موارد مهم در تقویت صدا به زبان ساده

تقویت صدا برای همه افراد لازم است و موجب افزودن بر زیبایی کلام می‌ شود. یعنی یک بخش از زیبایی اشخاص مربوط به نوع و کیفیت صدای او می شود. بر همین اساس بسیاری با استفاده از همین زیبایی می‌ توانند درآمد کسب کنند و یا اقدامات هنری مانند خوانندگی انجام دهند. نکته بسیار مهمی که از نظر علم موسیقی وجود دارد این است که همه افراد دارای صدای خوبی هستند و اساساً صدای بد نداریم. اما نکته اینجاست که چرا بعضی از افراد فکر می‌کنند که صدای بدی دارند و یا احساس خوبی نسبت به صدایشان ندارند؟ یعنی امکان دارد که بسیاری از خوانندگان کشف نشده باشند و با داشتن استعداد خدادادی نتوانند آهنگ‌ های بی‌نظیری را خلق کنند. راه حل مهمی برای این استعدادهای کشف نشده و سایر افراد وجود دارد تا ساز زیبای شخصی یا همان صدایشان را بهبود دهند.

کلاس آواز

چرا تقویت صدا برای خوانندگان و مشاغل هنری مهم است؟

تقویت صدا برای خوانندگان از اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا با صدایی که تقویت نشده است نمی‌ توان آهنگ‌ های خوبی اجرا کرد. سایر افراد جامعه به خصوص کسب و کارها نیز که زیبایی ظاهری برایشان اهمیت زیادی دارد می‌ توانند از تقویت صدا استفاده کنند. مثلاً مهماندارها یا افرادی که در پیشخوان بسیاری از مراکز خدماتی، شاغل هستند و مشاغل مشابه به زیبایی صدای خود اهمیت میدهند. صدای زیبا باعث می‌شود که مخاطبان شما به خوبی کلماتتان را درک کنند و از شنیدن این کلمات لذت ببرند. همچنین دلیل دیگری که باعث می‌ شود از مزیت صدای زیبا استفاده کنید مربوط به آرامش و دلنشینی صدا می‌شود. یعنی صدای زیبا باعث ایجاد آرامش در طرف مقابل می‌شود و او لذت همنشینی با فرد خوش صدایی را میچشد. بنابراین صدای زیبا باعث جذابیت شما در هر مهمانی می‌ شود.

چگونه مراحل تقویت صدا را انجام دهیم؟

اولین مورد در تقویت صدا این است که باید جنس صدای خود را بشناسید. به طور کلی صدا از سه بخش تولید می‌شود و صدای شما خارج از این سه مورد نیست. بخش اول صدایی است که منشا آن از سر انسان می‌ باشد و اصطلاحاً (head voice) نامیده می‌شود. مورد بعدی صدایی است که منشا آن از حنجره می‌ باشد و اصطلاحاً به آن (middle voice) می گویند. بخش آخر نیز صدایی است که منشا آن از سینه و ریه می باشد که اصطلاحاً (chest voice) نامیده می‌شود. برای اینکه تشخیص دهید صدای خود را از کدام قسمت خارج می‌ کنید باید آهنگ بیکلام مورد علاقه‌تان را با صدای بلند بخوانید. همچنین می‌توانید در کنار یک استاد آواز شروع به خواندن کنید تا او به شما کمک کند. اولین راه ساده برای محافظت از صدا این است که روزانه حداقل ۱۰ دقیقه صدای خود را گرم کنید.

خود مسئله گرم کردن که برای تقویت صدا می‌باشد باید به طور فنی و علمی انجام گیرد. بنابراین حتماً از یک استاد آوازخوانی کمک بگیرید تا نوع صحیح گرم کردن صدا را به شما یاد دهد. اگر گرم کردن صدا به خوبی انجام نگیرد به حنجره یا همان تارهای صوتیتان آسیب وارد می‌ شود. شاید بخواهید بدانید که منظور از سه نوع صدایی که در قسمت بالا ذکر کردیم چیست و چه ارتباطی با گرم کردن صدا دارد. زمانی که می‌خواهید صدای خود را گرم کنید باید بدانید که جنس اصلی صدایتان چیست. سپس با توجه به کیفیت و نوع صدای اصلی تان می‌توانید تمرین‌ ها را آغاز کنید.

صدای سینه یعنی پایین ‌ترین صدایی که هر انسان دارد. معمولاً این صدا در سینه انسان طنین انداز می‌ شود و قابل احساس کردن است. همچنین صدای این قسمت، گرم است و امکان اوج گرفتن در آن وجود ندارد. صدای بعدی مربوط به صدای گلو است که معمولاً نت‌ های نیمه بلند از این قسمت خارج می‌ شوند. صدای بعدی مربوط به صدای سر است که فقط از سر خارج می‌شود و تنش شدیدی در آن ایجاد می‌کند. اوج گرفتن از قسمت صدای سر بسیار آسان است ولی فشار زیادی بر خواننده وارد می شود. برای تقویت صدا باید از پایین‌ترین صدا تا صدای سر حرکت کنید. تمرین دیگر تمرین هوازی است که باید نوع تنفس خود را به طور روزانه و دائمی تنظیم کنید.

منابع:

  1. https://www.voicelessons.com/blog/tips/tips-to-improve-your-singing-voice/

https://www.wikihow.com/Improve-Your-Singing-Voice-Without-Taking-Singing-Lessons

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *