نحوه کوک کردن هنگ درام

آموزشگاه هنگ درام

کوک کردن هنگ درام، موضوعی است که باید قبل از نواختن هنگ درام به آن توجه داشته باشید. این مقاله، می تواند برای کوک کردن این سازبه شما کمک کند.

چگونه کوک کردن هنگ درام

قبل از اینکه نحوه ی کوک کردن هنگ درام را یاد بگیرید، باید بدانید هنگ درام چیست. هنگ درام، نوعی ساز بوده و از قرار گرفتن دو پوسته ی فلزی بر روی هم ساخته می شود. قطر هنگ درام استاندارد، 52 سانتی متر و ارتفاع آن هم 24 سانتی متر می باشد. کوک کردن همان یا تیون هنگ درام، فرایندی می باشد که نوازنده ی ساز قبل از نواختن باید آن را انجام دهد تا هر نت، صدای اصلی خود را داشته و یک قطعه ی هنری به بهترین شکل نواخته شود. پس از کوک کردن هنگ درام، یک قطعه ی هنری بسیار دلنشین شنیده خواهد شد.

کوک کردن هنگ درام

برای کوک کردن هنگ درام، افراد حرفه ای عموما از طریق حسی این کار را انجام داده و با صدای نت ها آشنایی دارند. برای افرادی که مبتدی هستند، این کار باید با ابزار مشخصی صورت بگیرد. در هنگ درام، هر نت به شکل بیضوی است. ساز سه ردیف نت دارد. پایین ترین بخش، برای نت اصلی بوده و ردیف دوم برای نت های اکتاو تعریف شده است. ردیف سوم از پایین هم برای نت های پنج اکتاو در نظر گرفته شده است.

کوک کردن هنگ درام

از کوک خارج شدن هنگ درام

پس از کوک کردن هنگ درام، باید ساز صدای آرامش بخش و دلنوازی داشته باشد. هارمونیک های فراوانی در تک تک نت های هنگ درام وجود دارد و زمانی که هنگ درام از کوک خارج شود، نمی تواند این صدای دلنشین را داشته باشد. زمانی که هنگ درام شما از کوک خارج شد، می توانید برای تیون کردن هنگ درام از نرم افزار هایی که به این منظور ساخته شده اند کمک بگیرید.

این نرم افزار ها، بر روی گوشی قابلیت نصب داشته و به راحتی می توانید گوشی را در محیطی آرام قرار داده و از این نرم افزار ها برای کوک کردن سازتان استفاده کنید.

( عکس از کنسرت 1403 هنرجویان آموزشگاه منظومه )

جنس صدای اسکیل ها بر اساس نت پایه

بسته به مینور یا ماژور بودن نت پایه، صدای اسکیل ها متفاوت خواهد بود و هنگام کوک هنگ درام باید به این نکات توجه داشته باشید. این موضوع، نسبی و سلیقه ای بوده و باید بر اساس ملودی های مختلف، مینور، ماژور و نت های پایه مورد سنجش قرار گیرد. در ادامه، جنس صدای اسکیل ها را بر اساس انواع نت های پایه توضیح می دهیم:

  1. نت E (می): در هنگام کوک ساز، باید به این موضوع توجه داشته باشید که این نت صدای شفافی دارد. صدای ارتعاش فلز در این نت پایه به خوبی به گوش می رسد.

نوازندگی با هنگ درام

  • نت A (لا): گام های این نت در هنگام تیون هنگ درام، صدای شفاف و بم تری نسبت به سایر نت ها دارند.
  • نت B (سی): اسکیل ها بر پایه ی این نت، بسیار بم هستند. اسکیل های این نت، طرفداران زیادی داشته و این نت بر روی فلز صدای دلنشینی را ایجاد خواهد کرد.
  • نت C (دو): اسکیل های این نت به پیانو شباهت زیادی دارند. کمترین ارتعاش فلز را در این نت هنگام کوک کردن ساز می توانید بشنوید.
  • نت D (ر): جنس صدا در این نت از سایر نت ها بهتر می باشد. میزان زیری و بمی در این نت، متعادل است.

جنس صدای اسکیل ها را در آموزشگاه منظومه به شما آموزش خواهند داد تا بتوانید به راحتی و بر اساس تجربه، جنس صدای نت ها را درک کنید.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *