تاریخچه ساز گیتار ، همه چیز درباره محبوبترین ساز

گیتار مناسب برای شروع

تاریخچه ساز گیتار از قرن شانزدهم در اسپانیا آغاز می‌ شود. گیتارهای اولیه‌ ای که در اوایل قرن شانزدهم به وجود آمدند بسیار لاغرتر از گیتارهای کنونی بودند. این ساز در ابتدا به جای عود نواخته می‌شد و دارای چهار سیم بود. گیتار اولیه از سه سیم دو قسمتی تشکیل می‌شد که توسط یک سیم کششی به طور ثابت نگهداری می‌شد. وسط سیم‌ ها معمولاً دارای یک حالت فرورفتگی به شکل دایره بود که با کندهکاری‌ها تزیین می‌شد. طراحی گیتار بر مبنای سازهای اولیه موسیقی بود. یعنی نوع کوک گیتارهای اولیه بر مبنای C–F–A–D بود.

نکات تاریخچه ساز گیتار

نظریه های مختلف در مورد تاریخچه ساز گیتار

بعضی معتقدند که تاریخچه ساز گیتار به هزاران سال می‌رسد. برخی دیگر از موسیقیدانان معتقدند که سازهای اولیه گیتار پس از حمله اعراب به اسپانیا وارد این کشور شده است. اما بعضی‌ ها معتقدند که منشا اولیه گیتار از سازهای یونانی ها بوده است. به هر حال این ساز از ابتدای پیدایش تاکنون تغییرات زیادی داشته است و به طور دقیق منشا آن مشخص نشده است. نمونه اولیه ی گیتار که به جهت همراه ساختن موسیقی با خواندن شعر بود حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد در یونان رواج داشت. اما قبل از ساز های یونانی برخی نشانه‌ های گیتار در آسیا وجود داشت. یعنی اولین نشانه‌ های گیتار در دنیا حدود ۳۴۰۰ سال پیش در منطقه خاورمیانه کشف شده است.

 

اولین نمونه گیتار در دنیا مطابق با تاریخچه ساز گیتار

تاریخچه ساز گیتار در هند نیز وجود دارد. در هندوستان و یا کشور بهارات به گیتار، سیتار (sitar) می‌گفتند. سیتار مربوط به بهارات در قرن سیزدهم مورد استفاده قرار می‌گیرفت و دارای ۴ تار بود. برای اولین بار هنرمندانی نظیر: Eustache Deschamps  و  Guillaume de Machaut از Guiterna یا همان گیتار استفاده کردند. اما نکته اینجاست که گیتار اولیه‌ ای که توسط آنها استفاده می‌شد بدون گردن بود. در قرن شانزدهم اولین نسخه‌ های گیتار که دارای گردن بودند در اسپانیا منتشر شدند که البته اعراب عامل اضافه کردن گردن بودند. از قرن شانزدهم تا نوزدهم بیشترین تحولات و تغییرات ظاهری در گیتار به وجود آمدند. در قرن نوزدهم تغییرات اساسی در گیتار شکل گرفت و به حالت کنونی درآمد.

شروع تاریخچه ساز گیتار

اولین گیتار اسپانیایی و آمریکایی در چه سالی ساخته شدند؟

مطابق با تاریخچه ساز گیتار، در سال ۱۸۵۰ میلادی اولین نمونه از گیتار اسپانیایی توسط Torres Jurado طراحی و ساخته شد. پس از اینکه مدل اسپانیایی گیتار در کل اروپا شناخته شد و مورد استفاده قرار گرفت، تاریخچه ی آن وارد مرحله جدیدی شد. یعنی گیتار در قرن نوزدهم در کنسرت ‌ها استفاده می‌شد و وارد موسیقی آمریکا شد. البته زمانی که گیتار وارد آمریکا شد از تغییرات مصون نبود و در نهایت گیتار آمریکایی به نام فلامنکو (flamenco) ساخته شد. در آغاز قرن بیستم که مهم‌ ترین قرن در شناخته شدن گیتار محسوب می‌شود، تمام دنیا متوجه حضور این ساز شدند. یعنی این ساز به یکی از محبوب‌ ترین و پرکاربردترین سازهای مورد استفاده در تمام کشورها تبدیل شد.

مرحله بعدی تاریخچه ساز گیتار مربوط به تاثیر تکنولوژی در این ساز بود. یعنی به لطف پیشرفت تکنولوژی در آمریکا، تغییرات ظاهری در این ساز ایجاد شدند و گیتار جدید مورد استقبال هنرمندان قرار گرفت. بنابراین اولین گیتار الکترونیک در آمریکا توسط لئو فندر (Leo Fender) طراحی و اختراع شد. جنس اولیه ساز گیتار از چوب بود و هم اکنون نیز اکثر گیتارها از جنس چوب می‌ باشند.

دوران طلایی تاریخچه ساز گیتار

اولین نسخه از گیتارهای الکترونیک در کجا منتشر شدند؟

بخش دیگری از تاریخچه ساز گیتار مربوط به تغییرات ساختاری آن می‌ شود. در سال ۱۹۲۲ در آمریکا به جهت بهبود صدای گیتار از برخی تغییرات جزئی استفاده شد. این مدل جدید از گیتار به نام گیبسون L-5 معروف شد و تنظیماتی در آن برای تقویت صدای آهنگ ایجاد شده بود. اما نیاز گروه‌ های جاز در آمریکا به گیتارهایی بود که بتوانند صداهای قوی‌تری تولید کنند. بنابراین شرکت Electro String در سال ۱۹۳۱ اولین نمونه‌ های گیتار الکترونیک را در آمریکا منتشر کرد.

 

منابع:

  1. https://www.yamaha.com/en/musical_instrument_guide/classical_guitar/structure/
  2. https://guitarrasgarridopozuelo.com/en/the-history-of-the-guitar/
  3. https://www.britannica.com/art/guitar
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *