تفاوت سازدهنی کروماتیک و دیاتونیک

تفاوت سازدهنی دیاتونیک و کروماتیک

در پی سوال عده ای از دوستان و همراهان در آموزشگاه موسیقی منظومه امروز در صدد بر آمدیم تا در مورد تفاوت سازدهنی کروماتیک و دیاتونیک اندکی بیشتر بدانیم و با مکانیزم نوازندگی و کاربرد هر یک در موسیقی بیشتر آشنا شویم همچنین شما عزیزان می توانید برای اطلاعات بییشتر در مورد انواع سازدهنی به بخش کلاس آموزش سازدهنی مراجعه نمایید.

سازدهنی

سازدهنی یا هارمونیکا سازی جذاب ، گوش نواز و زیبا است که به نوعی میتوان گفت همراه ترین ساز برای مواقع گونان و دم دست برای نوازندگی در هر فضا و محیطی است. مهم ترین و بارزترین ویژگی آن سبکی و قابل حمل بودن است به علاوه اینکه حسی که این ساز به شما می دهد تقریبا منحصر به فرد و خاص است از این روست که نوازندگان این ساز همدمی همیشگی با خود به همراه دارند که مونس و همراه آن ها در همه شرایط است.

انواع سازدهنی

( سازدهنی کروماتیک )

سازدهنی از خانواده سازهای غربی و از دسته سازهای زبانه آزاد می باشد دلیل این طبقه بندی نیز به علت شکل خاص تولید صدا در آن است چرا که تولید صدا در سازدهنی به وسیله عبور هوا از سوراخ هایی است که در کنار آن زبانه ای تعبیه گشته است و عبور هوا باعث لرزش و تولید صدا در ساز می گردد.

انواع سازدهنی

سازدهنی سازی بسیار متنوع است در مورد انواع آن در جلسات گذشته مفصلا صحبت کردیم که می توانید با رجوع به بخش کلاس آموزش سازدهنی در مورد آن بیشتر اطلاعات کسب کنید.

آموزش تخصصی سازدهنی در رده ها و سطوح مختلف آموزشی در آموزشگاه منظومه توسط استاد مهدی زنگنه صورت می پذیرد.

انواع سازدهنی

( سازدهنی دیاتونیک )

اما امروز می خواهیم مشخصا در مورد تفاوت سازدهنی کروماتیک و دیاتونیک صحبت کنیم که در ادامه می توانید مشاهده نمایید.

تفاوت سازدهنی کروماتیک و دیاتونیک

سازدهنی کروماتیک و دیاتونیک تفاوت هایی از جهات مختلف دارند که در مورد هر یک بیشتر خواهیم گفت :

ساختار

ساختار کلی این دو ساز شباهت های بسیاری با یکدیگر دارد چرا که هم تولید صدا در آن ها به یک شکل است و هم طریقه نوازندگی اما تفاوت هخایی هم در تولید صدا دارند که این بیشتر مربوط به جنس صدای خاص هر یک می شود که باعث می شود هر کدام برای نوازندگی در بخش خاصی مناسب تر باشند.

نت ها

تفاوت اصلی این دو ساز در همین جاست در حقیقت سازهای دیاتونیک نت های مشخصی و ثابتی را در گامی مشخص به ما می دهند در حالی که سازهای کروماتیک قابلیت اجرا در گام های مختلف را دارند و این به خاطر این است که در سازهای کروماتیک ما تمامی فواصل نیم پرده ای را نیز داریم که باعث می شود هم نت های ساز دیاتونیک را در بر داشته باشند و هم قابلیت اجرای نت های نیم پرده بالاتر را نیز دارند از این رو هم به لحاظ کامل تر بودن و هم به لحاظ تعداد نت هایی که می شود اجرا کرد نسبت به سازهای دیاتونیک برتری دارند.

( فیلم از کنسرت هنرجویان سازدهنی آموزشگاه موسیقی منظومه )

ظاهری

تفاوت سازدهنی کروماتیک و دیاتونیک در ظاهر وجد یک کلید در بغل ساز است که9 سازدهنی کروماتیک به واسطه آن قادر است نت های نیم پرده بالاتر را نیز اجرا کند.

اجرا

اجرا و نوازندگی در این دو نوع ساز تفاوت چشم گیری با یکدیگر ندارند و طریقه نوازندگی تقربیا با شکلی یکسان صورت می گیرد با این تفاوت که در سازهای دیاتونیک گاهی از تکنیکی موسوم به تانگ بلاک بیشتر استفاده می شود که در مورد روش نگه داشتن نت ها با زبان و لب ها تفاوت دارد و در کل این دو نوع ساز تفاوت هایی در نحوه اجرای تکنیک های مختلف دارند که به لحاظ نوازندگی منحصر به فرد و ویژه هر کدام است و تولید افکت صدایی در هر کدام تفاوت هایی با هم دارد.

سبک های نوازندگی

به لحاظ سبک های اجرایی نیز تفاوت هایی وجود دارد که اگر بخواهیم اندکی تخصصی تر به موضوع نگاه کنیم اگر سبک خاصی را روی سازدهنی بخواهیم پیاده کنیم در هر یک از این دو ساز اندکی متفاوت است به این لحاظ سازدهنی دیاتونیک برای سبک های بلوز ، کانتری و مشابه آن مناسب تر است و سازدهنی کروماتیک برای سبک کلاسیک ، پاپ و جز مناسب تر است هر چند که سازدهنی های کروماتیک قابلیت اجرای سبک های دیگر را نیز به شکلی دارند.

انواع مدل سازدهنی

انواع سازدهنی

شاید هیچ سازی به تنوع سازدهنی در نوع و شکل پیدا نکنید چرا که انواع سازدهنی در مدل های فراوان با شکل های بسیاری از

بیشتر »

سازدهنی هوهنر

در وب سایت آموزشگاه موسیقی منظومه امروز می پردازیم به یکی از معروف ترین برند ها در زمینه تولید و ساخت سازدهنی که دارای مدل

بیشتر »
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *