5 بهترین کتاب آموزش سلفژ

تهیه کردن بهترین کتاب آموزش سلفژ برای کمک به هنرجویان موسیقی بسیار مفید است. اجازه دهید این گونه بگوییم که سلفژ، پایه و اساس یادگیری انواع موسیقی است. یعنی هر فرد اگر بخواهد زبان جدیدی را یاد بگیرد باید الفبای آن زبان را به خوبی بشناسد و آموزش ببیند تا بتواند سخن بگوید. سلفژ دقیقاً به همین معناست و الفبای موسیقی محسوب می‌شود و هر فرد برای ورود به دنیای موسیقی باید آن را یاد بگیرد. دنیای موسیقی بسیار گسترده است و شامل: آهنگسازی و خوانندگی نیز می‌شود که معروف‌ ترین شاخه‌ های موسیقی هستند. شاید برای بعضی از مبتدیان این سوال مطرح شود که اصلاً سلفژ چه ربطی به خوانندگی دارد؟

 

چرا تمام موسیقیدانان و خوانندگان باید از بهترین کتاب آموزش سلفژ استفاده کنند؟

بهترین کتاب آموزش سلفژ در حقیقت الفبای بین المللی موسیقی می‌ باشد. موسیقی جنبه ی بین المللی بودن دارد و دقیقاً به خاطر همین وصف است که می توانیم به آن بگوییم علم موسیقی.

برای یادگیری این علم نیاز به شناخت و استفاده از الفبای آن دارید که این الفبا در کتاب‌ های سلفژ ذکر شده‌ اند. بنابراین با یادگیری این الفبا می‌ توانید تمام نت های موسیقی را بخوانید و بفهمید. نتیجه ی فهم نت های موسیقی این است که می‌ توانید آنها را اجرا کنید و کنسرت‌ های متعددی در داخل یا خارج از کشور برگزار کنید. تمام بزرگان علم موسیقی در سراسر دنیا به این الفبا مسلط بودند و حتی تالیف‌ های متعددی نیز داشته‌ اند.

آیا یادگیری و خرید کتاب های مختلف سلفژ برای تمام نوازندگان سازها لازم است؟

بهترین کتاب آموزش سلفژ از نظر هر کدام از اساتید متفاوت است. البته هنرجویان مبتدی سازها باید دقت کنند که هدف آنها صرفاً یادگیری کامل الفبا باشد و تحت هیچ شرایطی کتاب‌ ها را قضاوت نکنند. زیرا قضاوت کردن کتاب‌ ها باعث می‌شود که دیدگاه منفی نسبت به آنها پیدا کنید و این نگرش، روند نزولی را در یادگیری تان ایجاد می‌ کند. بنابراین فقط بر روی یادگیری کامل الفبا تمرکز کنید تا بتوانید نت‌ های مختلف موسیقی را به خوبی بفهمید و در نهایت آنها را اجرا کنید. سلفژ به خوانندگان کمک می‌ کند تا صدای خود را گرم کنند و نت‌ های موسیقی‌دانان را بفهمند. تمام هنرمندان با هر نوعی از سازها که کار می کنند باید نت‌ ها را یاد بگیرند تا بتوانند نوازندگی کنند. بنابراین هنرمند، چه گیتاریست باشد چه پیانیست و یا هر ساز دیگری بنوازد باید این الفبا را یاد بگیرد.

در کل یادگیری سلفژ برای همه موزیسین ها مفید است اما برای خوانندگان واجب است از سویی نوزاندگان برخی سازها مانند ویولن یا کمانچه برای تشخیص بهتر نت ها ضروری است که سلفژ زا بدانند.

در آموزشگاه موسیقی منظومه ما دوره های تخصصی کلاس سلفژ را توسط اساتید حرفه ای این حوزه برگزار می نماییم.

قیمت بهترین کتاب سلفژ

کدام کتاب‌ ها در لیست بهترین کتاب آموزش سلفژ قرار دارند؟

تمامی کتاب‌ های اصلی در لیست بهترین کتاب آموزش سلفژ قرار دارند. برخی از کتاب ‌های اصلی را برایتان ذکر می‌کنیم تا با ویژگی آنها آشنا شوید و آنها را تهیه کنید. قبل از آنکه نام کتاب‌ ها را بگوییم شاید یک سوال برای شما خوانندگان گرامی به وجود آید. این سوال احتمالی چنین است که: آیا باید کتاب های اصلی را به صورت کاغذی تهیه کنیم و یا کتاب pdf نیز بلامانع است؟ فرقی میان کتاب کاغذی و pdf وجود ندارد و هر دو مطالب آموزشی را به خوانندگان منتقل می‌ کنند. اما توصیه ی ما این است که کتاب کاغذی تهیه کنید تا بتوانید مطالبی که استادتان می‌گوید را به آنها اضافه کنید.

پوتسولی

اولین کتاب اثر جناب آقای اتوره پوتسولی است. کتاب اخیر در سه جلد نگارش شده که تقریباً تمام مطالب به طور جامع بیان شده‌ اند و حتی تمارینی برای هنرجویان ذکر گردیده‌اند. این تقریبا جامع ترین کتاب و روشی است که سلفژ را آموزش می دهد برای یادگیری این کتاب لازم است تا مبانی موسیقی را بدانید و ترجیحا اندکی در موسیقی پیش رفته باشید این کتاب برای نوازندگان و افرادی که قصد دارند سلفژ را حرفه ای بیاموزند توصیه می شود.

مبانی تعلیم گوش و نت خوانی

کتاب بعدی در زمینه سلفژ از آقای محمد رضا گرگین‌ زاده به نام مبانی تعلیم گوش و نت‌ خوانی می باشد. این کتاب با زبانی ساده برای تمام هنرجویان نگارش شده و بدون هیچ گونه کمکی می‌توانید آن را بخوانید.البته توصصیه ما این است که اگر در موسیقی مبتدی هستید حتما زیر نظر یک استاد آموزش سلفز را آغاز نمایید.

سلفز مقدماتی یک صدایی

 

کتاب بعدی به نام سلفژ مقدماتی یک صدایی از کالمیکوف و ترجمه ی میربابا میررحیم است. در کتاب اخیر نت های مختلف موسیقی بیان شده‌ اند و هنرجو می‌ تواند با موسیقی های متفاوت محلی آشنا شود.این کتاب هم بسیار به شما کمک می کند تا سلفزتان را تقویت نمایید باز هم تاکید می کنیم برای انتخاب کتاب مناسب و شیوه یادگیری سلفژ حتما با استاد خود مشورت نمایید.

آموزش سلفژ ایرانی

 

 

کتاب دیگر کتاب آموزش سلفژ ایرانی با نگارش آقای حسین مهرانی است این کتاب مخصوصا برای نوزاندگان سازهای ایرانی نگارشی بسیار خوب دارد و بسیار مناسب می باشد.

 

سلفژ مونوفونیک

کتاب دیگر به نام سلفژ مونوفونیک می باشد. کتاب اخیر به طور کاملاً فنی نکات مفیدی را برای هنرجویان ذکر کرده است. شاید این کتاب کتاب مرجع و مناسبی حتی برای دانشجویان موسیقی باشد و می توان از آن استفاده بسیار خوبی کرد تا در سلفژ به مهارت برسید. باز هم در انتها تاکید می کنیم که کتاب ها تنها بخشی از کار هستند و تمرین شما همه چیز را تعیین می کند.

بهترین کتاب سلفژ

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *