اجزای داخلی پیانو

در این مطلب قصد داریم تا با اجزای داخلی پیانو بیشتر آشنا شویم و نام هر یک و کارایی هر کدام را بدانیم برای این که بهتر با اجزای پیانو آشنا شوید می توانید داخل یک پیانو را از نزدیک بررسی و چک کنید این کار باعث می شود تا با کارکرد پیانو و نحوه صدا دهی آن کاملا آشنا شوید برای این موضوع ما در ادامه روی شکل پیانو به بررسی این موضوع می پردازیم

اجزای داخلی پیانو

هر پیانو از بخش هایی تشکیل شده که هر کدام نام و کارایی خاصی دارند تا در نهایت به مکانیزمی برسد که که با فشردن یک کلید نت خاصی به صدا در بیاید.

این ساختار در همه پیانو های آکوستیک و یا گرند یکسان است و فقط نحوه جای گذاری هر قطعه متفاوت است.

در شکل زیر اجزای داخلی یک پیانو دیواری را می بینید و در ادامه به بررسی هر کدام از بخش های آن می پردازیم.

اجزای داخلی پیانو دیواری

1- بدنه

این بخش شامل یک جعبه چوبی است که بخش های مختلف پیانو داخل آن قرار می گیرد و بخش های مختلف پیانو را پوشش می دهد اندازه این جعبه بستگی به اندازه قطعات داخل پیانو دارد هر چند که این بخش پوشاننده بخش های اصلی پیانو است اما خود آن نیز می تواند در صدا تاثیر گذرا باشد و کیفیت آن می تواند در انتقال صدای بهتر موثر باشد.

2- پایه

پایه ها در پیانو های مختلف به اشکال مختلفی می باشد که نگه دارنده بخش کلید ها به کل پیانو است و اشکال مختلف آن نیز در صدا تفاوت خاصی ایجاد نمی کند و بیشتر برای زیبایی است.

3- چرخ

چرخ ها زیر بدنه پیانو تعبیه شده اند و برای جابجایی راحت تر پیانو می باشند این چرخ ها با گردش خود به جهات مختلف امکان جابجایی راحت تر و نرم تر پیانو را فراهم می کنند اهمیت این موضوع بسیار زیاد است چرا که اگر پیانو نرم تر جابجا شود کوک آن به هم نمی خورد.

4-درب

برای دسترسی به بخش سیم ها و چکش ها یک درب تعبیه شده است که امکان دسترسی راحت به آن بخش را می دهد از سویی در برخی مواقع که نیاز به صدای بلند تر است نوازنده می تواند درب پیانو را باز کرده تا صدا طنین بیشتری داشته باشد و با بستن درب پیانو صدا اندکی کمتر می شود.

5- سیم ها

سیم ها بخش مهم در هر سازی هستند که کیفیت جنس آن ها در صدای ساز بسیار تاثیر گذار است سیم های پیانو از بخش های چند لایه ای تشکیل شده که مقاوت بسیار بالایی دارند البته چند نوع سیم در پیانو استفاده می شود مثلا سیم هایی که صدای زیر تولید می کنند نازک تر و سیم های ضخیم تر و چند لایه صدایی بم تر تولید می کنند. سیم ها در سراسر صفحه صدا کشیده می شوند.

اجزای داخلی پیانو گرند

6- کلاویه

کلاویه ها یا کلید های پیانو بخش ارتباطی نوازنده با اجزای داخلی پیانو است که دستورات نوازنده را توسط بخش اکشن پیانو به چکش ها و سیم ها می رساند . کلاویه ها از جنس چوب است که با یک لایه از استخوان یا ترکیب پلاستیکی پوشانده شده است.

7- چکش

چکش ها هم بخشی از اکشن پیانو هستند که با حرکت کلاویه ها روی سیم مورد نظر ضربه می زنند و صدای خاص هر نت را تولید می کنند این بخش نیز بایستی بسیار دقیق و درست عمل کند تا صدای دقیقی توسط هر سیم خاص تولید شود.

8- اکشن

کلاویه ها و چکش ها هر دو بخش های مهمی از اکشن پیانو هستند در واقع اکشن تشکیل شده است از اجزای مختلفی که با یک مکانیسم دقیق کلید خاصی را به چکش خاص و مربوط به همان نت مورد نظر فعال می کند ، هر چقدر اکشن یک ساز دقیق تر باشد فرامین نوازنده بهتر و درست تر اجرا می گردد.

9 – پدال

در مطلب پدال پیانو برای چیست در مورد پدال ها صحبت کردیم اما به طور کل پدال ها در پیانو چند تا هستند که هر کدام وظیفه ای دارند :

پدال سافت : نوازنده با نگه داشتن این پدال فاصله چکش ها را به سیم ها کمتر می کند و باعث می شود تا نت ها سریع تر و راحت تر اجرا گردند.

پدال سوردین : این پدال با نمدی که بین سیم ها و چکش ها می آورد باعث می شود تا صدای پیانو کمتر شود و مناسب زمان هایی است که نوازنده در شب تمرین می کند یا مواقعی که می خواهد صدا کمتر باشد.

پدال ساستین : این پدال بخشی از اکشن پیانو را از سیم ها جدا می کند و با این حرکت طنین صدای پیانو با برداشتن انگشت از روی کلاویه قطع نمی شود و طنین ان تا چند ثانیه بعد ادامه پیدا می کند.

کاربرد پدال پیانو

10 – نمد

نمد با نگه داشتن پدال سوردین جلوی سیم ها می آید و باعث کمتر شدن صدای پیانو می گردد که می تواند در مواقعی که نیاز است بسیار مفید باشد.

11 – گوشی

گوشی ها انتهای سیم ها را نگه داشته اند که قابلیت شل و سفت کردن دارند و در واقع به وسیله آن ها سیم های پیانو کوک می شود ، سیم های پیانو بر اثر نواختن یا سرد و گرم شدن به مرور اندکی از کوک خارج می شوند که به وسیله گوشی ها مجدد می توان آن ها را کوک کرد.

12 – صفحه چدنی

بخش های داخلی پیانو ائم از سیم ها و اکشن و … را صفحه چدنی نگه داشته است اهمیت این صفحه از آن جایی است که سیم ها در حالت کوک فشار بسیار بالایی را به بخش های داخلی پیانو وارد می آورند و اگر این صفحه نباشد اجزای داخلی پیانو از هم خواهد پاشید و توانایی تحمل این فشار را نخواهد داشت.

13 – صفحه صدا

و اما صفحه صدا یا دک پیانو که یکی از مهم ترین بخش های پیانو است این صفحه ، صدای اصلی پیانو را تولید می کند صدایی که توسط سیم ها ایجاد شده در این صفحه طنین انداز شده و خروجی خاص صدا پیانو به خاطر وجود همین صفحه صدا است.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *