موارد مهم در نگهداری پیانو که باید حتما بدانید

نحوه کوک پیانو

نگهداری پیانو برای تمام کسانی که پیانو دارند اهمیت دارد. هنرجویان گرامی لازم است بدانید که نواختن با سازی که به خوبی نگهداری شده بسیار آسان‌تر از یک ساز غیر کوک است. ضمناً اگر یاد بگیرید که به خوبی از پیانو نگهداری کنید، هزینه‌ های نگهداری یک ساز برایتان بسیار پایین‌تر خواهد بود. اما اگر در زمان تمرین و استفاده از پیانو نتوانید اصول اولیه نگهداری از آن را رعایت کنید، هزینه‌ هایتان بسیار زیاد خواهند شد. اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید، دما است. دمای محیط نگهداری پیانو نباید دچار تغییرات بسیار شدید شود و الزاماً یک دمای ثابت باشد. بهترین دما برای نگهداری پیانو ۲۰ درجه سانتیگراد می‌ باشد.

نگهداری پیانو

آیا دما و رطوبت هوا در نگهداری پیانو موثر هستند؟

اصول نگهداری پیانو حتماً باید دانسته و رعایت شوند. همان گونه که گفتیم اولین اصل این است که دمای پیانو را ثابت نگه دارید. علت ثابت نگه داشتن دما برای پیانو این است که جنس اکثر پیانوها از چوب است. بنابراین هرگونه تغییر دما می‌ تواند باعث ایجاد آسیب شدید مانند: متورم شدن و یا ایجاد حیوانات موذی در چوب‌ ها شود. معمولاً متورم شدن چوب‌ ها با تغییر فصل‌ ها اتفاق می‌ افتد. عامل دیگری که بسیار خطرناک است و می‌ تواند باعث نابودی کامل پیانو شود، رطوبت زیاد است. رطوبت زیاد نه تنها عامل متورم شدن چوب ها می باشد؛ بلکه باعث شل شدن چسب‌ ها نیز می‌ شود. رطوبت مناسب محیط نگهداری پیانو میانگین ۴۵ تا ۷۵ درصد می باشد.

نگهداری پیانو بدون توجه به رطوبت هوا می تواند عواقب زیادی داشته باشد. شاید بعضی از خوانندگان گرامی در محیط‌ های خاصی زندگی کنند. مثلاً برخی در شمال و برخی دیگر در مناطق جنوبی زندگی کنند که میزان تغییر رطوبت بسیار زیاد است. برای محیط‌ های اخیر که امکان کنترل رطوبت وجود ندارد می‌ توانید از ابزارهایی استفاده کنید. به طور مثال می‌ توانید از سیستم‌ های کنترل رطوبت برای پیانو استفاده کنید. این سیستم‌ ها رطوبت زیاد را جذب خود کرده و یا رطوبت بسیار کم را جبران می‌ کنند. فقط حواستان باشد که سیستم کنترل رطوبت توسط یک متخصص نصب شده باشد تا هیچ مشکلی به وجود نیاید.

لیست آموزشگاه موسیقی

اصول نگهداری پیانو شامل چه مواردی می‌ شود؟

سومین اصل نگهداری پیانو مربوط به تابش نور می‌شود. هرگز پیانو را زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید. تابش مستقیم نور باعث زرد شدن کلاویه‌ ها و پوسته شدن چوب پیانو می‌ شود. همچنین نکته دیگری که باید در مورد نور بدانید این است که تابش غیر مستقیم باعث افزایش حرارت اتاق می‌ شود. بنابراین حواستان به جلوگیری از تابش مستقیم و غیر مستقیم نور خورشید باشد. اصل دیگری که باید بدانید مربوط به گرد و خاک می‌ شود. گرد و خاک زیاد باعث فرسودگی و آسیب به سیم‌ های پیانو می‌شود و موسیقی آن را دچار مشکل می‌ کند. بنابراین سعی کنید از یک روکش برای پیانو استفاده کنید تا گرد و خاک به سیم ها آسیبی وارد نکند.

اصل بعدی که در مورد نگهداری پیانو باید بدانید این است که از آلودگی‌ ها جلوگیری کنید. منظورمان از آلودگی‌ ها تمام مایعات و انواع خوراکی‌هاست که نباید بر روی پیانو قرار داده شوند. قرار دادن هرگونه خوراکی مانند: پفک و یا انرژی زا احتمال بروز آسیب برای پیانو را افزایش می‌ دهند. همچنین نباید هیچگونه گلدان و یا درختچه‌ های کوچک را بر روی پیانو قرار دهید.

نگهداری پیانو

آیا کوک دوره‌ ای پیانو به حفظ سلامتی آن کمک می‌ کند؟

اصل دیگری که در نگهداری پیانو باید بدانید، کوک کردن است. پیانو به طور دائم مورد استفاده قرار می‌ گیرد و بر همین اساس یک کالای مصرفی می‌ باشد. کالاهای مصرفی دارای استهلاک هستند و نیازمند تنظیم دوره‌ ای می‌ باشند. پیشنهاد ما این است که پیانوی خود را حداقل دو بار در سال  تنظیم کنید. انجام این تنظیمات می‌ تواند یک تضمین عالی برای حفظ سلامتی پیانوی شما باشد. نکته دیگری که باید بدانید این است که هرگز به تنهایی تعمیرات و تنظیم پیانو را انجام ندهید. 

منابع:

  1. https://emmablairpiano.com/piano-care-tips/
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *