اکارینا چیست ؟ آموزشگاه موسیقی منظومه

امروز با شما هستیم در ادامه معرفی و آشنایی با سازها و می خواهیم بدانیم اکارینا چیست و چگونه نواخته می شود همچنین با انواع مختلف آن آشنا خواهیم شد در وب سایت آموزشگاه موسیقی منظومه با ما همراه باشید. در ضمن خوشحال می شویم اگر اطلاعات بیشتری در مورد این ساز داشتید در ادامه همین مطلب با ما در میان بگذارید.

اکارینا چیست ؟

قبل از هر چیز باید بدانیم که اکارینا یک ساز بادی است و با خصوصیات تقزیبا مشترکی که همه سازهای بادی دارند که معمولا با عبور هوا از داخل آن تولید صدا می کنند حال این صدا تحت تاثیر ساختمان ساز قرار گرفته و با افکت ها و طنین های مختلفی که به وجود می آورد تفاوت بین صدای ساز های بادی را ایجاد می کند.

ساختمان ساز

اکارینا ساختمان خیلی پیچیده ای ندارد و تشکیل شده است از یک محفظه بسته که با شکلی خاص همانطور که در تصویر زیر می بینید طنینی زیبا تولید می کند. این طنین بسیار به صدای فلوت شبیه است.
اکارینا همانطور که گفتیم محفظه ای تو خالی است که با یک سوراخ و یا حتی دو سوراخ برای دمیدن در ساز می توان آن را نواخت از طرف دیگر تعدای سوراخ نیز برای تولید نت های مختلف وجود دارد که تعداد این سوراخ ها نیز متغیر است و می تواند از سه یا چهار سوراخ تا دوازده سوراخ ساخته شود که در این صورت قابلیت بیشتری برای تولید نت های بیشتر دارد. از این لحاظ اندازه ساز می تواند بزرگ تر هم باشد. باید یادآوری کنیم که ساز های بزرگ تر به لحاظ محفظه بزرگ تر صدای متفاوت تولید می کنند.

انواع اکارینا

اکارینا از جنس های مختلفی ساخته می شود اما جنس معمول آن از سفال یا سرامیک ، گاهی چوب و گاها از شیشه یا حتی مواد دیگر هم می تواند باشد.
مواردی نیز حتی از جنس استخوان دیده شده است و می توان آن را حتی از فلز ساخت. جنس اکارینا هر چه باشد در صدای ان تغییراتی ایجاد می کند به همین خاطر معمولا جنس سفالی آن معمول است که صدایی لطیف و زیبا تولید می کند ولی جنس های دیگر این ساز نیز به زیبایی صدای ساز را تولید می کنند.

تاریخچه

تولید و ساخت این ساز همچون دیگر سازهای این خانواده یعنی سازها بادی قدمتی به اندازه قدمت ابداعات اولییه انسان دارد و مکانیسم ساده و ساخت راحت این دسته از ساز ها باعث شده تا جزء اولین ابداعات موسیقایی دست بشر باشند.
برای اکارینا قدمتی دوازده هزار ساله پیش بینی می کنند هر چند که واقعا مشخص نیست که اولین ساز را چه کسی و در کجا ساخته است ولی انواع مختلف از آن در جای جای دنیا کشف شده است به عنوان مثال در چین نمونه های زیادی از این ساز کشف گردیده است.
هر چند نونه های یافت شده اندکی متفاوت از شکل امروزی آن است ولی بسیار به آن شبیه است در حقیقت مدل ها و شکل های حال حاضر را شخصی از ایتالیا معرفی کرد بنام دوناتی و چند سال قبل از آغاز قرن نوزدهم ک بیسیار در بازآوری این ساز موثر بوده است.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *