کلاس تئوری در آموزشگاه موسیقی قسمت 3 کلید ها

در ادامه مبحث تئوری در وب سایت آموزشگاه موسیقی منظومه با شما هستیم با مبحث نوشتاری نت ها و بخش کلید ها ، در قسمت اول در مورد نت ها صحبت کردیم و دانستیم که چه نت هایی وجود دارد و اسامی آن ها را نیز یاد گرفتیم امروز می خواهیم در مورد این که نت ها چگونه روی خطوط حامل نمایش داده می شود صحبت کنیم در ادامه با ما همراه باشید. در ضمن می توانید بخش یک و دو را نیز مشاهده نمایید :
قسمت 1 : نت ها
قسمت 2 : زمان ها

عکس از کنسرت هنرجویان منظومه

کلید ها

کلید ها در واقع علامت هایی هستند که در ابتدای خطوط حامل می آیند و با می گویند که جایگاه هر نتی روی خطوط حامل کجاست در واقع آن ها علائم رمز گشایی هستند که به کمک آن ها ما می توانیم علامت های روی خطوط را به نت های موسیقی ترجمه کنیم.
بدون کلید نت ها عملا علامت هایی بی معنی می شوند که نشانگر مورد خاصی نیستند از این رو ما در واقع نت را به کمک آن ها می خوانیم و به ما نشان می دهند بایستی چه نتی را بنوازیم.

خطوط حامل

خطوط حامل در موسیقی پنج خط هستند که نت ها را روی آن ها مشخص می کند این خط ها از پایین به بالا شمرده می شوند و به کمک کلید علامت هایی که در جاهای مختلف این خطوط می گذارند خوانده شده می شود که هر یک نمایانگر نت خاصی است.

انواع کلید

کلید های مختلف در موسیقی استفاده می شود که معمول ترین آن ها کلیدی به نام سل است شکل های دیگر به نام کلید دو و فا نیز در مواری دیگر و یا در ساز های خاصی استفاده می گردد.
در تصویر زیر می توانید انواع کلید ها در موسیقی را ببینید لازم به ذکر است که محل قرار گرفتن آن ها روی خطوط حامل نیز ممکن متغیر باشد و از سویی نیز نام نت را روی خطوط حامل تغییر می دهند.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *