آموزش تار

یکی از سازهای تخصصی در آموزشگاه موسیقی منظومه که علاوه بر زیبایی خاص و صدای منحصر به فردش یکی از سازهای مهم در موسیقی ایرانی نیز به شمار می رود ساز زیبای تار است آموزش تار نیز یکی از مباحث مهمی است که معمولا اساتید در مورد آن شیوه های متفاوت و بعضا خاصی را در پیش گرفته اند چرا که آموزش این ساز از ابتدا نسل به نسل منتقل گردیده است و شیوه ای مدون و یکپارچه برای آن شاید هیچ گاه انجام نگردیده است در آموزشگاه منظومه ما سعی بر آن داشته ایم تا آمزوش این ساز را با شیوه های جدید و مدون آموزشی پیش ببریم.

تار

قبل از هر چیز بهتر است درباره خود ساز اطلاعاتی داشته باشیم تار یکی از سازهای اصیل ایرانیا ست که در نواحی مختلف ایران قدیم یافت می شده و برای ساخت آن هم شیوه های بعضا مختلفی بکار برده شده است ولی معمولا همه آن ها در ساخت و ظاهر با اندک تفاوتی به هم شبیه هستند اما تفاوتی که درباره آن ها چشم گیر است بیشتر سبک نوازندگی و شیوه اجرا است تا مسائل موسیقایی ، در برخی موارد هم طریقه در دست گرفتن و حالت نوازندگی متفاوت است.

اما به هر ترتیب این ساز در مسویقی ایرانی از گذشته تا اکنون جایگاه خاص خود را حفظ کرده است و دلیل آن هم قابلیت خاص ساز هم در اجرا و هم به لحاظ صدای پر مغر و پر احساس آن است.

آموزش تار

آمزوش تا اما همیشه سینه به سینه بوده است موسیقی از اولی ترین ابداعات بشر بوده است و شیوه آمزوش نسل به نسل هم از گذشته مرسوم شده است مخصوصا در مسویقی ایرانی این شیوه بسیار به چشم می خورد و همین امر باعث گردیده تا بسیاری تکنیک های نوازندگی و حتی اجرا های خارق العاده آن به دست فراموشی سپرده شود.

اسانید بزرگی در سال های دور و نزدیک به گرد آوری اطلاعات در زمینه تئوری موسیقی ایرانی ، شناخت دستگاه ها و نوازندگی خاص تار پرداخته اند اما هنوز هم شیوه آموزش این ساز خیلی نظام مند نگردیده است.

آموزش تار در آموزشگاه موسیقی منظومه چه تفاوتی با دیگر روش ها دارد ؟

در آموزشگاه منظومه ما با کمک از اساتید با تجربه این ساز در موسیقی ایرانی اقدام به ارائه روش مدون و نظام مندی در کلاس تار نموده ایم که آموزش این ساز را بسیار اصولی و آکادمیک ساخته است به این ترتیب هم آموزش ها کامل تر و حرفه ای تر پیش می رود و هم نکات و موارد مهم آموزش و نوازندگی درست تر رعایت می گردد.

این شیوه جدید علاوه بر آموزش حرفه ای مزیت دیگری هم در پی داشته است و آن هم آموزش آسان تر برای هنرجویان مبتدی است که تازه قصد فراگیری این ساز را دارند که باعث می شود بسیار آسان تر از روش های معمول این ساز را بیاموزند.

حتی این روش آموزش برای سنین بالاتر که به یادگیری ساز تار علاقه دارند بسیار کار آمد و مفید بوده است و دلیل آن هم مشخص و منظم بودن شیوه کار در اصول یادگیری ساز تار است.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *