برای انتخاب ساز در شروع نوازندگی به چه مواردی باید توجه کرد – صفر تا صد موسیقی

صفر تا صد موسیقی-انتخاب ساز
صفر تا صد موسیقی-انتخاب ساز
MUSIC instuments – silhouette

موسیقی از جمله هنرهایی است که محبوبیت گسترده ای بین انسان ها دارد، بسیاری در اوقات فراغت به موزیک گوش می دهند، بسیاری به صورت حرفه ای و آماتور به آن می پردازند. و خیلی از افراد تمایل به یادگیری یک ساز دارند…
اگر از جمله افراد علاقمند به نواختن هستید اما تا کنون آن را شروع نکرده اید، احتمالا این سوال را بارها از خود پرسیده اید موسیقی را از کجا شروع کنیم؟

پاسخ به این سول به ظاهر ساده است، با سازی که به آن علاقمندید ! اما آیا تنها علاقه برای موفقیت در این امر کافی است ! پاسخ مسلما نه خواهد بود، زیرا برای آموختن یک ساز باید مجموعه ای از امکانات و شرایط در نظر گرفته شود که علاقمندی یکی از مهمترین آن ها است.یادگیری یک ساز موسیقی نیازمند سرمایه گذاری مالی و زمانی است، بنابراین بایداز انتخاب خود تا حدی مطمئن باشید.

مجموعه شرایطی که در انتخاب ساز باید به آن توجه کرد، چیست؟

_توجه به علاقمندی
این موضوع مسلما نکته ای بدیهی به نظر می رسد، اما لازم است به آن فکر شود؛ بطور مثال اگر فردی به موسیقی سنتی علاقمند است، انخاب سازی مانند ساکسیفون ، باوجودعلاقه به خود ساز یا جالب بودنش، انتخاب چندان درستی نخواهد بود. برخی از سازها در سبکهای زیادی می توانند مورد استفاده قرار گیرند_ نظیر گیتار، کیبورد و .._ و برخی کابردی خاص و محدود در سبکی خاص دارند_ مانند درامز و.._ پس به هنگام انتخاب ساز به این نکته بسیار توجه کنید.

_انتخاب با توجه به شخصیت خود
آیا به دلیل شخصیت برونگرا خود علاقمند به نواختن ساز به صورت گروهی هستید یا بر اساس شخصیت درونگرا، تک نوازی را ترجیه می دهید؟!! پس در هنگام انتخاب ساز به این موضوع دقت کنید،همه ساز ها را می توان به صورت گروهی یا تکی بکار برد، اما برخی سازها رواج عمومی ندارند و برای پیدا کردن هم نواز دچار مشکل خواهید شد.

_ انتخاب ساز با توجه به بودجه
سازها محدوده های قیمتی گسترده ای دارند،برخی از آنها_ مانند پیانو و درامز_ بسیار گران هستند و برای تهیه آن ها باید بودجه ای میلیونی در نظر بگیرید و برخی دیگر بسیار ارزان هستند_ مانند دف و ساز دهنی_ که با بودجه ای چند هزار تومانی قابل تهیه می باشند.

_ انتخاب ساز با توجه به فضا تمرین و ابعاد ساز
در هنگام انتخاب ساز باید به فکر فضایی که ساز خود را در آن قرار می دهید باشید، برخی سازها مثل پیانو های رویال و یا درامرز نیازمند فضای گسترده هستند، همچنین برخی از سازها محدوده صوتی دارند که مناسب فضای آپارتمتن نمی باشند. برخی دیگر را نمی توان به راحتی جابجا کرد و مسائلی از این دست که باید پیش از انتخاب ساز و تهیه آن به آن فکر کرد.

_ دسترسی به استاد و آموزشگاه های موسیقی
در هنگام انتخاب ساز به شرایط آموزشی منطقه و محل سکونت خود برخی از سازها محبوبیت عمومی دارند به همین دلیل به راحتی امکان دسترسی به استاد و آموزشگاه های موسیقی هست، اما برخی سازهای خاص و همچنین در برخی مناطق پیدا کردن استاد چندان ساده نباشد. هر چه باشد، یادگرفتن یک ساز به تنهایی و به صورت خودآموز خیلی دشوار است و ممکن است شما را از ادامه کار منصرف کند.

_مدت زمانی که انتظار دارید قابلیت نواختن یاد بگیرید
یک نوازنده حرفه ای و تمام عیار شدن کار ساده ای نیست و زمانبر می باشد، اما آموختن نوازندگی در حد متوسط کار سختی نیست و مدت زمان آن بسیار وابسته به نوع ساز است. یادگیری سازهایی همچون سه تار و گیتار و رسیدن به سطحی معمولی زمان کمتری از شما خواهد گرفت تا یادگیری سازی همچون کمانچه یا ویولون.

_محدودیتهای جسمی
برخی ساز ها ظرفیت های جمسی خاصی را می طلبند. برای مثال ظرفیت شش ها برای یادگیری سازی های بادی _نظیر ساکسیفون_ دارای اهمیت می باشد.محدودیت جسمی از عواملی است که درصورت دقت نکردن ، شما را خیلی زود از یادگیری ساز منصرف خواهد نمود.

و در نهایت چند نکته:
_ ساز خود را به دقت انتخاب کنید، اگر ساز خود را دوست نداشته باشید، هرگز نوازندگی را ادامه نخواهید داد.
_ مدتی طول خواهد کشید تا بتوانید به حد قابل قبولی برسید، انتظارات خود را تعدیل کنید و در نظر داشته باشید که «تمرین مادر تمام مهارتهاست!»
_ به این جمله که یادگیری ساز برای کودکان آسانتر از بزرگسالان است، توجه نکنید. از لحاظ ذهنی شاید کودکان آماده تر باشند، اما بزرگسالان تمرین کردن را بلندند و میدانند چکونه باید زمان را مدیریت کنند.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *