پدال پیانو برای چیست ؟ آموزشگاه موسیقی منظومه

کاربرد پدال پیانو

در مورد پدال پیانو و اینکه اصلا این پدال ها به چه کار می آیند امروز قصد داریم اندکی بیشتر بدانیم استفاده از این پدال ها و نحوه کار با آن ها در کلاس پیانو در آموزشگاه موسیقی منظومه آموزش داده می شود و بخش زیبایی از نوازندگی پیانو به کاربرد همین پدال ها مربوط می شود.

( عکس مربوط به کنسرت هنرجویان آموزشگاه موسیقی منظومه )

پدال پیانو

در پیانو سه پدال در زیر پای نوازنده وجود دارد که البته در پیانو های قدیمی تعداد این پدال ها دو عدد بوده است هر کدام از این سه پدال کارکرد خاصی دارند که می توان گفت در پیانو آکوستیک نسبت به پیانو دیجیتال متفاوت می باشد. ابتدا به پدالها در پیانو آگوستیک (مکانیکی) می پردازیم:

پدال پیانو آکوستیک

1- پدال سمت چپ: این پدال که به پدال نرم یا soft معروف است فاصله چکشها را با سیم و دک (صفحه فولادی محل قرارگیری سیم ها و گوشی های ساز) کوتاه کرده و باعث می شود نتها خیلی سریعتر و راحت تر نواخته شوند. از این پدال در موزیک هایی که دارای سرعت بالا می باشند استفاده می شود مثلا برای نواختن آهنگ پرواز زنبور عسل که در ایران به (هاچ) می شناسیم باید استفاده کرد.

کلاس پیانو آموزشگاه منظومه

2- پدال وسط : پدال وسط که به sordin یا پدال تمرین معروف است در مواقعی استفاده می شود که نوازنده می خواهد در ساعتهایی تمرین کند که دیر وقت است و شاید صدای پیانو دیگران را اذیت کند مثلا بیشتر برای تمرین در شب استفاده می شود وقتی این پدال را فشار دهید یک پارچه نمدی روی سیمها قرار می گیرد که باعث می شود جلوی ارتعاشات سیمها گرفته شده و به اصطلاح صدا خفه شود.

3-پدال سمت راست: این پدال که به پدال دمپر یا sustion معروف است وقتی عمل میکند اهرمهای دمپر را از روی سیمهای ساز جدا میکند. دمپرها چکشهای کوچکی هستند که روی آنها اسفنج فشرده قرار دارد و روی سیمها جاسازی شده اند که جلوی لرزشها و ارتعاشات سیمها را بگیرند. وقتی پدال دمپر را فشار میدهیم اهرمهای دمپر از روی سیمها جدا شده و باعث می شود صداها برای مدت طولانی تری در فضا باقی بماند و صدای نتهای قبلی در نتهای بعدی نیز شنیده شود.

علامت پدالها در نت

تنها پدالی که برای آن در نت نویسی علامت وجود دارد همین پدال دمپر می باشد که علامت آن به دو شکل است:

الف: علامت Ped هر جا آمد یعنی پدال را می گیریم و هر جا علامت ستاره آمد یعنی پدال را رها کنیم.

ب: در جایی که قرار است پدال گرفته شود یک خط افقی گذاشته می شود و جایی که قرار است پدال قطع شود انتهای آن خط یک خط عمودی به سمت بالا کشیده می شود که منظور از آن بردن پا به سمت بالا و رها کردن پدال می باشد.

کلاس پیانو آموزشگاه منظومه

در پیانو دیجیتال

پدال سمت راست در پیانوهای دیجیتال مثل پدال دمپر در پیانوهای آگوستیک عمل می کند و هیچ تفاوتی با آن ندارد ولی پدال وسط و سمت چپ کاملا متفاوت از پیانوهای آگوستیک هستند و بسته به نوع برند عملکردهای مختلفی دارند ولی معمولا پدال وسط و چپ در پیانو دیجیتال می تواند طراحی شده و کارهای مختلفی انجام دهد. ولی معروفترین حالتی که این دو پدال در پیانو دیجیتال اجراء می کند اعمال دمپر روی یک نت خاص می باشد مثلا در برند یاماها موقع نوازندگی اگر روی یک نت خاص (مثلا, نت فا) پدال را فشار دهیم و نگه داریم هر موقع روی فا برسیم دستگاه به طور خودکار روی آن نت پدال دمپر را اعمال می کند.

کلاس آموزش پیانو

کلاس پیانو

اگر به دنبال کلاس پیانو و فراگیری حرفه ای پیانو هستید بهتر است قبل از هر چیز با خود پیانو آشنا شوید؛ پیانو جزو دسته

بیشتر »
دوره آموزش پیانو

آموزش پیانو

پیانو سازی است که شاید نسبت به دیگر سازها اهمیت و توجه بیشتری را به خود جلب کرده است و دلیل این اهمیت هم البته

بیشتر »
انواع پیانو

انواع پیانو با قیمت

برای آن دسته عزیزان و هنرجویان پیانو در آموزشگاه موسیقی منظومه و یا علاقمندانی که قصد تهیه ساز زیبای پیانو را دارند این جلسه قصد

بیشتر »
نحوه کوک پیانو

کوک پیانو

امروز در وب سایت آموزشگاه موسیقی منظومه با شما عزیزان همراه هستیم با توضیحاتی درباره کوک پیانو و نحوه درست و زمان مناسب برای این

بیشتر »
معرفی پیانو

معرفی ساز پیانو

در این مقاله با ساز زیبای پیانو بیشتر آشنا می شویم این ساز یکی از سازهای پایه ای در آموزش موسیقی محسوب می شود که

بیشتر »
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *