توصیه های مهم خرید تنبک در آموزشگاه موسیقی

سازهای ضربی

برای خرید تنبک معمولا اساتید در آموزشگاه موسیقی یا اساتید این رشته توصیه هایی دارند که با توجه به آن ها قطعا می توان ساز بهتر و با کیفیت مناسب تری خریداری کرد در ادامه به بخشی از این موارد اشاره خواهیم کرد اما در نهایت به خاطر داشته باشید که فاکتور های زیادی در کیفیت صدای ساز های مختلف دخیل هستند و همه این فاکتور ها باعث می گردد تا شناخت ساز خوب از از ساز نا مرغوب اندکی دشوار باشد.

( عکس از کنسرت هنرجویان آموزشگاه موسیقی منظومه )

تنبک

تنبک یا تمبک از سازهای ایراتی و از دسته سازهای ضربی میباشد قدمت سازهای ضربی به اندازه قدمت موسیقی است و جزء اولین سازهایی هستند که بشر از آن ها به طرق مختلف صدا گرفته است چرا که ایجاد ریتم تقریبا با هر وسیله حتی ابتدایی بسیار راحت و اسان بوده است از این روست که قدمت این دسته از ساغزها به طور کلی زیاد است و در مورد ساز تنبک نیز باید بگوییم که از قدیمی ترین ساز های ایرانی است که به طور تخصصی در موسیقی ایرانی همیشه جایگاهی ویژه داشته است.

انواع تنبک

تنبک از قدیم الایام به شکلی ساده تولید می شده است و خیلی شاید تنوع خاصی در گذشته نداشت و تفاوت تنبک ها بیشتر به جنس چوب و یا جنس پوست مربوط می شد ولی اکنون تنبک های مختلفی ساخته می شود که در زیر به چند نمونه از آن ها اشاره خواهیم کرد.

سازهای ضربی

تنبک یک تکه

در تنبک های یک تکه که اکنون شاید بسیار کم باشد کل بدنه تنبک از یک چوب یک تکه تراشیده و ساخته می شد که استاد با وسایل و ابزار مختلف بدنه را ساخته و پرداخته می کرد که کار زمان بری هم بود است و در نهایت پوست روی چوب کشیده می شد.

تنبک چند تکه

در این تنبک بدنه از چند قسمت تراشیده می شود و بعدا با چسب به همدیگر چسبانده و آماده برای کشیدن پوست می شود ، ساخت این نوع تنبک نسبت به اولی کمی راحت تر است و به دلیل محدود نبودن کار دست سازنده را باز تر می گزارد.

تنبک ترکه ای

در تنبک های ترکه ای تنبک از چندین تکه چوب که اصطلاحا ترکه گفته می شود در کنار هم تشکیل و ساخته می شود که به طرق مختلف شکل گرفته و بدنه تنبک را می سازد. ساخت این مدل تنبک اتندکی راحت تر است و به دلیل چند تکه بودن و ترکه ای بودن بسیار هم سبک از آب در خواهد آمد که این خود شاید نوعی مزیت برای این مدل به حساب بیاید.

 

تنبک فایبری

در این مدل جنس بدنه تنبک اصلا چوب نیست و از پلاستیک فشرده و یا فایبر گلاس استفاده می شود که قالب گیری شده و می تواند تولید سریع و انبوه داشته باشد این مدل البته بسیار سبک است ولی تایید برخی اساتید نیست چرا که جنس صدای چوب را نخواهد داشت.

توصیه های خرید تنبک

1- در انتخاب انواع تنبک که در بالا گفتیم به یاد داشته باشید که شاید هیچ یک بر دیگری برتری نداشته باشد و بهتر است که انتهاب از بین انواع تنبک را بر اساس خودتان برگزینید مثلا اگر تنبک برای کودکان باشد بهتر است که تنبک های سبک تر را انتخاب نمایید.

2-همیشه اینگونه نیست که تنبک های برند های معروف بهتر باشد بلکه تنبک را بر اساس صدای ان انتخاب می کنند و ممکن است در برندی خاص تنبک های بی کیفیت هم زیاد باشد پس در انتخاب تنبک جدای از نوع و مارک به صدا بیشتر توجه کنهید.

3-پوست روی تنبک نه باید خیلی شل و نه خیلی سفت کشیده شده باشد و لی در هر صورت بهتر است که پوست های سفق تر انتخاب نمایید چرا که به مرور قطعه شل تر خواهد شد.

4-بهتر است که بدنه هیچ گونه زبری نداشته باشد و اصطلاحا صاف و سیقلی باشد تا در هنگام نوازندگی پوست را خراش ندهد.

امیدواریم که توصیه های ما در خرید تنبک برای شما مفید باشد خوشحال می شویم نظرات یا تجربیات خود را در ادامه با ما در میان بگزارید.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *