگونی وجود دارد که همه ان ها شاید اصولی و درست نباشند آموزش روی این ساز بایستی با برنامه آموزشی خاصی پیش برود برنامه ای که در آن همه موارد و حساسیت های کار روی پیانو در نظر گرفته شود و از سویی هم به پرورش خلاقیت روی نوازندگان اهمیت داده شود نه فقط به آموزش آهنگ هایی ساده بپردازد چرا که این ساز بسیار فراتر از نوازندگی ساده است.

در زیر شما را با بخشی از برنامه های آموزشی ساز پیانو در آموزشگاه منظومه آشنا می کنیم تا بیشتر با موراد آموزشی و نکات مهم ان در آموزش آشنا شوید.

( عکس از کنسرت هنرجویان اموزشگاه منظومه )

آموزش پیانو در آموزشگاه منظومه چه تفاوتی با دیگر روش ها دارد ؟

برای آموزش پیانو در ایران خیلی روش های پایه ای در آموزش بکار برده نمی شود و معمولا همه روش ها با آموزش اولیه نت ها آغاز می گردد و با یاددهی تعدای آهنگ معروف ادامه پیدا می کند با مشخص شدن ضرورت آموزش اصولی پیانو و مضراتی که روش های معمول دارند می توان به این نتیجه رسید که روش های معمول به آموزش آهنگ نوازی در حد بسیار ابتدایی می پردازند

و اما مشکلات آموزش های معمول و مرسوم در کجاست ؟

  • اول از هم باید بگوییم که این گونه آموزش ها معمولا نوازنده را در یک سطح ابتدایی قرار می دهد و با ادامه آموزش ها فقط تعداد این آهنگ ها بیشتر می شود و تغییری در سطح اجرا رخ نمی دهد.
  • مشکل بزرگ دیگر در روح نوازندگی است که در روش های معمول نوازنده فقط به اجرای خشک و بی روح آهنگ های تکراری می پردازد به طوری که هر چند در ابتدا جذاب به نظر می رسد اما پس از مدتی خسته کننده می شود و هنرجو میلی به ادامه اموزش ندارد چیزی که شاید بسیار با آن برخورد کرده باشید.
  • مشکل دیگر بر می گردد به خلاقیت در نوازندگی که در روش های معمول عمدتا سرکوب شده و اصلا خلاقیت در نوازندگان فرصت بروز پیدا نمی کند چرا که مداما قطعات تکراری نواخته و آموزش داده می شوند.
  • مورد بسیار مهم دیگر سرخوردگی هنرجویان است که پس از مدتی چون توانایی اجرا و تسلط روی قابلیت های زیاد پیانو را نمی یابند معمولا سرخورده شده و آموزش را رها می کنند.

( عکس از کنسرت هنرجویان اموزشگاه منظومه )

در آموزشگاه موسیقی منظومه ما آموزش پیانو را بسیار متفاوت در دو برنامه مشخص آموزشی پیش می بریم :

1- در بخش نخست در کلاس پیانو ما برنامه آموزشی بر گرفته از روش های آموزشی و مشخص روز دنیا را که در دانشگاه های موسیقی بکار برده می شود تدوین و اجرا می کنیم این روش معمولا برای هنرجویان مستعد و علاقمند که می خواهند موسیقی را به طور جدی دنبال کنند بسیار مناسب است به گونه ای که روش ها چون منطبق بر اصول آموزش جهانی است حتی پس از گذراندن دوره های اولیه می توانند آموزش ها را در موسسات و دانشگاه های بین المللی ادامه دهند.

این روش هم بسیار اصولی و هم بسیار منظم و دقیق است و همه موارد و تکنیک های آموزشی در آن لحاظ گردیده است تا هنرجویان با ویژگی های وقابلیت های منحصر به فرد پیانو در همه بخش ها آشنا شوند و تسلط نوازندگی خود را در حد حرفه ای بالا ببرند طبیعی است که این روش برای هنرجویان کوشا و جدی بسیار کار آمد است و نیازمند تمرین و دقت بالا است.

2- در برنامه دیگر که آن هم بر اساس اصول آموزش جهانی پیانو است توسط اساتید و مشاورین آمزوشگاه طرح ریزی و تدوین شده است در این روش آموزش ها بر اساس حساسیت های والدین و هنرجویان اندکی نعطاف پذیر شده است تا هم سن هنرجویان در نظر گرفته شود و هم توانمندی ها و تفاوت های فردی آنان .

در حقیقت این روش به گونه ای اصولی و آکادمیک پیش می رود و در کنار روش اصلی یک سری دروس هم برای ایجاد علاقه و انگیزه در هنرجویان در سنین مختلف در نظر گرفته شده تا هم آموزش ها حال و هوای جذاب تری به خود بگیرد و خلاقیت در هنرجویان در دستور کار باشد به این شکل که در خلال برنامه های آموزشی موارد و آموزش هایی هم در رابطه با کارهای آهنگسای و اجرای های صحنه ای در نظر گرفته می شود.

در هر دو روش آموزش در آموزشگاه موسیقی منظومه هنرجویان در دوره های مختلف از سوی آموزشگاه کنترل می شوند تا مشخص شود که امزوش ها درست و دقیق پیش می روند همچنین اجرا و کنسرت نیز برای هنرجویان در سطوح مختلف وجود دارد تا هم سطح هنرجویان ارزیابی گردد و هم خلاقیت ها و استعداد های خود را در صحنه بروز دهند که در ایجاد انگیزه هنرجویان نیز بسیار مفید بوده است.

کلاس آموزش پیانو

کلاس پیانو

اگر به دنبال کلاس پیانو و فراگیری حرفه ای پیانو هستید بهتر است قبل از هر چیز با خود پیانو آشنا شوید؛ پیانو جزو دسته

بیشتر »
معرفی پیانو

معرفی ساز پیانو

در این مقاله با ساز زیبای پیانو بیشتر آشنا می شویم این ساز یکی از سازهای پایه ای در آموزش موسیقی محسوب می شود که

بیشتر »
نحوه کوک پیانو

کوک پیانو

امروز در وب سایت آموزشگاه موسیقی منظومه با شما عزیزان همراه هستیم با توضیحاتی درباره کوک پیانو و نحوه درست و زمان مناسب برای این

بیشتر »
انواع پیانو

انواع پیانو با قیمت

برای آن دسته عزیزان و هنرجویان پیانو در آموزشگاه موسیقی منظومه و یا علاقمندانی که قصد تهیه ساز زیبای پیانو را دارند این جلسه قصد

بیشتر »
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *