شناخت آرشه-زنگ آموزشگاه موسیقی

زنگ آموزشگاه موسیقی

موی مصرفی آرشه به دو دسته مو های مصنوعی ( پلاستیکی ) و موهای طبیعی ( اسب ) دسته بندی می شود. موهای مصنوعی اغلب برایآرشه های نامرغوب و ارزان قیمت استفاده می شود. در صورت امکان بهتر است به هیچ عنوان برای تمرین از آرشه با موهای مصنوعی استفاده نکنید. از آنجا که موهای غیر طبیعی اینجور آرشه ها آرشه ها فاقد سلول های شاخی است که در ساختار موی طبیعی وجود دارد و از این رو موی مصنوعی که سطحی همگن و صاف دارد، دارای کمترین میزان اصطکاک و چسبندگی به سیم است و به اصطلاح به شدت به روی سیم هنگام آرشه کشی لیز می خورد.

موی طبیعی ای که در آرشه ها استفاده می شود غالبا در دو رنگ اصلی سفید و سیاه وجود دارد که نمونه سفید آن _ بنا به دلایل کیفیتی _ کمتر استفاده می شود. هرچند موهای طبیعی دارای طیفی وسیعی از روشن تا تیره هستند. رنگ متنوع موها به علت وجود رنگدانه ملانین در قشر سلول های مو است، سفید شدن موها به علت از بین رفتن همین رنگدانه ها است، کمبود فلزاتی چون « آهن » ، « روی » و « منگنز » از علت اصلی سفید شدن و نیز شکنندگی موها است و به همین دلیل موهای سیاه _ به علت میزان بیشتر این فلزات _ دارای مقاومت و کیفیت بیشتر هستند و استفاده از آن ارجحیت دارد.

نگهداری از آرشه

از طرف دیگر از کیفت مو ها به تدریج پس از هر بار استفاده کاسته می شوند.از زمانی که یک آرشه با موی طبیعی نواخته می شود سطح شاخی سلول های مو در اثر اصطکاک حاصل از نواختن ضعیف تر شده و از بین می رود. این موضوع به خصوص در نقاط میانی آرشه که بیشتر مورد استفاده است مشهود تر است و موی طبیعی دچار کاهش سطح عملکرد می گردد. این نکته خیلی اهمیت دارد و باید همیشه بیاد داشته باشید ملاک تعویض موهای آرشه تنها ریختن یا به پاره شدن موهای آرشه نیست و یک آرشه می تواند با وجود آنکه به ظاهر دارای تعداد کافی از مو می باشد، به لحاظ کیفیت ای کارایی بسیار پایین و نامناسبی داشته باشد.

از هنگامی که آرشه مو انداخته می شود به تدریج مو دچار عواملی چون پوسیدگی و آفت زدگی می گردد و از طرف دیگر تارهای مو مقاومت خود را در اثر نواختن و فشارهای وارده در حین نوازندگی بر آرشه از دست داده و یا شل شده و شروع به پاره شدن و ریختن از یک طرف می کنند، به شکلی که معمولاً در هنگام مشاهده ناحیه رینگ پاشنه که موها از ناحیه آن داخل پاشنه می گردند، شاهد ریزش شدید تارهای مو از یک سو نسبت به سمت دیگر هستیم.

همچنین به هیچ وجه با آرشه ای که دچار ریزش یکطرفه مو گشته است تمرین نکنید، خودداری نکردن از این امر در ادامه باعث ایجاد کمانش جانبی به سمت راست در راستای طولی آرشه یا به اصطلاح کج شدگی و آسیب دیدگی آرشه میشود. هرچند کج شدن آرشه _در اصطلاح رایج تاب گیری است _ قابل اصلاح است و فرد متخصص در بیشتر موارد می تواند توسط حرارت و قرار دادن آرشه در غالب های مخصوص آن را اصلاح کند.

« آرشه » بسته به عواملی مانند چگالی، فشردگی بافتی و مقاومت چوب و نیز منحنی انحنا در راستای طولی که بر اساس آن طراحی و ساخته شده به میزان مشخص ای توسط پیچ انتهایی بایست سفت شود که در آن مقدار، بهترین پاسخ برای تکنیک های پرشی آرشه بدست می آید. از طرف دیگر میزان سفت یا کردن پیچ آرشه توسط نوازنده در حین اجرای یک قطعه متفاوت بوده و بسته به تکنیک های بکار رفته در قطعه و نیز تغییرات محیطی _ مانند تغییر در میزان رطوبت محیطی _ در حین اجرا که بر روی چوب و نیز موی آرشه تاثیرگذار است، این مقدار کم و زیاد می شود. سفت کردن بیش از اندازه آرشه باعث صدمه زدن به ساختار آرشه و در نهایت ایجاد خرابی در آن شده و شلی بیش از حد نیز باعث از دست رفتن قابلیت های دینامیکی آرشه می گردد. بنابراین با پیشرفت پارامترهای تکنیکی دست راست در طی زمان و نیز بدست آوردن شناخت بیشتر از قابلیت های آرشه مورد استفاده، بتدریج شاهد عملکرد قوی تر نوازنده نسبت به آرشه خود خواهیم بود.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *