راهنمای تعویض سیم‌ های گیتار

گیتار مناسب برای شروع

تعویض سیم‌ های گیتار شاید یکی از دشوارترین کارهایی است که یک مبتدی انجام می‌ دهد. اما زمانی که مراحل تعویض سیم ها را به طور گام به گام برایتان توضیح دهیم دیگر دشواری وجود نخواهد داشت. دستورالعمل‌ هایی که برایتان می‌ گوییم را به دقت بخوانید و به کار ببندید تا بتوانید موسیقی دلخواهتان را از گیتار بنوازید. هرچند تعویض کردن سیم‌ های گیتار بسیار آسان است و نیاز به برخی ابزارآلات دارد؛ اما هر فردی نمی تواند آن را انجام دهد. یعنی بسیاری از گیتاریست‌ ها ترجیح می‌ دهند که تعویض کردن سیم‌ ها را بر عهده ی فروشگاه‌ ها بگذارند.

تعویض سیم های گیتار

تعویض سیم‌ های گیتار باید در چه مدت زمانی انجام شوند؟

تعویض سیم‌ های گیتار باید به طور مرتب انجام شوند. اولین ملاک و معیار برای تشخیص زمان تعویض سیم‌ ها مربوط به نوع استفاده ی هنرمند می‌ شود. اگر قبل از استفاده از گیتار، دستان خود را میشویید و روزانه از گیتار استفاده می‌کنید بهتر است سیم ها را هر دو ماه یا چهار ماه تعویض کنید. اما اگر دستانتان دچار تعریق زیادی می‌شود و به طور روزانه از گیتار استفاده می‌کنید باید حداقل ماهی یک بار سیم‌ ها را عوض کنید. البته در صورتی که متوجه شدید موسیقی تولید شده از سیم‌ های گیتار، غیر استاندارد و غیر طبیعی است؛ می‌ توانید سیم‌ ها را تعویض کنید. البته زمانی که دائماً سیم‌ ها مورد استفاده قرار گیرند و در معرض آلودگی یا چربی باشند، دچار صدای غیر طبیعی می‌ شوند.

برای تعویض سیم‌ های گیتار باید از چه نوع سیم‌ هایی استفاده کنیم؟

تعویض سیم‌ های گیتار بدون در نظر گرفتن جنس سیم‌ ها امکان ناپذیر است. برای تهیه ی سیم های گیتار تان راه‌ های مختلفی وجود دارد که هر کدام را برایتان ذکر می‌ کنیم. اولین راه این است که از گیتار خود عکس بندازید و آن عکس را به فروشنده نشان دهید یا برایش ارسال کنید تا او بتواند جنس مورد نظر شما را تهیه کند. دومین راه این است که خود سیم‌ ها را به مغازه گیتار فروشی ببرید تا مطابق با آنها سیم دیگری تهیه کنید. در هر دو حالت از راه‌ هایی که گفتیم، امکان دارد فروشنده نتواند جنس مورد نظر شما را تهیه کند. بنابراین لازم است تا آشنایی اولیه‌ ای با جنس انواع سیم‌ ها داشته باشید.

تعویض سیم‌ های گیتار یا بر اساس جنس نایلونی هستند و یا بر اساس جنس فولادی. البته برخی از تولید کننده‌ ها فقط از روکش فلزی برای سیم‌ ها استفاده می‌ کنند. معمولاً سیم‌ هایی که از جنس نایلون می‌ باشند در گیتارهای کلاسیک به کار می‌ روند. جنس این سیم‌ ها بسیار نرم است و برای کسانی که تمرین‌ های زیادی انجام می‌ دهند بسیار مناسب است. انواع سیم‌ های نایلونی بر حسب میزان کششی که دارند به سه دسته ی: high، medium و low تقسیم می‌شوند. در گیتارهای آکوستیک از سیم‌ های فلزی استفاده می‌ شود که مقاومت بیشتری دارند. حال که تفاوت جنس سیم‌ های گیتار را دانستید بهتر است تا نوع مناسب را تهیه کنید.

در زمان تعویض کردن سیم‌ های گیتار باید چه نکاتی را رعایت کنیم؟

برای تعویض سیم‌ های گیتار پس از اینکه سیم مورد نظر را تهیه کردید باید به نکاتی توجه کنید. توجه نمودن به این نکات باعث می‌ شود که از هرگونه ایجاد شدن خسارات احتمالی جلوگیری کنید. در مرحله اول باید گیتار را بر روی یک میز صاف که بر زیر آن، یک پارچه ی نرم قرار دارد بگذارید. سپس با استفاده از اجسامی مانند: کتاب، اختلاف ارتفاع میان گردن و بدن گیتار را یکسان کنید. سپس سیم‌ های قدیمی را از طریق دستگیره های تنظیم کننده گیتار باز کنید. البته بهتر است در ابتدا باریک ترین سیم را باز کنید. در مرحله ی بعدی باید سیم‌ های جدید را جایگزین کنید و بهتر است از ضخیم‌ ترین سیم شروع کنید. در مرحله آخر باید سیم‌ ها را بکشید و گیتار خود را کوک کنید. می‌ توانید دنباله‌ های اضافی سیم ها را با استفاده از سیم چین قطع کنید.

منابع:

  1. https://www.wikihow.com/Change-Guitar-Strings
  2. https://www.adorama.com/alc/how-to-change-guitar-strings/
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *