چگونه سنتور را کوک کنیم ؟

آموزش سنتور

کلاس سنتور یکی از کلاس های تخصصی آموزشگاه موسیقی منظومه است هنرجویان و نوازندگان این ساز خیلی اوقات با این مشکل مواجه می شوند که سازشان کوک مناسب را ندارد و یا سیم یا دسته سیم های خاصی کوک خود را از دست می دهند مخصوصا اخیرا که به علت شیوع ویروس کرونا خیلی از آموزش ها به صورت آموزش آنلاین موسیقی درآمده و هنرجویان کمتر ارتباط مستقیم با اساتید دارند لزوم دانستن چگونه سنتور را کوک کنیم بسیار مهم است.

در زیر با نحوه کوک سنتور به شکل ساده آشنا خواهیم شد تا اگر با این مشکل مواجه بودید و یا نیاز به کوک سریع سازتان داشتید و به استاد هم دسترسی نداشتید بتوانید خودتان از پس مشکل تا حدی بر بیایید.

چگونه سنتور را کوک کنیم ؟

قبل از هر چیز بایستی بگوییم که کوک کردن سنتور مانند دیگر ساز ها مثل تار یا سه تار خیلی ساده نیست و کوک صحیح و اصولی آن نیازمند اندکی تجربه و دقت بیشتری دارد به همین علت اگر مبتدی هستید و یا خیلی در این زمینه تجربه کافی ندراید بهتر است تا با نت ها و کوک بهتر سنتور آشنا نشده اید فعلا برای کوک از استاد خود کمک بگیرید.

اگر سنتورتان هم خیلی وقت کوک نشده و یا خیلی از کوک خارج شده است هم بایستی همین کار را انجام دهید ولی اگر سیم های زیادی از کوک خارج نشده اند و خودتان هم نت ها و جایگاه درست آن ها روی ساز را می دانید می توانید با راهنمایی های زیر به نتیجه برسید.

کوک سنتور با استفاده از تیونر

برای اینکه بدانید چگونه سنتور را کوک کنیم ابتدا به یک تیونر نیاز داریم که حتی می توانید اپلیکیشن آن را هم روی گوشی همراهتان نصب کنید.

در مرحله بعد هماهنطور که گفتیم بایستی کوک سیم های سنتور و ترتیب آن را بر اساس دستگاهی که قصد دارید کوک کنید بدانید.

در این بخش منظور از کوک سیم ها در واقع همان نت هایی است که روی سیم ها می شناسید.

در رمحله بعد با روشن کردن تیونر به هر سیم بایستی جداگانه ضربه بزنید دقت کنید که با مظراب نباید نواخت چون مظراب زدن باعث می شود همه چهار سیم با یکدیگر صدا بدهند و ما قصد داریم که سیم ها را تک تک کوک کنیم به همین علت می توانید با قسمت انتهایی مظراب هر سیم را جدا بنوازنید.

بعد از به صدا در آمدن هر سیم می تواندی کوک آن روی تیونر را مشاهده نمایید.

حروف مرتبط با نت ها روی تیونر

در تیونر هر نت نام مشخصی دارد که با حروف انگلیسی نمایش داده می شود.

کوک سیم ها به ترتیب از نت لا شروع می شود که با حرف a  نمایش داده می شود باقی نت ها به ترتیب عبارتند از b c d e f g که در واقع نت سی با حرف b نت دو با حرف c  نت ر با حرف  d نت می با حرف e  نت فا با حرف f و نت سل با حرف g نشان داده می شوند.

پس به صدا در آمدن سیم مورد نظر و وقتی که حرف روی تیونر را مشاهده نمودید کافی است دقت کنید اگر حرف نمایش داده شده قبل نتی که می خواهید باشد پس باید سیم را سفت تر کنید و اگر حرف نمایش داده شده روی تیونر بالاتر از حرفی که نتمان دارد بود باید سیم را شل تر کنید تا به حرف مورد نظر برسید.

در نهایت و پس از کوک سیم های مختلف باید بدانید که کوک دیگر سیم ها روی سیم های قبل یا یعد هم می تواند تاثیر بگذارد به همین علت بایستی سیم ها را به توجه به یکدیگر و در چند مرحله کوک کنید تا کوک دقیق تر و بهتری داشته باشید.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *