سه تار یا گیتار

آکورد آهنگ های معروف

امروز می پردازیم به سوال عده ای از مراجعین در آموزشگاه موسیقی منظومه پیرو مساله انتخاب ساز که کدامیک می تواند انتخاب مناسب تری باشد سه تار یا گیتار البته برای اطلاع بیشتر شما عزیزان می توانید به بخش چه سازی را انتخاب کنم مراجعه نمایید و از راهنمایی هایی که در آن بخش برای انتخاب ساز داریم می توانید بهره ببرید ولی امروز اندکی بیشتر راجع به این دو ساز و تفاوت های بین آن ها می خواهیم صحبت کنیم.

سه تار یا گیتار

در جواب به این سوال ابتدا بایستی خود این دو ساز را بیشتر بشناسیم و تجربه به ما ثابت کرده است که وقتی سازی را کامل تر بشناسیم قطعا انتخاب درست تری را می توانیم انجام دهیم پس نخست می روی سراغ شناختن این دو ساز.

سه تار : سه تار سازی است از دسته سازهای ایرانی با کاسه ای کوچک و طنینی آرام و دلنواز ، جای نت ها در این ساز بسیار نزدیک به هم و اجرای نت های مختلف برای نوازنده به راحتی صورت می گیرد ولی چیزی که راجع به سه تار باید بدانید این است سه تار ساز دل است و نوازنده با آن ارتباطی خاص برقرار میکند پس اگر آدمی حساس و احساسی هستید این ساز ساز شما است ضمن اینکه بسیار سبک است و برای انگشتان و دستان ظریف بسیار مناسب می باشد.

 

گیتار : گیتار از خانواده سازهای کلاسیک و شاید معمول ترین آن ها باشد خاصیت گیتار در اجرای ملودی و همچنین قابلیت اجرای ریتم و آکورد است که باعث می شود بتوان خوانندگی را با نوازندگی به راحتی همراه کرد پس اگر اندکی استعداد خوانندگی داشته باشید این ساز برای شما ساخته شده است از دیگر قابلیت های گیتار این است که می توان سبک های مختلفی را روی آن پیاده و اجرا نمود از جمله پاپ ، کلاسیک ، فلامنکو حتی جز و بلوز .

کدامیک را انتخاب کنم ؟

اگر هنوز در انتخاب مردد هستید شاید با این توضیح بهتر بتوانید انتخاب نمایید و آن هم این است که تفاوت اساسی این دو ساز جدای از شیوه نوازندگی و ورای صدای خاص هر کدام ، برمی گردد به سبک های اجرایی روی ساز.

سبک اجرایی روی سه تار معمولا سبک ایرانی و پاپ است و این بدان معنی اس که اگر به قطعات ایرانی و پاپ قدیمی و جدید علاقمند هستید قطعا سه تار سازی است که موارد مد نظر شما را بر اورده می کند.

سبک اجرای روی گیتار معمولا کلاسیک و پاپ است و البته سبک های جز وبلوز و راک هم روی گیتار به خوبی قابلیت اجرا دارند پس اگر به این سبک ها علاقه دارید گیتار را انتخاب نمایید.

5/5

۹ پاسخ

  1. سلام. جدای از چیزایی که گفتید، سوالم اینه که یادگیری کدومش آسونتره؟ ممنون میشم اگه نگید بستگی به خودتئن داره.

    1. درود
      واقعا یادگیری هر دو ساز خیلی سخت نیست و هر کدوم توی سبک خودشون آسون هستن و بهترین گزینه محسوب میشن ولی شاید در کل یادگیری سه تار کمی راحت تر باشه

  2. عالی اما به نظرم نگفتین گیتار ساز جهانیه و قطعا پرطرفدار تره و شما میتونی با گیتار ایرانی هم بزنی ولی با سه تار این امکان نیست و سبک های کم تری داره به نظرم گیتار خیلی بهتره .

  3. من که سه تار میزدم، خوشم نیومد. چون در مقابل تار، سه تار صدای سه تار رو دوست نداشتم البته یه نظر شخصیه. هر کسی یه سازی به گوشش دلنواز تر میاد. به نظرم گیتار ساده تر میاد.‌ولی مطمئن نیستم. کاش میگفتید تار یا گیتار؟ کدام راحت تره؟ از مطلبتون ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *