نحوه کوک کردن ویولن

یادگیری نحوه کوک کردن ویولن برای هر نوازنده ای لازم و ضروری است اهمیت این مساله از چند جهت مورد توجه است نخست آن که برای یک نوازنده حرفه ای شدن بایستی با ساز کوک بنوازید این مورد را در ادامه بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم و مساله بعدی که حائز اهمیت است این است که با جابجایی و یا حتی درون کاور گذاشتن هم ممکن است ساز کمی از کوک خارج شود لذا مهم است که در هر شرایطی خودتان نحوه کوک کردن ویولن را یاد بگیرید.

کوک ویولن چیست ؟

هر سازی نیاز به کوک درست دارد برخی سازها مانند فلوت یا سازدهنی از قبل روی یک نت ثابت کوک می شوند و جز در موارد خاص نیازی به کوک کردن همیشگی ندارند

ولی برخی دیگر مخصوصا سازهایی که با سیم سروکار دارند به علت انعطاف سیم ها و و موارد دیگر از کوک خارج می شوند لذا نیاز است که کوک آن ها همیشه چک شده و نوازنده از کوک درست آن ها مطمئن شود.

نت ها روی دسته ساز به گونه ای طراحی شده که اگر سیم در حالت اولیه کوک باشد درست و دقیق صدا می دهند ولی اگر سیم ها کوک نباشد هیچ یک از نت ها صدای درستی خواهند داد

و از همین جهت لازم و واجب است که نوازنده نحوه کوک کردن ویولن را به درستی یاد بگیرد و همیشه ساز را کوک کند.

عکس از کنسرت 1402 هنرجویان آموزشگاه منظومه

نحوه کوک کردن ویولن

کوک کردن ویولن خیلی کار سختی نیست اما قطعا نیاز به کمی دقت و البته چندین بار تمرین دارد.

احتمالا چند سیم اول را پاره کنید ولی هیچ ایرادی ندارد بهتر است روی سیم های کهنه این کار را شروع کنید

و وقتی کمی حرفه ای تر شدید روی سیم های نو انجام دهید تا نحوه کوک کردن ویولن را به دقت بیاموزید.

ابتدا به یک تیونر نیاز داریم که هم می توانید از مغازه های ساز فروشی تهیه کنید و هم می توانید از اپلیکیشن آن روی گوشی استفاده کنید.

برای دانلود تیونر مناسب می توانید به مطلب زیر مراجعه نمایید.

معرفی و دانلود بهترین تیونر برای گوشی

پس از نصب تیونر می رویم به سراغ کوک ساز ابتدا باید کوک سیم های ویولن را بدانید که از سیم های نازک به این ترتیب می باشند سیم یک نت ( می ) سیم دوم نت ( لا) سیم سوم نت ( ر ) و سیم چهارم نت ( سل)

نحوه کوک کردن ویولن

نت ها روی ویولن

البته نام این نت ها روی تیونر به تریب حروف انگلیسی است که به ترتیب :

نت می E نت لا A نت ر D نت سل G

حال که با نام آن ها آشنا شدیم می رویم سراغ کوک ساز ، اول سیم مورد نظر را به ارتعاش در می آوریم اگر حرفی که روی تیونر نشان داده شد همان حرف سیم مورد نظر بود که سیم کوک است و اگر نبود بایستی سیم را شل تر یا سفت تر کنید.

به این ترتیب که مثلا اگر قصد کوک سیم اول را دارید و تیونر حرف E را نشان داد کاملا درست است ولی اگر یکی از حرف های A B C D را نشان داد باید سیم را سفت تر کنید و اگر حروف بعد از حرف E را نشان داد مثلا F G باید سیم را شل تر کنید تا به نت مورد نظر برسید.

لازم به ذکر است اگر حرف مورد نظر درست بود ولی در محدوده سبز رنگ نت نبود دیگر نیاز نیست با گوشی ها کار داشته باشید و فقط کافی است با پیچ های پایین ویولن کوک را دقیق کنید.

چرا باید ویولنمان همیشه کوک باشد ؟

ویولن سازی است که جای نت ها روی دسته ساز مانند گیتار یا سازهای دیگر مشخص نیست و از این روی نوازنده ویولن باید گوشی قوی داشته باشد.

یکی از مواردی که دقت گوش را پایین می آورد و باعث می شود گوشمان درست تربیت نشود ، نواختن با ساز نا کوک است و این مهم ترین مساله ای است که یک نوازنده ویولن بایستی همیشه مد نظر داشته باشد.


مساله مهم دیگر این است که اگر ساز کوک نباشد اصلا نمی توان انتظار داشت که صدای خوب و دلنشینی هم داشته باشد و شما هر چقدر هم تلاش کنید درست ساز بزنید باز هم صدای درستی شنیده نمی شود.

و دیگر این که کوک ویولن ممکن است به هر دلیلی خارج شود مانند سرد و گرم شدن ساز و یا ضربه های حتی کوچک پس بسیار مهم است که نحوه کوک کردن ویولن را از ابتدا بلد باشید.

چه کنیم که ویولن از کوک خارج نشود ؟

اول باید بگوییم که در هر صورت ممکن است ویولن از کوک خارج شود پس خیلی حساس و نگران نباید و در عوض سعی کنید روی یادگیری کوک ویولن بیشتر کار کنید.

اما از موارد مهم یکی این است که موقع در آوردن ساز از کاور و یا هنگام گذاشتن درون کاور دقت کنید سیم ها به اطراف کشیده نشوند.

سعی کنید ساز را مستقیما در معرض گرمای زیاد مانند گذاشتن بغل شوفاژ و یا سرمای زیاد مثلا گذاشتن مقابل کولر نگذارید.

یکی ازموارد مهم دیگر کیفیت سیم ها است سعی کنید از سیم های مرغوب و با کیفیت تر استفاده کنید

و سیم های سازتان را نیز به موقع عوض کنید.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *