نحوه کوک کردن صدا ؟!؟

شاید برای بار اول این اصطلاح کمی عجیب به نظر برسد که آیا صدا هم می توان مانند ساز کوک کرد یا نه و یا وقتی می گویند صدایتان کوک نیست یعنی چه و اگر می شود صدا هم کوک کرد اصلا نحوه کوک کردن صدا چگونه است در این مطلب قصد داریم اندکی تخصصی تر به مقوله کوک صدا بپردازیم و اگر شما هم خوانندگی را دوست دارید و یا همراه با سازتان می خواهید آواز را هم بیاموزید می تواند این مطلب برای شما مفید باشد.

کوک یا فالش در صدا چیست ؟

شاید زیاد شنیده باشید که صدای فلانی فالش است و یا طرف فالش می خواند.

در واقع فالش اصلاحی مخالف کوک خواندن است.

برای درک بهتر این اصلاحات بهتر است توضیحی در مورد خوانندگی بدهیم.

وقتی خواننده آهنگی را می خواند در واقع صدای خود را با ساز هماهنگ می کند این بدان معنا است که زمانی که خواننده می خواند نت ها را با حنجره خود ادا می کند و سپس کلمات را در غالب آن نت می گنجاند.

وقتی خواننده به درستی این کار را انجام دهد می تواند درست و اصلطلاحا کوک بخواند.

ولی زمانی که نت را درست ادا نمی کند صدا خارج یا فالش می شود.

اگر خواننده نحوه کوک کردن صدا را یاد بگیرد به راحتی می تواند این مشکل را بر طرف کند.

نحوه کوک کردن صدا

نحوه کوک کردن صدا

نحوه کوک کردن صدا کار خیلی سختی نیست .

برای این کار راه هایی وجود دارد که اگر روی آن تمرکز کنید و به اندازه کافی تمرین داشته باشید حتما نتیجه می گیرید.

ولی در نهایت این کار مستلزم صبر ، تمرین و زمان کافی است.

بهترین راه برای این کار تربیت شنوایی است یعنی در مرحله نخست شما باید صدای درست را از صدای نادرست تشخیص دهید و سپس به اصلاح آن بپردازید.

در واقع تشخیص صدای هر نت در اینجا مد نظر ما است که با تمرین می توانید به آن برسید.

اینجا اهمیت یادگیری یک ساز در کنار آواز به خوبی مشخص می شود هر چند که برای خواننده شدن و یا کوک کردن صدا نیازی نیست که مستقیما خودتان ساز بلد باشید اما اگر یک ساز را یاد بگیرید قطعا در نحوه کوک کردن صدا می توانید راحت تر و بهتر عمل کنید.

بعد از اینکه نت ها را خوبی یاد گرفتید و توانستید صدای هر نت را تشخیص دهید حال می رسیم به آن که بتوانید هر نت را به درستی ادا کنید که این مرحله هم اگر مرحله قبلی را درست طی کرده باشید به راحتی قابل دستیابی است.

سلفژ

در بالا یکی از بهترین راه های نحوه کوک کردن صدا را خواندیم که در واقع دو مرحله کلی داشت یکی تربیت شنوایی در نت ها و سپس ادای درست آن ها .

در واقع این کار در غالب یک دوره مفید و کاربردی به نام سلفژ می گنجد.

سلفژ چیست ؟ سلفژ یعنی تربیت صدا و حنجره که البته غیر از دو مورد کلی که در بالا گفتیم تکنیک های زیادی در کلاس دارد تا شما به راحتی بتوانید روی صدایتان تمرکز کرده و اصطلاحا صدایتان را کوک کنید.

دوره سلفژ هم برای نوازندگان و هم برای خوانندگان بسیار مهم است تا بتوانند درک بهتری از نت ها و صدا داشته باشند.

در خوانندگی اما اهمیت این موضع بسیار بالاتر است.

و همه خوانندگان بایستی نحوه کوک کردن صدا را به درستی بیاموزند.

نحوه کوک کردن صدا

آیا کلاس سلفژ از آواز جدا است ؟

در اکثر دوره ها این دوره یعنی کلاس سلفژ از کلاس آواز جدا است اما ما در آموزشگاه موسیقی منظومه به جهت اهمیت این موضوع ، کلاس سلفژ را نیز در کنار کلاس آواز برای شما به صورت رایگان داریم.

در واقع شما با ثبت نام فقط در کلاس آواز می توانید یادگیری سلفژ را نیز در کنار آن داشته باشید.

تکنیک های مختلف صدا سازی همراه با تکنیک های مختلف خوانندگی همگی در کلاس آواز با شما کار می شود تا شما بتوانید در غالب یک پکیج ویژه به راحتی و درستی از کلاس ها استفاده نمایید.

به همین خاطر دیگر نیازی نیست نگران کوک بودن صدایتان باشید.

یادآوری این موضوع هم بسیار مهم است که اگر می خواهید موسیقی را درست و اصولی بیاموزید بایستی یادگیری نت ها و اصول موسیقی را در برنامه داشته باشید و یک کلاس موسیقی اصولی حتما با یادگیری نت ها تئوری موسیقی پیش می رود چرا که برای یادگیری هر مقوله ای ما بایستی سواد آن هم بیاموزیم پس حتما در کلاس هایی ثبت نام کنید که اصول موسیقی را هم به شما یاد می دهند.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *