سن مناسب یادگیری پیانو (+نکات مهم برای والدین)

سن مناسب یادگیری پیانو مطابق با نظر بسیاری از اساتید موسیقی از ۶ تا ۹ سالگی می‌ باشد. این سوال برای بسیاری از خانواده‌ ها مطرح است که می‌پرسند: بهتر است شروع یادگیری پیانو از چه سنی باشد؟ از ۶ تا ۹ سالگی می‌ تواند یکی از بهترین رده های سنی یادگیری پیانو باشد. قطعاً هرچه سن متقاضی بیشتر باشد می تواند یادگیری سریع‌ تری داشته باشد اما تفاوت‌هایی نیز با متقاضیان کم سن خواهد داشت. یعنی هنرجویی که در سن ۶ سالگی آموزش‌ های خود را به صورت پایه‌ ای دریافت می‌کند در آینده موفق‌ تر خواهد بود. یادگیری در سنین پایین هیچ مشکلی برای هنرجو به وجود نمی‌ آورد.

آیا سن مناسب یادگیری پیانو انحصاری است و شرایط یادگیری آن چیست؟

سن مناسب یادگیری پیانو محدود به هیچ عدد خاصی نیست. یعنی اصل اولیه برای یادگیری موسیقی این است که “همین الان شروع کن”. سخن اخیر بدین معناست که در هر زمانی که هنرجو بخواهد می‌ تواند یادگیری را شروع کند. در نتیجه هیچ تفاوتی ندارد که شما در سن میانسالی هستید و یا در سنین پرشور جوانی می‌ باشید. تمام پتانسیل و استعداد یادگیری پیانو در دستان شما نهفته است. هیچگاه به این موضوع فکر نکنید که فرصت های طلایی و بهترین سال‌ های خود را برای یادگیری از دست داده‌ اید. نکته دیگری که در مورد یادگیری پیانو باید بدانید این است که یک موضوع روانشناسانه وجود دارد.

سن مناسب یادگیری پیانو برای کودکان

موضوع روانشناسانه در مورد سن مناسب یادگیری پیانو این است که هر سنی می‌ تواند مناسب باشد. یعنی به علت تاثیر مثبتی که یادگیری موسیقی و ساز بر ذهن انسان دارد، هر سنی می‌ تواند مناسب یادگیری باشد. بنابراین هر زمان که بخواهید می‌ توانید ماجراجویی لذت بخش و هیجان انگیز یادگیری خود را آغاز کنید. اصلی‌ ترین شرط یادگیری این است که به ساز پیانو علاقه داشته باشید. البته کسانی که توانایی هماهنگی بالایی دارند می توانند مراحل یادگیری را سریعتر طی کنند. یعنی کسانی که توانایی هماهنگی چشمی، ذهنی و دستی بالایی دارند می‌ توانند سریع‌ تر از دیگران انواع موسیقی‌ ها را یاد بگیرند.

چگونه والدین می‌توانند با در نظر گیری سن مناسب یادگیری پیانو به کودکانشان کمک کنند؟

والدین مهم‌ترین نقش را در انتخاب سن مناسب یادگیری پیانو دارند. عاجزانه از والدین گرامی تمنا داریم که نه کودکان خود را به اجبار به کلاس بیاورید و نه به اجبار آنها را از کلاس دور کنید. خانواده مهمترین نهاد حمایتی برای هر فرد است تا شخص بتواند با کمک آنها به اهداف خود برسد. اما اگر خانواده نتواند مسئولیت خود را در قبال رسیدن کودک به اهدافش انجام دهد، استعدادهای کودک شکوفا نخواهد شد. نکته دیگری که لازم است والدین گرامی بدانند این است که فشارهای بی‌ مورد بر کودک خود وارد نکنید. به طور مثال هیچگاه کودک خود را رهبر آینده پیانو در کشور و یا در جهان معرفی نکنید.

بهترین برند پیانو

سن مناسب یادگیری پیانو برای نوجوانان

شاید افرادی بگویند که شعار مناسب در کنار سن مناسب یادگیری پیانو می‌ تواند در رشد کودک موثر باشد. ادعای اخیر کاملاً درست است و آثار مثبت روانشناسانه دارد. اما به یاد داشته باشید جمله‌ ای که در قسمت بالا گفتیم آثار سوء روانشناسانه دارد. انتخاب شعار، کار کاملاً مثبت و درستی است؛ اما نباید هر شعاری را انتخاب کنید. زمانی که شما به فرزندتان می‌گویید: رهبر آینده پیانو، در ذهن او یک حالت ایده آلیستی به وجود آورده‌اید. در این صورت حتی اگر کودک یک شکست کوچک را تجربه کند دچار دگرگونی شدید روانی می‌ شود. بنابراین حواستان باشد که شعارهای نادرستی را برای رسیدن به اهداف عالی، انتخاب نکنید.

نکات مهم آموزش پیانو

نکته دیگری که باید بدانید و ارتباطی به سن مناسب یادگیری پیانو ندارد، اندازه دستان است. اندازه دستان هنرجو باید به میزانی باشد که بتواند کلاویه‌های پیانو را لمس کند. منظورمان از لمس کردن این است که هر کلاویه را بدون هیچگونه مشکلی بفشارد تا موسیقی نواخته شود. همچنین فاصله انگشتان هنرجو باید به اندازه‌ ای باشد که بتواند کلاویه‌ های دیگر را به طور همزمان لمس کند.

منابع:

  1. https://www.rslawards.com/what-age-is-best-to-start-piano-lessons/
  2. https://hellomusictheory.com/learn/best-age-to-start-piano-lessons/
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *