کلاس تئوری در آموزشگاه موسیقی بخش 2 زمان ها

امروز با شما هستیم با ادامه مجموعه کلاس های تئوری در آموزشگاه موسیقی و در ادامه مباحث امروز می رسیم به بحث بسیار مهم زمان ها در موسیقی که از موارد پایه ای و با اهمیت در آموزش موسیقی می باشد با ما همراه باشید با توضیحاتی در مورد زمان بندی در موسیقی که سعی شده با زبانی ساده بیان شود که بهتر بتوان در خاطر سپرد.

عکس از کنسرت هنرجویان آموزشگاه موسیقی منظومه

زمان در موسیقی

در هفته گذشته با نت ها آشنا شدیم و گفتیم که هر صدایی که در موسیقی است در یکی از نتی دو ، ر ، می ، فا ، سل ، لا و سی قرار می گیرد. حال امروز یاد می گیریم که هر نتی با هر صدایی در موسیقی دارای زمان مشخصی است که در نواختن قطعات مختلف بایستی رعایت گردد تا بتوان قطعه ای درست و با ریتم نواخت.
نت ها صرف نظر از صدا و نام آن روی خطوط حامل نشانگر زمان آن نت نیز هست به این صورت که جایگاه نت در روی خطوط حامل به ما می گوید که چه نتی مد نظر و شکل آن صرف نظر از جای آن ، نشانگر زمان آن نت می باشد.

انواع نت ها به لحاظ زمان ها

نت ها به لحاظ زمان ها چند نوع هستند که در زیر تصویری از اشکال مختلف آن ها را مشاهده می نمایید اولین شکل نت ها در زمان بندی ها نت گرد است نت گرد در واقع ملاک و معیار تمامی زمان های دیگر است به این شکل که نت گرد را پایه قرار می دهند و دیگر نت ها را به صورت کسری از نت گرد در نظر می گیرند.

نت بعدی نت سفید است که از لحاظ زمانبندی نصف نت گرد محسوب می شود و این بدان معناست که اگر زمان نت گرد را 4 ضرب فرض کنیم ، زمان نت سفید نصف ان و معادل 2 ضرب محسوب می گردد.
در آموزش زمان بندی ها هر ضرب را یک رفت و برگشت پا در نظر می گیرند یعنی مدت زمانی که پا حرکت می کند و سر جای خود بر می گردد را معادل یک ضرب در نظر می گیرند.
به همین ترتیب نت بعدی نت سیاه که معادل یک چهارم نت گرد و نت چنگ معدل یک هشتم آن می باشد و نت دو لا چنگ نیز یک شانزدهم هر نت گرد است.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *