آموزش موسیقی کودکان

آموزش موسیقی کودکان

در آموزشگاه موسیقی منظومه آموزش موسیقی کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است دلیل آن هم البته کاملا مشخص است چون کودکان در مقطعی قرار دارند که آموزش صحیح و اصولی بسیار مهم و ضروری می باشد و هر گونه آموزشی که حتی نقص کوچکی هم داشته باشد می تواند در آینده موسیقی فرد تاثیر منفی بگذارد و تاثیراتی که در این مقطع سنی روی می دهد شاید هیچ گاه دیگر قابل جبران نباشد پس توصیه ما در اموزشگاه موسیقی منظومه این است که برای اموزش موسیقی برای کودک خود از اساتید و مشاوران متخصص کمک بگیرید و به هیچ وجه موسیقی برای کودک را بازی یا سرسری نپندارید.

موسیقی کودک

موسیقی کودک یکی از شاخه های تخصصی در موسیقی است و باید بدانید که هر کسی که سازی را آموخته یا مینوازد نمی تواند به کودک شما موسیقی بیاموزد بلکه موسیقی کودک رشته ای تخصصی است که هم حاوی طرح درس و برنامه های مشخص آموزشی است و هم اساتیدی که در این حوزه فعالیت دارند دوره های کار با کودک و روانشناسی کودک را گذرانده اند از این تلاش ما این است که موسیقی برای کودکان هم هدفمند و برنامه ریزی شده باشد و هم جذاب و دوست داشتنی به همین دلیل است که توصیه می کنیم حتما برای کار با کودک برنامه ای خاص داشته باشید.

موسیقی کودک مجموعه ای از فعالیت هایی است که بخش مهمی از آن در خلال بازی ها و شعر های کودکانه نهفته می گردد و کودکان بدون اینکه بدانند در کلاس موسیقی هستند و در حال آموزش می باشند در این بخش ما دوره های ارف را داریم اگر در مورد دوره ارف می خواهید بیشتر بدانید می توانید به بخش ارف چیست مراجعه نمایید.

در واقع دوره آموزش موسیقی کودک پروسه ای هدفمند و برنامه ریزی شده است که در چند بخش ارائه می گردد باید به خاطر داشته باشید که آموزش موسیقی کودکان فقط آموزش نوازندگی نیست که برخی به غلط اینگونه می پندارند و به دنبال این هستند که از طریق یک استاد زودتر نوازندگی را به کودک بیاموزند در حالیکه در اکثر این موارد شاهد پیشرفت اولیه خوبی هستیم ولی در ادامه پس از یادگیری خوب یک سری قطعات به یکباره کودک موسیقی را رها می کند و دیگر میلی به ادامه ندارد و این همان مشکلی است که در آموزش موسیقی به کودک بایستی لحاظ گردد و علایق کودک در نظر گرفته شود تا علاقمندی به موسیقی به همراه حس و خلاقیت با هم پیش برود.

آموزش موسیقی کودکان

همانطور که دانستیم آموزش موسیقی کودکان یک مقوله بسیار حساس است و نیازمند برنامه ای خاص به همین دلیل است که در تمام دنیا تحت عنوان موسیقی کودک دوره های مشخصی برای اموزش اساتید وجود دارد و یک نوازنده یا استاد صرف اینکه موسیقی بداند و در یک ساز یا حتی آموزش ان تخصص داشته باشد نمی تواند به کودکان موسیقی بیاموزد و بایستی دوره های خاص آموزش موسیقی کودک و معلمی کودک را گذرانده باشد.

آموزش موسیقی کودک شامل چند بخش است در بخش نخست آموزش بنیادی موسیقی را به همراه شعر و بازی در غالب گروه های بازی خواهیم داشت در این بخش کودکان با کاربربد موسیقی در زندگی روزمره آشنا می شوند وبه طور ملموس از نزدیک با آن روبرو می شوند سرود های موسیقی و آوازهای دسته جمعی در این بخش قرار می گیرد.

در بخش بعدی آشنایی و کاربرد صدای هی مختلف از وسایل پیرامون را خواهیم داشت که کودک با صداهای مختلف آشنا می شود و می آموزد صوت چگونه تولید می گردد حتی به ساخت وسایل موسیقی کودکانه هم در کلاس توسط خود کودک می پردازیم.

در بخش بعدی وارد مقوله تخصصی تر می شویم و همچنان که بازی های موسیقی را داریم کودک را با نت ها و اسامی آن ها در غالب رنگ ها و حروف الفبا داریم که با وجود دو مرحله قبل کودک ارتباط خوبی دراین بخش با این موارد برقرار می کند.

در بخش بعدی وارد اموزش تخصصی یک ساز کودکانه می شویم یعنی ساز بلز و کودکان همان شعر و سرود هایی را که در کلاس خوانده و اجرا کرده بودند روی این ساز می نوازند که بسیار جذاب خواهد بود و اولین تجربه نوازندگی آن ها است که با پیش نیازی که داشته اند بسیار خوشایند می گردد.

در بخش بعدی هم پس از این دوره آموزش اولیه یک ساز تخصصی مانند فلوت را در دستور کار قرار می دهیم که به نوعی ورود به بخش آموزشی تخصصی موسیقی است و چون دوره های قبلی را با روحیه و انگیزه پشت سر گذاشته ایم اکنون کودک انگیزه زیادی برای آموزش تخصصی دارد.

آموزش مفاهیم اساسی موسیقی و همچنین اجرا و کنسرت های کودکانه در بخش آخر قرار می گیرد که برای کودکان بسیار مفید است و تجربه جذاب و دوست داتشتنی است اینگونه کودک به دنیای موسیقی وارد می شود که البته به همراه انگیزه ، نشاط و همراه با خلاقیت است.

در انتهای دوره علاوه بر کنسرت های هنرجوییی کودکان با سازهای مختلف هم آشنامی شوند و می توانند به راحتی ساز تخصصی خود را انتخاب کنند و دیگر نیازی به کمک والیدن ندارد که این خود در روحیه و اعتماد به نفس آن ها موثر است.

( عکس ها از کنسرت هنرجویان آموزشگاه منظومه )

آموزش موسیقی کودک در آموزشگاه منظومه چه تفاوتی دارد ؟

در آموزشگاه موسیقی منظومه بر چند اصل اساسی تاکید داریم اول این که آموزش موسیقی برای کودکان فقط توسط اساتید دوره دیده موسیقی کودک برگزار می گردد و اساتیدی که در این حیطه تدریس میکنند علاوه بر تخصص در موسیقی و رشته داشنگاهی همچنین بایستی دوره های معلمی موسیقی را گذرانده باشند و همچنین برای کار با کودک تخصص داشته باشند تا آموزش ها کاملا اصولی و طبق روحیه کودکان باشد.

در بخش بعدی ما برای آموزش موسیقی کودک مراحل خاصی را طبق اصولی که در بالا گفته شد طراحی کرده ایم که در ان هم روحیات کودک در نظر گرفته می شود و هم بیشترین میزان انگیزه بخشی و نشاط در آموزش رعایت می گردد.

ما کنسرت های دوره ای برای کودکان برگزار می کنیم که در ایجاد انگیزه کودک بسیار موثر است و تمامی مراحل را زیر نظر اساتید و با حساسیت خاصی پیش می بریم.

همه مراحل آموزش موسیقی کودک همراه با در نظر داشتن روحیه و سن کودک است و مراحل به گونه ای طراحی شده تا کودکان خود با نشاط آموزش ها را دنبال کنند نه با اجبار و اصرار والدین در حقیقت اموزش موسیقی برای کودکان بایستی آنقدر جذاب باشد تا نیاز به هیچ فشاری نباشد چرا که اگر اینگونه پیش برود دیر یا زود کودک از موسیقی سرخورده شده و دیگر میلی به ادامه ان ندارد.

ما دوره های ساز شناسی و اشنایی با تمامی ساز ها را برای کودکان در بخش های مختلف برگزار می کنیم تا هم آگاهی آن ها از صدا های مختف در موسیقی بالا برود و هم خودشان بدون دخالت والدین بتوانند انتخاب درستی داشته باشد تا هم با انگیزه و نشاط پیش بروند و هم با آگاهی و اعتماد به نفس .

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *