5 تا از بهترین کتاب های آموزش پیانو

آموزش پیانو یکی از مهم ترین مقوله های آموزشی است اهمیت این موضوع هم به خاطر خود ساز پیانو که به نوعی یک ساز مادر است می باشد و هم به خاطر این که آموزش اصولی این ساز بسیار حائز اهمیت است چون که اگر آموزش ها به درستی پیش نرود به هیچ وجه نمی توان انتظار داشت که نتیجه مطلوب حاصل شود از طریقه انگشت گذاری گرفته تا نوازندگی در سبک های مختلف و حتی اجرای تکنیک های خاص این ساز بستگی به شیوه آموزش اصولی اولیه دارد در این مطلب قصد داریم تا به معرفی 5 تا از بهترین کتاب های آموزش پیانو بپردازیم که می تواند شما را نتیجه مطلوب برساند.

انواع کتاب های آموزش پیانو

در کل کتاب هایی که اساتید پیانو در کلاس پیانو کار می کنند به سه دسته کلی تقسیم می شود

کتاب های اتود نوازی : کتاب های اتود شامل تمرین هایی هستند که با اهداف خاصی و طبق اصول خاصی نوشته و طراحی می شوند این تمرین ها به گونه ای طراحی می شود که مثلا انگشتان دست چپ شما را قوی کند و یا مثلا به تقویت انگشتان ضعیف تر کمک کند و یا مثلا تمرین هایی برای اجرای نت های از هم طولانی دارند.

این کتاب ها فوق العاده مفید هستند و جزء اساسی کلاس های پیانو می باشند که بدون آن ها نمی توان یک نوازندگی قوی و راحت تجربه کرد.

کتاب های گام نوازی : این دسته از کتاب ها شامل تمرین هایی در گام های مختلف هستند و هدف آن تربیت دست نوازنده است برای اجرا در گام هایی که می تواند وجود داشته باشد با انجام این تمرین ها عملا به نوازنده ای تبدیل می شوید که هر آن چیزی را که بخواهید و هر آهنگ یا قطعه ای را بخواهید به راحتی در هر گامی می توانید اجرا نمایید این کتاب ها نیز برای نوازندگانی که قصد دارند حرفه ای شوند بسیار مهم است.

کتاب های قطعه نوازی : دسته آخر کتاب های قطعه نوازی یا آهنگ نوازی است هدف این کتاب ها صرفا اجرای آهنگ های مختلف است که می توانید هم یاد بگیرید و هم از اجرای آن ها لذت ببرید این دسته از کتاب ها هر چند شاید جذاب تر به نظر برسند اما به هیچ وجه فواید دو دسته قبلی را ندارند.

5 تا از بهترین کتاب های آموزش پیانو

1- بیر

این کتاب که جزء کتاب های خیلی معروف آموزش پیانو از گذشته تا اکنون بوده است یکی از کتاب های بسیار مفید در زمینه آموزش پیانو می باشد.نویسنده این کتاب فردیناد بیر است و به لحاظ تمرین هایی که در کتاب است جزء دسته اول کتاب های آموزشی یعنی جزء کتاب های اتود نوازی محسوب می شود. این کتاب شامل تمرین های مختلفی است که به مرور از ساده شروع شده و تا تمرین های بسیار پپیشرفته هم پیش می رود.

2-جان تامسون

این کتاب که در چند جلد نیز منتشر شده است مخصوص آموزش پیانو به کودکان است تمرین های این کتاب به نوعی طراحی شده است که بیشتر بر نوازندگی آهنگ های ساده کودکانه تاکید دارد هر چند که نواختن صرفا آهنگ و قطعه زیاد اصولی نیست اما اگر در کنار کتاب های دیگر کار شود می تواند بسیار مفید باشد به شرطی که پایه و مبنا بر این کتاب ها نباشد.

3-هانون

یکی از فوق العاده ترین کتاب های آموزش پیانو کتاب هانون است به لحاظ نوع تمرین ها در بخش دو یعنی تمرین های گام نوازی تاکید دارد که همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم این نوع تمرین ها از بهترین تمرین هایی است که می تواند شما را به یک نوازنده حرفه ای تبدیل کند هر چند تمرین های کتاب کمی دشوار تر است اما اساتید از تاثیر مثبت آن در نوازندگی هنرجویان به هیچ وجه نباید غافل شوند.

4-چهل آهنگ

این کتاب همان طور که از نامش پیدا است جزء کتاب های قطعه نوازی است و شامل آهنگ های بسیار زیبا و خاطره انگیزی است که نواختن آن برای هر هنرجویی لذت بخش است نویسنده این کتاب خوب ناصر جهان آرای است همان طور که اشاره کردیم اگر فقط تاکید صرفا روی این دسته از کتاب ها نباشد می توانند واقعا در انگیزه بخشی و حس خوب هنرجویان بسیار مفید باشند.

5-تمرین پنج انگشت

این کتاب که اثر اشمیت است یکی از کتاب های بسیار عالی است که تاکید آن روی تقویت انگشتان هر دو دست است تمرین ها به شکلی نوشته شده است که کمک می کند تا شما به آرامی روی نوازندگی پیانو تسلط پیدا کنید به مرور می توانید تمرین ها را تند و تند تر بنوازید و سطح نوازندگی خود را بالاتر ببرید استفاده از تمرین های این کتاب به شدت توصیه می شود.

 

شیوه درست کار با هر یک از کتاب های پیانو

اکنون که با برخی از بهترین کتاب های آموزش پیانو آشنا شدید بد نیست که یادآوری کنیم تمرین های هر کتاب بایستی زیر نظر یک استاد خبره کار شود و این طور نیست که فقط به نواختن تمرین های کتاب بپردازیم و انتظار داشته باشیم که به نتیجه برسیم در واقع کتاب ها فقط شامل تمرین های خالی هستند و این که هر تمرین چگونه نواخته شود مبحث بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشت.

مثلا حالت انگشتان هنگام نوازندگی بسیار مهم است که اگر درست نباشد می تواند به نوازندگی شما بسیار آسیب بزند و همچنین هر تمرین و هر کتاب نکات بسیار مهمی دارد که اساتید برای آموزش آن ها دوره های مربی گری گذرانده اند و این طور نیست که هر کسی که نوازنده باشد بتواند از پس آموزش پیانو هم بر بیاید به همین خاطر در انتخاب استاد بسیار دقت نمایید.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *