کلاس سلفژ چیست ؟ / آموزشگاه موسیقی منظومه

کلاس سلفژ چیست

شاید این اسم برایتان آشنا باشد و یا شاید در مورد آن اطلاعاتی داشته باشید ولی اگر جزء آن دسته از دوستانی هستید که می خواهید بدانید کلاس سلفژ چیست می توانید در ادامه با ما باشید تا هم با سلفژ و هم کاربرد آن بیشتر و بهتر آشنا شویم همچنین اگر به آموزش موسیقی علاقمند هستید یا فراگیری سازی را آغاز نموده اید ، این اطلاعات در مورد این رشته قطعا به کارتان خواهد آمد.

سلفژ چیست ؟

سلفژ که شاید نام کامل تر آن سرایش باشد در حقیقت تکنیکی در آواز است که در آن خواننده نام هر نت را بر اساس نت موسیقایی آن می خواند نت های موسیقی که شامل هفت نت می شوند و در موقعیت های زیر و بمی خاصی در هر مرحله ادا می گردند.

تکنیک سلفژ ادای منظم و پیوسته تعدادی از نت ها به ترتیب است که البته در این میان بایستی به زمان بندی ها نیز تسلط یافت و ادای نت ها هم در جای خود و هم با زمان درست خود مد نظر است ، سکوت ها نیز که در موسیقی بسیار اهمیت دارند و در کنار نت ها هر یک معنا و زمان مشخص خود را دارد ، در سلفژ نیز به درستی رعایت می گردد.

در سلفژ یاد می گیریم که چگونه نت ها را از لحاط صدایی و از لحاظ زمانی با حنجره تولید کنیم.

( کنسرت 97 آموزشگاه موسیقی منظومه )

سلفژ نه تنها ادای درست نت ها است بلکه درک درست شنیداری نت ها و زمان آنها را نیز در موسیقی در زیر مجموعه خود دارد.

چه مواردی در کلاس سلفژ کار می شود؟

سلفژ شامل یادگیری علمی و اصولی نت خوانی موسیقی است که معمولا در بخش خواندن تاکید دارد. آموزش و یادگیری سلفژ شامل زیر مجموعه هایی است که اگر بخواهیم بدانیم کلاس سلفژ چیست بایستی نخست با آنها آشنا شویم در حقیقت آموزش کامل سلفژ با پیگیری هر یک از این بخش ها میسر است که در زیر با هر یک آشنا خواهیم شد.

صدا خوانی یا کانتاتی

در سلفژ کانتاتی صداخوانی مد نظر نظر است یعنی خواندن و سرایش درست و صحیح نت ها که در این بخش می آموزیم که چکونه نت های مختلف در موسیقی را ادا کنیم و هر نت را در سر جای درست خودش بخوانیم و ادا کنیم.

( بخشی از اجرای هنرجویان آموزشگاه موسیقی منظومه )

در این بخش که بیشتر روی ساز آموزش داده می شود با کمک از سازی چون پیانو طرز صحیح ادای هر نت را با تمرین و ممارست می آموزیم.

وزن خوانی یا پارلاتی

در بخش سلفژ پارلاتی همانطور که پیداست بیشتر مساله زمان بندی ها مطرح است. درک درست و ادای زمان درست هر نت بسیار اهمیت دارد. زمان بخش مهم موسیقی است که بدون آن موسیقی هیچ مبنای خاصی نخواهد داشت. زمان ها و اجرای دقیق آن در هر نت یا در هر سکوت در بخش های بزرگ یا کوچک زمانی بسیار مهم است.

دیکته موسیقی

بخشی دیگر که در کلاس های سلفژ آموزش داده می شود بخش دیکته موسیقی است که جنبه های ساختاری موسیقی را بیشتر مورد تاکید دارد در این بخش تسلط پیدا می کنیم که چگونه شنیداری خود را روی به صورت نت های موسیقی و درست و دقیق در بیاوریم.

این بخش و البته بخش های قبلی نیز همینطور مستلزم دانستن اصولی تئوری موسیقی است که در هر بخش بایستی درست و اصولی تئوری موسیقی نیز آموزش داده شود.

اهمیت کلاس سلفژ چیست

اکنون که دانستیم کلاس سلفژ چیست شاید اهمیت کلاس های سلفژ را نیز بیشتر درک کنیم. همانطور که دانستیم سلفژ یادگیری اصولی علم موسیقی است پس نا گفته پیداست که یادگیری سلفژ می تواند در یادگیری اصولی تر و علمی تر موسیقی به ما کمک کند.

از سویی درک دقیق تر صدا ها در موسیقی باعث می شود که بهتر بتوانیم در کارهایی چون نت نویسی ، آهنگسازی و … موفق باشیم.

کلاس سلفژ برای چه کسانی لازم است ؟

سلفژ البته در موسیقی و برای همه نوازندگان لازم است ولی اگر بخواهیم دقیق تر پیش برویم شاید برخی مباحث تخصصی این کلاس برای همه هنرجویان جذاب نباشد از این روست که بهتر است اساتید بخش هایی از این کلاس ها را که لازم کار هر کلاس است آموزش دهند و از بخش های اضافی بپرهیزند.

آهنگسازان

هنرجویان آواز

هنرجویان سازها مخصوصا ویولن

( کنسرت 97 آموزشگاه موسیقی منظومه )

سلفژ برای کسانی که می خواهند آهنگسازی بکنند قطعا لازم و ضروری است. همچنین برای کسانی که می خواهند آواز را به طور حرفه ای تر دنبال کنند بهتر است که از همان ابتدا سلفژ را بیاموزند.

برای نوازندگان ساز های مختلف هم سلفژ کاربرد دارد مخصوصا برای نوازندگان ویولن بسیار مهم است چرا که در این ساز جای نت ها مثل دیگر سازها مشخص نیست و از این رو نوازنده بایستی گوش قوی داشته باشد تا جای دقیق و درست نت ها را راحت تر پیدا کند و سلفژ می تواند بسیار کمک کننده باشد.

کلاس سلفژ

کلاس های سلفژ در آموزشگاه موسیقی منظومه در روزهای مختلف و از مبتدی تا پیشرفته آموزش داده می شود.

کلاس های سلفژ ایرانی : شنبه ، سه شنبه و چهارشنبه

کلاس های سلفژ کلاسیک :  شنبه ، یکشنبه ، سه شنبه و پنج شنبه

در آموزشگاه موسیقی منظومه سلفژ در بخش های مختلف تدریس می گردد که علاقمندان می توانند برای مشاوره تخصصی یا تست صدا که به صورت رایگان در آموزشگاه انجام می شود با شماره های آموزشگاه تماس حاصل نمایند.

در این مبحث که بیشتر تاکید ما بر بخش های مختلف سلفژ و اینکه کلاس سلفژ چیست بود بخش هایی از کلاس های سلفژ را دریافتیم ولی در واقع کلاس های سلفژ شامل آموزش های مختلفی است که بنا به لزوم در هر کلاس موسیقی پیش می رود و در کلاس های آموزش ساز ها نیز در سطوح مختلف بخشی ضروری از کلاس هاست.

کلاس صداسازی

از جمله کلاس های ویژه ای که در آموزشگاه موسیقی منظومه و به طور کاملا تخصصی آموزش داده می گردد کلاس صداسازی است که در

بیشتر »
دوره آواز آموزشگاه موسیقی

دوره آموزش آواز

تئوری موسیقی شامل؛ مبانی اولیه موسیقی، شناخت نُت، حامل، وزن، فاصــله، مُـد و گام، قواعد نُت نویسی و آکورد شناسی، سازشناسی مقدماتی) منابع تئوری موسیقی:

بیشتر »
5/5

۲ پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *