مدت زمان یادگیری موسیقی / سوالات متداول در آموزشگاه موسیقی

کنسرت آموزشگاه موسیقی

یکی از سوالاتی که بسیار در آموزشگاه موسیقی از سوی مراجعین پرسیده می شود این است که مدت زمان یادگیری موسیقی چقدر است و اصلا چقدر لازم تا بتوانیم در موسیقی یا در نوازندگی یک ساز تبحر پیدا کنیم.

برای پاسخ به این سوال قبل از هر چیز باید تا چند مورد بررسی گردد و آن گاه پاسخ سوال در ادامه روشن خواهد شد.

مدت زمان یادگیری موسیقی

همانطور که گفتیم قبل از هر چیز باید مشخص کنیم که منظور از آموزش موسیقی و  یادگیری موسیقی چیست.

به همین دلیل چند مورد را که از مهم ترین عوامل هستند در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد.

هدف از یادگیری موسیقی

اگر هدف ما از یادگیری موسیقی مشخص باشد به طور قطع دقیق تر خواهیم دانست که چقدر لازم است تا در آموزش پی رویم.

به عنوان مثال اگر قصد ما نوازندگی چند آهنگ یا قطعه روی ساز باشد قطعا مدت زمان یادگیری موسیقی بسیار کمتر از وقتی است که هدف ما یادگیری اصولی موسیقی است.

در حقیقت خیلی زیاد خود شما مشخص خواهید کرد که به چه اندازه در موسیقی می خواهید پیش بروید.

موسیقی یکی از مقوله هایی است که شاید به واقع بتوان گفت برای آن هیچ انتهایی وجود ندارد و جایی نیست که بتوانیم بگوییم در آن جا آموزش موسیقی پایان می پذیرد ولی این خود شما هستید که باید بدانید هدفتان از یادگیری موسیقی چیست و تا کجا می توانید به آن دست یابید.

میزان علاقمندی

یکی دیگر از موارد بسیار مهم که در مدت زمان یادگیری موسیقی بسیار تاثیر گذار است میزان علاقه مندی به موسیقی یا به ساز مورد نظرتان است.

هر چقدر علاقه شما به موسیقی و سازی که می آموزید بیشتر باشد به همان میزان راه یادگیری نیز هموار تر و البته کوتاه9 تر خواهد شد.

دقیقا به همین دلیل است که به والدین توصیه می کنیم تا برای کودکان در انتخاب ساز خیلی سخت نگیرند و به علاقه آن ها بیشتر توجه کنند.

میزان تمرین

به جرات می توان گفت مهم ترین عامل در یادگیری موسیقی ، کیفیت یادگیری و مدت زمان یادگیری موسیقی بیش از هر چیز به میزان تمرین شما بستگی دارد نه چیز دیگر حتی بهترین اساتید در موسیقی هم نمی توانند به شما چیز خاصی بیاموزند تا وقتی که شما تمرین کافی نداشته باشید و با تمرین کافی و مستمر است که به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

در موسیقی بیش از موارد و مقوله های دیگر این قضیه نمود پیدا می کند و در واقع باید بگوییم که خود شما مهم ترین عامل در پیشرفت کارتان هستید.

چه سازی را انتخاب کنم

تمرین ها باید منظم و هدفمند باشد به این معنی که اگر تمرین هر روزه داشته باشید بسیار بهتر به نتیجه خواهید رسید تا زمانی که نا منظم تمرین می کنید حتی ساعات تمرین نیز در این مورد می تواند تاثیر گذار باشد.

از سویی تمرین ها نیز بایستی بر اساس رفع موانع و مرتفع کردن نقاط ضعف پیش رود نه فقط تکرار موارد آشنا.

به این منظور که باید در نحوه تمرین کردن به تذکرات اساتید توجه داشت و به تمرکز حواس تمرین کرد.

در نهایت می توان گفت که مدت زمان یادگیری موسیقی می تواند بر اساس تمرین ، هدف و … بسیار متغیر باشد ولی اگر منظور ما نوازندگی باشد قطعا می توان در مدت زمان تقریبی یک سال با توجه به میزان کافی تمرین به نتیجه رسید.

 

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *