معرفی تاریخچه گیتار بیس – زنگ آموزشگاه منظومه

آموزش گیتار الکتریک

معرفی گیتار بیس Bass Guitar :

گیتار بیس، سازی است شبیه گیتار الکتریک اما با دسته ای بلندتر از آن و از خانواده سازهای زهی است و در دسته ساز های ” کوردوفون ” chordophone _ ساز هایی که صدایشان بوسیله ارتعاش سیم تولید می گردد_ جای دارد.صدایش به کمک یک ” آمپلیفایر ” _ یا همان تقویت کننده الکتریکی_ تقویت می‌شود. این ساز در تولید صدا هایی با تن و فرکانس پایین کارایی دارد، گیتار بیس هر چند ” از لحاظ ساختمان ظاهری تا حد بسیار زیادی مشابه ” گیتار الکتریک ” است، با این حال تفاوت هایی عمده با گیتار الکتریک دارد که شامل بدنه بزرگ‌ تر، دسته و میزان‌ بندی‌ بلند تر، به طور معمول دارای چهار سیم _ و در مواردی پنج تا شش سیم و حتی 7 ، 8 و 12 سیم آن نیز یافت می شود _ می‌ باشد. ارتفاع این گیتار 1.10cm و در حالت استاندارددارای 24 فرت می باشد. _ به شکل 22 فرت برای استفاده از هنرجویان مبتدی می باشد _ سیم های بلند تر و ضخیم تر گیتار بیس آن را مناسب ترین ساز برای ایجاد صدای بم با فرکانس و تن پایین می باشد.

تفاوت دیگری که گیتار بیس با گیتار الکتریک دارد این است که گیتار بیس آکوستیک به صورت تو خالی نیز موجود می‌ باشد. همچنین از لحاظ توناژ گیتار بیس یک اکتاو پایین‌ تر از گیتارهای الکتریک_ در محدوده بیس _ کوک می‌ گردد. گیتار های بیس هم می‌ تواند پرده‌ بندی داشته باشد و هم نداشته باشد، با این وجود در اکثر موسیقی‌ های عامه‌ پسند بیس‌ های پرده‌ بندی شده رایج تر هستند و کاربرد بیشتری دارند. گیتار بیس از ساز های ارکستری پایه ای می باشد و نقش عمده آن ایجاد الگوی ریتم، فضا سازی و حفظ کردن ریتم است. ( شاید بی راه نباشد که بگویم اساس موسیقی امروزین تحرک و روح ریتمیکی است که خالق آن بیس و درام هستند) .

زنگ آموزشگاه موسیقی

یک نوازنده بیس _ بیسیست _ در حالت ابتدایی یا اولیه وظیفه اش حفظ کردن ریتم و ضرب آهنگ در گروه می باشد و در شکل پیشرفته تر استفاده از نت های آکورد و روشهای کروماتیک است که حال و هوای خاصی را به آهنگ می بخشد. گیتار بیس در گذشته تنها برای همراهی ارکستر استفاده می شد که بیشتر با استفاده از حالت اول یعنی حفظ ریتم و ضرب آهنگ انجام این امر میسر می شد . امروزه نوازندگان زیادی با نواختن ملودی با گیتار بیس ، ضمن حفظ ریتم ، به تک نوازی _ نواختن سولو _می پردازند. در سبک راک و متال حتی شاهد هستیم که نوازنده باس همان ملودی را که نوازنده الکتریک می نوازدبا صدای بم باس اجرا می کند و یا به اجرای جدا می پردازد. و در جز ، لاتین ، فانک ، بیسیست به وضوح به بداهه نوازی می پردازد و قدرت نوازندگی خویش را با اجرای ملودی همراه با انواع تکنیک مانند اسلپ slap ، تپینگ tapping، فلاژولت و…..به نمایش می گذارد.

تاریخچه گیتار بیس:

تا پیش از حدود ۱۹۵۰ میلادی “کنترباس” سازی بود که به وسیله آن صداهای تن پایین تولید می شد. اما از حدود 1950 به بعد خصوصا در موسیقی‌ های ” راک ” و ” پاپ ” گیتار بیس در ابعاد وسیع جایگزین آن _ کنتر باس _ شد ؛ گیتار بیس به صورت تک نواز ، در موسیقی‌های “جز “، ” لاتین” ، ” فانک ” و ” فلامنکو” استفاده می‌ گردد.
در دهه‌ ی 1930 پاؤل توتمارک موزیسین و مخترع اهل واشینگتن اولین گیتار الکتریک بیس را از یک ساز دارای پرده بندی که برای نواختن به صورت افقی طراحی شده بود ساخت. سازهای الکتریک کمپانی پاؤل توتمارک، آئودیووکس در آن زمان شامل مدل ” 736 Bass Fiddle ” بود که 4 سیم، پرده بندی شده و بدنه ای توپر به طول 30.5 اینچ داشت. تغییر شکل این ساز به فرمی نزدیک به گیتار موجب شده بود که نگه داشتن آن در دست راحتتر گردد، همچنین جابجایی و حمل و نقل آن نیز آسان تر شود. بعد ها پرده های بیشتری نیز افزوده شد که موجب گشت “ بیسیست ها ” آزادی عمل بیشتر در نواختن داشته باشند. در 1947 باد توتمارک برای شرکتی به نام سرنادر مدلی مشابه ” Fiddle 736 ” را به فروش رساند با این وجود اختراعات خانواده ی توتمارک موفقیت تجاری زیادی در بازار کسب نتوانست به دست بیاورد.

” لئو فندر ” با همکاری ” جورج فولرتن “سازندگان اولین گیتار بیس توپر الکتریکی بودند . این گیتار جدید با نام ” فندر پرسیژن ” در 1951 معرفی و به مدلی صنعتی و استاندارد تبدیل گشت . ” پرسیژن بیس ” یا P-bass با ظاهری مشابه تخته سنگی نتراشیده به ” مدل تلکستر ” به گیتاری با بدنه ی منحنی و لبه های تخت تبدیل شد که نواختن با آن بسیار ساده شده بود که همچنین یک پیکاپ چهار قطبی _ تک سیم پیچ _ نیز روی آن سوار بود.

پ.ن:
برای نواختن بیس کمی باید شناخت از آکورد ، گام و سبک های مختلف موسیقی داشت ، همچنین ساز و فیش رابط نویزلس و آمپلی فایر خوب داشته باشید. استفاده از مترونوم و افکت به قصد دادن الگوی ریتم ، سطح نوازندگیتان را ارتقاء خواهد بخشید.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *