سازشناسی ساز «هنگ-Hang »

ساز هنگ

هنگ درام

هنگ درام از خانواده سازهای غربی و از دسته سازهای ضربی غربی است.

ساز هنگ Hang یا « هنگ درام Hang Drum‌ » سازی ضربه ای و خودصدا ( ایدیوفون – Idiophone هست که در واقع ویژگی سازهای خود صدا این هست که صدای این گروه از ساز‌ها از طریق بدنهٔ ساز و با ضربه ‌زدن،مالش دادن،کشیدن و یا لرزاندن قطعات ساز تولید می‌شه نه از طریق ارتعاش سیم و یا دمیدن هوا.

سازهای ضربی غربی

سازهای خود صدا به چند دسته تقسیم میشن،ساز خود صدای ضربه‌ای، سایشی،ضربی، انقباضی، خراشی،تکانی(لرزشی و تکانی) و کوبشی اشاره کرد.

تاریخچه ساز هنگ

این ساز برای اولین بار در سال 2000 میلادی توسط سابینا اسشارر و فلیکس روهنر در شهر برن سوئیس ساخته شد و در سال 2001 میلادی در شهر فرانکفورت آلمان رونمایی شد.این ساز از دو نیم پوسته ی فولادی تشکیل شده و شکلی شبیه به بشقاب پرنده رو در ذهن تداعی میکنه و بدون هیچ وسیله ی ویژه ای و تنها با دست نواخته میشود.

در شکل دهی این ساز،از برخی از اصول فیزیکی بکار رفته شده اما ویژگی‌های منحصر به فردی به این ساز افزوده شده و در این طرح تازه،ترکیب صداهای منحصر به فردی قابل شنیدن هست و البته انگشتان دست جای چکش، چوب یا پتک رو گرفتن.این ساز که ۵۲ سانتی متر قطر و ۲۴ سانتی متر ارتفاع داره،در حال تکامل است.

کوک ساز هنگ

این ساز همیشه کوک میماند و نیازی به کوک کردن منظم ندارد.

البته سازهای نسل دومی که ساخته شدن کوک رو بهتر از نسل اولیه ی ساز هنگ نگه میدارند اما اگر این ساز به زمین بیفتد ممکن است از کوک خارج بشود.

سازهای ضربی غربی

( هپی درام )

نوازنده های این ساز با تکنیک های گوناگونی در حال گسترش است.البته به نظر میرسد که صدای این ساز،در کنار زیبایی ویژه و آرامشبخش بودن،در صورت تکنوازی،‌بعد از مدت زیادی خسته کننده شود و شنونده میلی برای ادامه ی شنیدن ِ‌صدای این ساز پیدا نکند و در مجموع نوای این ساز به ان اصالت ویژه ی خود نرسیده است.

نوازندگی هنگ

اما در بسیاری از موارد که در کنسرت ها و آهنگ ها،به ساز های دیگر اضافه میشود، نوایی غیر قابل باور و لذت بخش رو ایجاد می کند.ساز«هنگ» در حال حاضر در ایران محدود است و شاید هم بصورت بسیار محدود در چند ناحیه از ایران،توسط پژوهشگران موسیقی خریداری شده باشد.یکی از نوازنده های معروف این ساز در جهان،‌دنیل ویپلسِ انگلیسی است که موسیقی رو با گیتار و گیتار الکتریک و ساز های ضربی کوچک آغاز کرد و در سال 2006 میلادی برای اولین بار با ساز هنگ آشنا شد و به فراگیری ان پرداخت.البته جا دارد که نامی هم از et moi هندی برده شود که از استادان ساز هنگ است.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *