تبلچر چیست ؟ آموزشگاه موسیقی منظومه

اگر به ساز گیتار علاقمند باشید یا در کلاس گیتار شرکت کرده باشید حتما نام تبلچر به گوشتان خورده است اما تبلچر چیست و چگونه به ما در نوازندگی گیتار کمک می کند سوالی است که امروز در سایت آموزشگاه موسیقی منظومه در مورد آن اندکی بیشتر می خواهیم بدانیم پس با ما همراه باشید با برسی تبلچر و فواید و معایب آن که در اداه خواهیم دید.

عکس از کنسرت هنرجویان آموزشگاه موسیقی منظومه

تبلچر چیست ؟

تبلچر در واقع روشی برای نت خوانی و نوازندگی آسان گیتار که در واقع برای راحتی و آسانی نوازندگی ابداع گردیده است.
در این روش که معمولا روی ساز های فرت دار جواب می دهد به نوعی ساده سازی و الگو برداری از روی ظاهر فرت ها است بری بتوانیم جای نت ها را بیابیم در واقع شش سیم گیتار به شکل شش خط روی ورق کشیده می شود و فرت ها نیز به ترتیب روی آن مشخص می شوند.
جای نت ها روی سیم و روی فرت مشخص می شود ت هنرجو به محض دیدن علامت ها جای ان ها را روی فرت های گیتار شبیه سازی کرده و به راحتی قطعه مورد نظر را بنوازد.


در بخش بعدی می رسیم به اینکه هر نت را با چه انگشتی بنوازیم که این مورد نیز روی تبلچر با شماره مشخص می شود تا هنرجو بتواند با انگشت مورد نظر نت را بنوازند و این کار را با علامت اضافی انجام نمی دهند بلکه در جایی که روی سیم مورد نظر است شماره انگشت را می گزارند و به این ترتیب مشخص می شود که چه نتی و با چه شماره انگشتی است.

مزیت تبلچر

مزیت تبلچر این است که نوازنده می تواند به راحتی و به سرعت نت مرود نظر را یافته و بنوازد و این در حالی است که حتی اگر از موسیقی و تئوری موسیقی چیزی نداند باز هم می تواند نت خوانی کرده و به راحتی بنوازد.
تبلچر راهی بسیار ساده برای هنرجویانی است که می خواهند زود به نتیجه برسند اما باید بدانیم که استفاده از تبلچر معایبی هم دارد که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

معایب تبلچر

همانطور که گفتیم تبلچر راه بسیار آسانی برای نتیجه گیرری سریع است اما معایب بزرگی دارد که مهم ترین آن این است که کشش زمانی نت را نیم توان در این روش به درستی و دقت نشان داد و نوازنده بایستی به طور حدودی و شنیداری ان را رعایت کند که این خود عیب بزرگی در نوازند گی محسوب می شود از سویی وقتی زمان نت ها معلوم نباشد نمی توان قطعات جدید را به درستی نواخت و فقط قطعات آشنا و یا شنیده شده را می توان نواخت.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *