نحوه سرویس و کوک کردن سازدهنی

برای نوازنده سازدهنی بسیار مهم است که ساز خود را به موقع سرویس کند و از آنجایی که سازدهنی ساز ببسیار حساسی است بایستی نحوه صحیح سرویس آن را بلد باشید همچنین برای کوک سازدهنی نیاز است که نکاتی را گوشزد کنیم که در ادامه هم نحوه سرویس درست سازدهنی و هم طریقه کوک آن را یاد می گیریم البته تاکید می کنیم که راه هایی که برای نحوه سرویس و کوک کردن سازدهنی عنوان می کنیم را بهتر است با دقت مطالعه بفرمایید تا به ساز آسیب نزنید.

سرویس و کوک سازدهنی

سازدهنی سازی است که تماس مستقیم با دهان دارد و بهداشت آن فوق العاده مهم است.

از سویی چون مکانیزم صدادهی در ساز با نفس است بسیار مهم است که سرویس به موقع انجام شود.

از طرفی سرویس به موقع سازدهنی با صرف یک زمان جزیی می تواند شما را از هزینه های اضافی در آینده دور کند.

در کلاس سازدهنی ما در کنار آموزش سازدهنی همچنین نحوه سرویس و کوک کردن سازدهنی را هم به هنرجویان می آموزیم.

امروز قصد داریم به نحوه سرویس سازدهنی بپردازیم اما قبل از هر چیز تاکید می کنیم که این کار را بهتر است برای دفعه اول زیر نظر استاد یا سرویسکار انجام دهید و یا اگر خیلی حوصله این کار را ندارید به هیچ وجه ساز را باز نکنید چرا که امکان آسیب به ساز وجود دارد.

اگر اینطور است می توانید به یک سرویس کار سازدهنی مراجعه نمایید و با یک هزینه بسیار اندک سازتان را سرویس کنید.

اما اگر دوست دارید این کار را خودتان انجام دهید به دقت مراحل را با ما پشت سر بگذارید.

نحوه سرویس سازدهنی

1- ابتدا طبق تصویر زیر اقدام با باز کردن قسمت های بغلی ساز نمایید. بهتر است برای این کار یک پیچ گوشتی استاندارد داشته باشید تا پیچ ها خورده نشوند و سپس قسمت بالایی و لبی ساز را هم به آهستگی باز کنید.

2- حالا قسمت داخلی را که تیغه های صدا روی آن قرار گرفته اند باز کنید تا تیغه ها از بدنه جدا شوند دقت کنید که دستانتان به تیغه های حساس ساز نخورد چرا که جای دقیق آن ها بسیار مهم است.

3- حالا قسمت های مختلف ساز را جدا جدا به مدت نیم ساعت در آب ولرم قرار دهید برای تمیزی و جرم گیری بهتر می توانید چند قطره سرکه داخل آب اضافه نمایید ولی با آب خالی هم ساز کاملا بعد از نیم ساعت تمیز می شود. برای هر کدام از قسمت های ساز این کار را انجام دهید فقط در صورتی که بدنه سازتان چوبی است بهتر است بدنه را داخل آب نگذارید.

4- بهتر است برای تمیز کردن بدنه های چوبه از یک فرچه یا مسواک نرم استفاده کنید و بخش های داخلی بدنه را با آن کاملا تمیز کنید دقت کنید خیلی به بدنه فشار نیاورید و اگر بدنه پلاستیکی است حتما بعد از تمیز کردن با آب بشویید.

5-طبق همان ترتیبی که ساز را باز کرده اید دوباره ببندید دقت کنید که هیچ پیچی را جا نگذارید برای سفت کردن پیچ ها هم دقت کنید نه باید خیلی شل باشند و نه باید خیلی سفت باشند بهتر است که پیچ ها را به نرمی بچرخانید و جایی که به سختی رسید دست نگهدارید.

نحوه کوک سازدهنی

کوک سازدهنی مرحله بسیار حساسی است.

هر چند که سرویس کلی و شستشوی ساز را خودتان با اندکی تجربه می توانید انجام دهید ولی کوک سازدهنی را بهتر است به متخصص این کار بسپارید چرا که کار بسیار حساسی است که نیاز به مهارت دارد.

ولی برای آشنایی کلی با این کار شیوه کوک سازدهنی را در اینجا توضیح می دهیم.

در کل سازدهنی به ندرت مانند گیتار یا سازهای دیگر کوک در می کند و معمولا نیازی به کوک و چک دائمی ندارد.

ولی در هر صورت امکان دارد که برخی اوقات ناکوک شود که در این صورت سرویس کار ساز با استفاده از یک سوهان بسیار کوچک که مخصوص این کار است اقدام به سوهان تیغه مورد نظر می کند به این صورت که با در نظر داشتن این که کوک ساز کم باشد یا زیاد قسمت انتهایی یا ابتدایی تیغه را سوهان می کند تا صدای زیر تر یا بم تر با درست سر نت مورد نظر برساند.

سرویس سازدهنی را چند وقت یکبار انجام دهیم؟

بهترین زمان سرویس سازدهنی شش ماه یکبار است البته این زمان به نحوه نواختن و استفاده از ساز هم بستگی دارد به طوری که اگر اصولی ساز نزنید شاید حتی دو هفته یک بار هم نیاز به سرویس باشد در هر صورت هم برای نوازندگی بهتر و هم برای سرویس سازدهنی بهتر است نحوه اصولی نواختن آن را یک بار برای همیشه بیاموزید.

ولی با فرض استفاده صحیح از سازدهنی و با فرض این که سازتان مشکل خاصی ندارد بهتر است این کار را شش ماه یکبار انجام دهید مگر این که ساز مشکلی پیدا کند که در آن صورت به محض ایجاد مشکل (مانند گرفتگی تیغه ها) بهتر است این کار انجام شود.

برای تعمیر و سرویس سازدهنی به کجا مراجعه کنیم ؟

حتما به این نکته مهم توجه داشته باشید که برای سرویس سازدهنی به هر جایی مراجعه نکنید.

برخی سرویس کاران نا بلد صدمات جبران ناپذیری به ساز می زنند.

برای سرویس اصولی و تعمیر و کوک سازدهنی می توانید با ما تماس بگیرید.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *