چگونه سه تار را کوک کنیم ؟

در وب سایت رسمی آموزشگاه موسیقی منظومه امروز همراه با شما هستیم با طرز صحیح این که چگونه سه تار را کوک کنیم و می توانید هم کوک سیم های مختلف سه تار را بدانید و هم نحوه درست کوک آن را بیاموزید که در ادامه به زبان سادهخ و بسیار راحت به آن خواهیم پرداخت.

چگونه سه تار را کوک کنیم ؟

اگر نوازنده ساز زیبای سه تار هستید و یا به تازگی کلاس آموزش سه تار را آغاز نموده اید بسیار مهم است که بدانید چگونه سه تار را کوک کنیم و کوک درست سیم های آن را بدانید.

کوک درست سیم های سه تار از دو بابت بسیار مهم و ضروری است اول آن که بدون کوک نمی توانید درست ساز بنوازید و مهم تر از آن هم این که اگر با سه تار ناکوک ساز بنوازید گوشتان به صدای نامناسب و غیر کوک عادت کرده و در ادامه نوازندگی ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

از این روست که هر نوازنده یا هنرآموزی بایستی کوک درست سیم های سه تار و همچنین نحوه صحیح کوک کردن آن را بلد باشد.

کوک سیم های سه تار

سه تار را می توان با کوک های مختلفی تنظیم کرد در اینجا ما نحوه کوک سه تاررا روی کوک اولیه توضیح می دهیم و دیگر کوک های سه تار را می توانید طبق این مدل خودتان کوک کرده و بنوازید.

کوک معمول سه تار عبارت است از دو سل دو دو

سیم اول روی دو کوک می شود و سیم دوم سل و سیم سوم و چهارم هم مانند یکدیگر روی نت دو کوک می شوند.

حروف انگلیسی متناظر با این نت ها عبارتند از نت دو حرف c  و نت سل حرف g

طرز صحیح کوک سه تار

ابتدا بایستی یک تیونر داشته باشید تیونر وسیله ای است که با آن می توان کوک های مختلف را پیدا و تنظیم کرد اخیرا اپلیکیشن تیونر نیز قابل نصب روی گوشی های مختلف است.

پس از تهیه و یا نصب تیونر روی گوشی خود می توانید به کوک سه تار بپردازید.

تیونر را روشن کنید و سیم مورد نظرتان را بنوازید سیم باید طوری نواخته شود که تاثیر آن روی تیونر را ببینید پس از آن به حرفی که روی تیونر نمایشد اده می شود دقت کنید اگر حرف مورد نظر از حرفی که برای آن نت تعریف کردیم عقب تر بود پس سیم باید سفت تر شود و اگر حرف مورد نظر بالاتر از حرف بود بایستی سیم شل تر شود.

مثلا روی سیم اول که گفتیم نت دو هست و حرف مطابق با آن حرف c  اگر پس از نواختن تیونر حرف  b  را نشان داد بایستی سیم را سفت تر کنید و اگر مثلا حرف  d  را نشان داد بایستی سیم را شل تر کنید.

توجه داشته باشید که گوشی که مربوط به سیم مورد نظرتان است را باید به آرامی و بسیار کم بچرخانید و زیاد نچرخانید که نتیجه مطلوب را داشته باشید.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *