پن فلوت چیست ؟ آموزشگاه موسیقی منظومه

امروز در سایت آموزشگاه موسیقی منظومه قصد داریم بدانیم پن فلوت چیست و چگونه ساخته می شود همچنین در مورد طریقه نواختن و انواع آن و طریقه تولید صدا در آن بیشتر صحبت خواهیم کرد در ادامه با ما همراه باشید.

( عکس از کنسرت هنرجویی آموزشگاه موسیقی منظومه )

پن فلوت چیست ؟

پن فلوت که با نام فلوت سرخپوستان هم معروف است سازی است که پیشینه آن را به آمریکای جنوبی و گاهی در قبایل سرخ پوستان نسبت می دهند ولی دقیقا هم قابل تشخیص نیست که نخستین پن فلوت از کجا بوده است.

ساز پن فلوت ساختار بسیار ساده ای دارد به این ترتیب که از قرار گرفتن تعدای نی با اندازه های مختلف در کنار یکدیگر ساخته می شود.

تفاوت طول این نی ها باعث تغییر در زیر و بمی صدای آن می شود که با تنظیم نت ها روی آن می توان به گام مشخصی دست یافت.

برای کوک کردن دقیق تر هر نت نیز در گذشته از دانه های مختلف استفاده می شده که داخل هر نی انداخته می شده است که امروزه با جسمی شیه چوب پنبه و بالا پایین کردن ان به نت دلخواه و مورد نظر می رسند

نوازندگی پن فلوت

نوازندگی پن فلوت کار خیلی سختی نیست برای نوازندگی بایستی لب ها را با زاویه خاصی روی هر لوله قرار داد و با فوت کردن در آن صدای درست را ایجاد نمود.

گاهی برای در آوردن صدای درست به تمرین زیادی نیاز است تا صدا کاملا درست و واضح باشد.

در ادامه برای نواختن نت های دیگر لب را روی نی ها حرکت می دهیم تا به نت های قبل یا بعد برسیم.

انواع پن فلوت

پن فلوت با شکل ها و اندازه های مختلفی وجود دارد در حقیقت می توان با تغییر در تعداد نی ها ، پن فلوت های مختلف تولید کرد و گاهی هم نی ها با طول های متفاوت برای ایجاد صدا های خیلی زیر یا خیلی بم تولید می شود.

با تغییر در طول نی ها نیز می توان در گام های مختلف پن فلوت های مختلف تولید کرد که بتواند همه گام ها را پوشش دهد.

5/5

۲ پاسخ

  1. باسلام وعرض ادب وتشکر از ارائه خوب شما
    مدتها بود که دوست داستم اطلاعاتی درمورد ساز پن فلوت داشته باشم خصوصا با اجرای کنسرت یانی و جدیدا هم لئو روجاس که ظاهر دورگه سرخپوستی و امریکای جنوبی دارند…
    راستش به دلایلی نزدیک به یک دهه از دوری بنده از تهران (شهر زادگاهم) میگذره ولی هنوز گهگاه حال وهوای آنجا سراغم میاد و … ! چند سوال در مورد اینکه قیمت این ساز و مدت یادگیری معمول آن از طریق آموزش سمعی وبصری آیا اصلا شدنی است و اپاسخ اگه بلی است ، چگونه ؟ منظورم مبلغ ساز و مبلغ آموزش اینترنتی ومدت زمان آن برای فردی نه آنچنان با استعداد ونه اینچنین بی … (شوخی)
    چون خدا گواهه ظاهر امر اینه که در تبریز مشغول زندگی هستم ولبکن قربون یک سهرک ویا روستــــا !!!
    توخود حدیث مفصل بخوان ازاین مجمـــل …
    کهنســالی از دوردستهــــــا سپاسگـــــزارشماست
    ”دوست من” یاحق

    1. سلام و درود بر شما
      در مورد آموزش پن فلوت باید بگم که یادگیریش خیلی کار سختی نیست و با یکی دو دوره کوتاه حتما قادر خواهید بود یه تعداد از آهنگای مورد علاقتون رو بنوازید آموزش آنلاین این ساز هم کاملا کاربردی و مفیده.
      خود ساز البته بسته به کیفیتش قیمتای مختلفی داره ولی از حدود ۶۰۰ و یا ۷۰۰ می تونید یه ساز تهیه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *