تار یا سه تار / معرفی بهترین سازها در آموزشگاه موسیقی منظومه

سه تار آموزشگاه موسیقی

معمول دوستانی که به آموزشگاه موسیقی ما مراجعه می کنند بین یادگیری این دو ساز مشکل دارند که کدام بهتر است تار یا سه تار باید بگوییم که این دو ساز هر چند که بسیار به هم شبیهند اما تفاوت های زیادی هم دارند که اگر بدانید بهتر قادر خواهید بود تا تصمیم بگیرید و ساز مورد علاقه خود را بهتر می توانید انتخاب نمایید.

تار و سه تار

تار و سه تار هر دو از خانواده سازهای ایرانی و از دسته سازهای زهی می باشند . نوازندگی این دو ساز بسیار مشابه است همچنین نحوه صدا دهی و تولید صدا در آن ها و همینطور جای نت ها روی این دو ساز با یکدیگر یکسان است.

سازهای زهی آموزشگاه موسیقی

در ساز تار شش سیم وجود دارد که به صورت جفت و نزدیک به هم هستند هر دو سیمی که نزدیک به هم هستند یک صدا تولید می کنند و در حقیقت طنین یکسانی دارند و با یک صدا نیز کوک می شوند در نتیجه بهتر است بگوییم که سه جفت سیم خواهیم داشت که برای نوازندگی در دستگاه های مختلف ، به طرق مختلفی کوک می شود که در پست های بعدی در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

سازهای زهی

نوازندگی تار با یک مضراب فلزی انجام می شود که با زاویه خاصی به سیم ها زخمه می زند جنس این مضراب معمولا از برنج است که توسط مقداری موم در بین انگشتان مهار می شود.

 

سه تار اما ساز کوچکتری است با کاسه ای کوچکتر از تار و دسته ای باریکتر.

سیم های سه تار 4 عدد هستند که البته از ابتدا با این شکل نبوده و سه عدد بوده است و بعدها یک سیم به آن افزوده شده است.

نواختن سه تار به وسیله ناخن انگشت سبابه دست صورت می گیرد که به باعث می شود نصبت به تار هم صدای ملایم تری داشته باشد و هم ساده تر صورت گیرد.

تار یا سه تار

و اما معمولا با چنین سوالاتی مواجه هستیم :

برای شروع کدامیک مناسب تر است؟

یادگیری کدام یک راحت تر است؟

کدامشان بهتر از دیگری است؟

اگر تار یاد بگیریم می توانیم سه تار هم بزنیم یا بر عکس ؟

و سوالاتی از این دست.

اول از همه باید بگوییم که هیچ سازی بر دیگری ارجحیت ندارد و اینطور نیست که سازی را بهتر از دیگری بدانیم بیشتر این مساله به علاقه شخص بر می گردد.

تخفیف کلاس تار

این دو ساز بسیار به هم شبیه هستند و اگر یکی را یاد بگیرید ، دیگری را نیز می توانید راحت بیاموزید.

نحوه قرار گرفتن نت و به اصطلاح پرده بدی این دو ساز شبیه یکدیگر است.

به علت این که صدای ساز سه تار اندکی ملایم تر است و از سویی در دست گرفتن آن نیز راحت است ، شاید در ابتدا اندکی راحتر باشد ولی در تار هم با تکیه داغدن ساز روی پاها به راحتی می توان ساز را در دست گرفت.

سه تار صدای ملایم تر و صاف تری دارد از این رو اگر به دنبال پر کردن اوقات خالی خود هستید می توانید به راحتی این ساز را بنوازید.

از سویی تار با صدای قوی تر و پر تری که دارد می تواند مناسب نوازندگی در گروه های مختلف موسیقی نیز باشد و برای همراهی اواز نیز فوق العاده است.

در نهایت باید بگوویم که قبل از انتخاب سعی کنید صدای هخر دو ساز را از نزدیک بشنوید و سعی کنید به جای موارد بیهوده ، بیشتر روی علاقه خود تمرکز کنید و هر سازی که بیشتر رغبت نوازندگی را در شما بر می انگیزد انتخاب کنید.

زیاد به دنبال این نباشید که کدام بهتر است تار یا سه تار فرقی ندارد مهم انگیززه و علاقه شماست که بایستی مورد توجه قرار گیرد برای نتیجه گیری بهتر می توانید کلیپ های مختلف تار یا سه تار را خوب گوش کنید و بر آن اساس انتخاب نمایید.

 

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *