موارد مهم در نگهداری گیتار که نمی دانید

آموزش انواع گیتار

 
نگهداری گیتار برای کسانی که گیتار دلخواه خود را پس از مدت‌ ها توانسته‌ اند خریداری کنند بسیار مهم است. همچنین تمام مبتدی ‌ها باید بدانند که گیتار مانند فرزند آنها است. بعضی از اساتید موسیقی از گیتار تعبیر متفاوتی ارائه کردند و آن را مانند روح انسان دانسته اند. بنابراین همان گونه که والدین از فرزندشان و انسان ها از روح خود مراقبت می کنند، شما نیز باید مراقب گیتار تان باشید. گیتار به طور کلی یک ساز حساس و بی‌ ثبات است؛ یعنی درصد آسیب پذیری گیتار بسیار بالا می‌ باشد. بنابراین امکان آسیب دیدن گیتار در مقایسه با سایر سازها بسیار بالاست و در صورت سهل انگاری صدمه خواهد دید.
 

آیا می توانم بفهمم که مراحل نگهداری گیتار را به خوبی انجام دادم یا خیر؟

نگهداری گیتار به گونه‌ ای است که به سرعت خود را نشان می‌ دهد. یعنی اگر گیتار به خوبی مراقبت نشود و یا هنرجو از گیتار به طور غلط استفاده کند، قطعاً خودش متوجه خواهد شد. بنابراین اولین راه برای تشخیص اینکه بفهمید که آیا درست از گیتارتان نگهداری کرده‌اید یا نه، موسیقی آن است. در صورتی که صدا یا موسیقی گیتار به طور ناهنجار و یا گوش خراش بود، بدانید که گیتار نیاز به تعمیر دارد. بسیاری از هنرجوها نکات فنی نگهداری و مراقبت از گیتار را رعایت نمی‌ کنند. دقیقاً همین عدم رعایت نکات است که باعث می‌ شوند گیتار به سرعت فرسوده و یا تارهای آن پاره شود.
نکات نگهداری گیتار
با رعایت اصول نگهداری گیتار می‌ توانید به راحتی تا سال‌ ها از گیتار خود استفاده کنید. اولین اصل و نکته‌ ای که رعایت نمی‌ شود مربوط به نظافت دستان هنرجویان است. هنرجویان لازم است تا در زمان تمرین کردن همیشه دستان خود را پاکیزه نگه دارند. اگر دستانتان به شدت در معرض چربی و یا سایر آلودگی‌ ها می‌باشد، باید همیشه دستان خود را پاکیزه نگه دارید. این نوع نظافت باعث می‌شود که تارهای گیتار آسیب کمتری ببینند و موسیقی آنها دچار تغییر نشود. دومین اصلی که باید رعایت کنید مربوط به دمای نگهداری گیتار می‌ شود. گیتارها نباید حرارت زیاد و یا سرمای ناگهانی پس از حرارت را تجربه کنند. زیرا این کار باعث فرسودگی چوب و سیم ‌های گیتار می‌ شود.
 
اصول نگهداری گیتار چیست؟

تاکنون دو اصل از اصول نگهداری گیتار را ذکر کردیم. لازم است مجدد تاکید کنیم که بهتر است دمای نگهداری گیتار بسیار گرم و یا سرد نباشد. زیرا گرمای زیاد موجب آسیب دیدن گردن شده و سرما باعث پوسته شدن چوب گیتار می‌ شود. نکته بعدی مربوط به رطوبت است. رطوبت محیط نگهداری از گیتار نباید بیش از ۵۵ درصد باشد. نکته دیگر این است که هیچگاه گیتار خود را در ماشین‌تان رها نکنید؛ زیرا گیتار در معرض تغییرات شدید دما و رطوبت قرار خواهد گرفت. اصل دیگر مراقبت از گیتار مربوط به تمیز کردن آن پس از تمرین می‌ شود. لازم است تا تمام قسمت‌ های گیتار به خصوص سیم‌ ها را پس از هر بار تمرین، تمیز کنید تا از هرگونه آلودگی پاک شوند.
تعمیرات و نگهداری گیتار

محلول‌ های تمیز کننده اصل بعدی در نگهداری گیتار هستند. برای تمیز کردن فینگر برد باید از محلول‌ های مناسب استفاده کنید تا آسیبی به آن وارد نشود. به طور مثال وجود سیلیکون در محلول باعث آسیب دیدن به فینگر برد می‌ شود. همچنین دقت کنید که محلول باعث ایجاد حساسیت پوست شما نشود تا خودتان آسیبی نبینید.
 
عدم رعایت کدام نکات فنی باعث آسیب به گیتار می‌ شود؟

اولین نکته فنی نگهداری گیتار مربوط به استفاده طولانی مدت می‌ شود. هرگز ساعات طولانی را به تمرین کردن نپردازید؛ زیرا باعث آسیب شدید به گیتار می‌ شود. زمانی که بدون وقفه و استراحت دادن به گیتار تمرین می‌کنید، سیم‌ها دچار آسیب دیدگی می‌ شوند. دومین نکته مربوط به صحیح بستن سیم‌ ها می‌ شود. حتماً سیم‌ های گیتار را به طور صحیح ببندید تا هیچگونه شکستگی در گردن و آسیب دیدگی در تارها به وجود نیایند.

منابع:

     

      1. https://ciomit.com/guitar-maintenance-basics/

    5/5

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *