تاریخچه فلوت کلید دار

مدرس فلوت

از تاریخچه فلوت چه می دانید؟ شناخت پیشینه ی آن چه فایده ای دارد؟ این آگاهی چه کمکی به هنرجویان موسیقی می کند؟ بهتر است بدانید که هر هنرجو پیش از استفاده از ساز باید اطلاعاتی در مورد تاریخچه ی آن داشته باشد تا سازی را خریداری کند که سبب پیشرفت او در نواختن شود؛ همچنین شناخت تاریخچه ی ساز کمک می کند تا هنرجویان مبتدی و پیشرفته بر طبق توانایی ها و سطح آموزش خود از میان انواع سازها سازی در خور را برای نواختن انتخاب کنند.

   در این رابطه، متخصصین و اساتید مجرب در آموزشگاه منظومه با ارائه ی اطلاعات مفید و کارآمد در زمینه ی مورد نظر، شما مخاطبین عزیز را راهنمایی خواهند کرد.

گذری بر تاریخچه

   نام دیگر فلوت کلید دار فلوت کنسرت غربی است. این ساز از دسته سازهای بادی ترانسیورس می باشد و در همنوازی هایی مثل: ارکسترها، گروه های جاز، کنسرت، گروه های نظامی و همنوازی های فلوت کاربرد دارد. طرز نواختن آن به این صورت است که باید به صورت جانبی در آن بدمید.

   قابل یادآوری است که تاریخچه فلوت به فلوت های بدون کلید از نوع ترانسیورس که مشابه فایف های مدرن است برمی گردد. منطقه ی پیدایش این سازها، ابتدا در آسیای مرکزی بوده است. بعد از آن به اروپا رفته و در فرانسه و آلمان رواج پیدا کرده است.  

    در ادامه ی این مقاله به بررسی انواع این ساز بر طبق پیشینه ی تاریخی از آغاز تا کنون می پردازیم.

                                                         اوج گسترش فلوت کلیددار

فلوت های کلید دار از زمان رنسانس تا قرن هفدهم

   از زمان رنسانس تا قرن هفدهم: استفاده از فلوت برای علامت دهی در میان نیروهای نظامی و ارتش سوئیس آغاز شد. در اواخر قرن شانزدهم و اواسط قرن هفدهم استفاده از این گونه از سازها در اجراهای موسیقی و تئاتر گسترش یافت. در طول این دو قرن فلوت های ترانسیورس کاربرد زیادی داشتند.

اوج گسترش فلوت کلید دار

   در قرن نوزدهم شخصی به نام تئوبالد بوهم با اضافه کردن کلیدهایی به ساز شروع به ساخت فلوت کلید دار کرد. این شخص تغییراتی را در بخش مخروطی ساز ایجاد کرد. امکان ضبط صدا سبب جذابیت هر چه بیشتر آن شد. اساسی ترین تغییری که در این سیستم انجام شد این بود که کراچ برای دست چپ حذف شد و کلید بریسیالدی برای انگشت شصت به صورت جهانی مورد قبول واقع شد؛ همچنین کلید بسته ی سل دیز برای نت سل دیز قرار گرفته بود. در این نوع از ساز به غیر از این تغییرات، تحول دیگری نداشته است.

                                                                 تاریخچه فلوت های کلیددار

انواع فلوت های کلید دار بر اساس قدمت

   فلوت در جای جای دنیا موجود است که در اینجا جهت شناخت شما تعدادی از آنها را برای شما می آوریم که به شرح زیر است؛

-ساز چینی: چین کشوری بسیار غنی از نظر وجود انواع این ساز است.

– هندی: این ساز از چوب خیزران ساخته شده است و از 6 یا 7 سوراخ تشکیل شده است.

– اوکارینا: قدمت این ساز به 1200 سال پیش می رسد. تعداد سوراخ های آن بین 4 تا 13 تا است. در واقع یکی از قدیمی ترین انواع این گونه از سازهاست.

– ساز بوهم: سازنده ی این ساز، آلمانی است. این فلوت یکی از دوست داشتنی ترین سازها برای هنرجویان به شمار می رود.

( عکس از کنسرت هنرجویان آموزشگاه منظومه )

کلام آخر

   داشتن اطلاعات در زمینه ی تاریخچه فلوت کلید داربرای هنرجویان بسیار لازم و ضروری است. این موضوع بدان جهت حائز اهمیت است که هنرجو قبل از انتخاب و به کارگیری ساز، با شناخت کامل از جزئیات آن ساز قادر خواهد بود تا انتخاب درست و کارآمدی در زمینه ی موسیقی داشته باشد.

   آموزشگاه منظومه آماده است تا مفیدترین اطلاعات را در این زمینه در اختیار شما علاقه مندان قرار دهد. برای دریافت اطلاعات با ما تماس بگیرید.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس و مشاوره رایگان