دیجریدو چیست ؟ آموزشگاه موسیقی منظومه

کتاب آموزش موسیقی

در پی سوال عده از دوستان و همراهان همیشگی در آموزشگاه موسیقی منظومه امروز با شما هستیم سوال دیجریدو چیست که می توانید در ادامه با ما همراه باشید تا با این ساز بیشتر آشنا شویم و کاربرد آن و هنحوه کار با آن را بدانیم خوشحال می شویم نظرات شما را در مورد این ساز در ادامه همین مطلب اشته باشیم.

( عکسی از کنسرت های دوره ای آموزشگاه موسیقی منظومه )

دیجریدو

دیجریدو سازی است از جنس بامبو یا چوب که به اشکال و طرق مختلف ساخته می شود نوع اولیه و ابتدایی آن از بامبو های نسبتا بزرگتر که به وسیله برخی جانوران سوراخ شده بود استفاده می شده است و انواع دیگر آن از چوب یا نی و به صورت یک لوله تو خالی که برای تولید صدا های مختلف سوراخ هایی در آن تعبیه شده است می باشد.

نواختن دیجریدو به وسیله دمیدن در ساز انجام می شود و سازی بادی محسوب می گردد که نواختنش از قدیم الایام توسط نوازندگان آن به طوری ابداعی صورت می گرفته است به این صورت که در ابتدا با تقلید از صدای حیوانات مختلف نوازندگی آن صورت می گرفته است و بعدها اندکی پیشرفته تر گردید و صئاها و آوا های مختلف برای نوازندگی آن به وجود آمد.

این سازی با قدمت و پیشینه ای طولانی در بومی های کشور استرالیا ابداع گردیده است و بعدا ها به طرق مختلف ساختاه و نواخته شده است.

صدای این ساز که الهام گرفته از صداهای طبیعی در پیرامون طبیعت است بیشتر به صورت سازی در کنار دیگر سازهای ارکستر و گاهی هم به صورت تک نوازی با پس زمینه ای از صدای سازی دیگر نواخته می شود که به زیبایی دو چندان آن می افزاید.

جدیدا این ساز از جنس های دیگر هم ساخته می شود مثل فایبر گلاس یا دیگر مواد چون پی وی سی که برای تولید صداهای مختلف از آن مناسب هستند.

نوازندگی

نوازندگی دیجریدو بر عکس ظاهر ساده آن اصلا کار راحتی نیست و نواختن آن به تمرین و تکرار و مهارت خاصی دارد که تولید صدا ها در این ساز به وسیله حالات مختلف لب و دهان و تغییر در شکل دهان و زبان و گاها با تکنیک های تلفیقی دیگر صورت می گیرد که نیاز به مهارت و تمرین زیاد دارد.

در حقیقت نوازندگی در این ساز بیشتر برای تغییر در صدا با حالات مختلف دمیدن در ساز است تا بتوان افکت هایی خاص و منحصر به فرد ایجاد نمود و این مورد به اندکی خلاقیت نیز نیاز دارد تا چاشنی کار گردد عمدتا موسیقی و سازهای مختلف اگر همراه با خلاقیت باشند بیش

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *