کلاس تئوری در آموزشگاه موسیقی قسمت 25 دو لا خط تکرار

تمرین پیانو بدون ساز

در ادامه کلاس های تئوری موسیقی در آموزشگاه موسیقی منظومه با ما همراه باشید این بار با توضیح یکی از علائم معمول در موسیقی علامت دو لا خط تکرار که در قطعات مختلف دیده می شود و طریقه درست اجرای آن را بایستی بلد باشید بدیهی است که تکرار ها بخش های مهمی در موسیقی و کامل کننده قطعات مختلف است و طریقه صحیح اجرای آن در قطعه مهم و ضروری است.

دو لا خط تکرار

علامت های مربوط به تکرار در موسیقی به شکل های مختلف دیده می شوند ولی خوب معمول ترین شکل آن ها علامت دو لا خط تکرار است که در زیر شکل آن را مشاهده می نمایید.

طریقه درست اجرای این تکرار به دو شکل است و در واقع دو لا خط تکرار به دو شکل در قطعات مختلف دیده می شود در شکل نخست این علامت به تنهایی در قطعات دیده می شود مانند شکل زیر که هر جا به آن برخورد کردیم بایستی به ابتدای شروع قطعه برویم و هر جا که قطعه شروع شده بود از همان جا قطعه را دوباره تکرار کنیم و به نواختن ادامه قطعه بپردازیم.

در نوع دیگر این علامت با یک علامت کامل کننده می آید که در واقع مانند همین علامت است ولی دو نقطه آن سمت راست قرار دارد که در واقع کامل کننده علامت تکرار است در این حالت هر گاه که به علامت دولا خط تکرار رسیدیم بایستی قطعه را از این علامت تکمیل کننده تکرار نمایید.

در زیر دو شکل آمدن این علامت در قطعات مختلف را مشاهده می نمایید و بایستی طریقه اجرای درست هر یک را بدانید تا در قطعات مختلف به درستی رعایت نمایید چرا که تکرار ها بخش مهمی از کار هستند و نباید با این دید که تکرار اهمیتی ندارد آن ها را نادیده بگیرید چرا که به انسجام قطعه آسیب می زند.

نت متن نت پایه

در پی سوال عده ای از هنرجویان در آموزشگاه موسیقی منظومه با شما عزیزان هستیم با توضیحاتی در مورد نت متن نت پایه که در

بیشتر »
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *