انتخاب ساز مورد علاقه / برترین ها در آموزشگاه موسیقی

ساز مورد علاقه

برای انتخاب ساز مورد علاقه خود یا فرزندتان باید به نکاتی خاص توجه داشته باشید که در ادامه و بهبود روند آموزشی بسیار موثرند.

به جرات می توان گفت در آموزشگاه موسیقی و در همه مراکز آموزشی این مرحله ، مهم ترین مرحله در روند آموزش و یادگیری موسیقی است.

 

اول از همه باید یادآوری کنیم که انتخاب ساز از سوی والدین برای کودکان کار نادرستی است و باید از این کار پرهیز کرد.

بسیار پیش می آید که والدین به دلایل مختلف از جمله اینکه خود به سازی خاص علاقه دارند یا … اقدام به انتخاب یا تحمیل سازی خاص به کودکان می نمایند.

آموزشگاه موسیقی

گاهی هم والدین چون سازی خاص در خانه موجود هست ، کودک را در کلاس همان ساز ثبت نام می کنند.

دلیل هر چه که باشد باید از این کار پرهیز کرد و در انتخاب ساز به علاقه خود کودکان توجه داشت و اگر برای فهمیدن این موضوع مشکل دارید بهتر است کار را به مشاوران و متخصصان آموزشی بسپارید و یا از راهنمایی های ما در ادامه مطلب بهره بگیرید.

در اکثر موارد اگر ساز درست برای کودکان انتخاب نشود ادامه کار به مشکل می خورد و افراد از ادامه آموزش باز می مانند و یا هیچ میلی و رغبتی به تمرین کردن ندارد و ادامه این روند باعث بی میلی از موسیقی و گاهی باعث سرخوردگی از موسیقی می گردد و این می تواند برای کودکان مخصوصا بسیار زیان بار باشد و باعث شود که حتی دیگر هیچ وقت به سراغ موسیقی نروند و یا با بی میلی وارد این عرصه شوند و این خود اهمیت انتخاب ساز مورد علاقه را نشان می دهد.

آموزشگاه موسیقی

انتخاب ساز مورد علاقه

در انتخاب ساز مورد علاقه همانطور که گفتیم موارد مهمی مد نظر است که در زیر می توانید برخی از مهم ترین آن ها را ببینید.

بهتر است که قبل از ثبت نام در کلاس ها ، انتخاب درستی برای انتخاب ساز برای خود یا فرزندتان داشته باشید و سپس اقدام به برداشتن کلاس آموزشی نمایید.

اینگونه می توانید از ادامه بهتر روند آموزشی مطمئن تر شوید.

1-توجه به انتخاب و علاقه فرد

علاقه عامل محرکی مهمی است که باعث می شود پستی و بلندی های ادامه کار راحت تر و آسان تر طی شود.

عامل مهم علاقه ایجاد انگیزه در بزرگسالان است که باعث می شود با رغبت بیشتری تمرین های کلاس را پیش ببرند.

آموزشگاه موسیقی

در کودکان نیز بسیار مهم است که به علاقه آن ها توجه شود.

گاهی اوقات کودکان ساز خاصی را مطرح می کنند و با اینکه شاید اطلاعات خاصی هم در آن ساز ندارند باز هم اصرار می کنند.

این مورد می تواند به دلایل مختلفی باشد از جمله شنیدن از دوستان ، دیدن در جمع آشنایان یا صحبت در گروه همسالان یا مشاهده یا شنیدن نام آن در ویدئو های مختلف.

دلیلش هر چه که باشد اصلا مهم نیست حتی اگر دلیلی ساده و سطحی هم داشته باشد ، تجربه به ما ثابت کرده که کودکان در سازی که خود نام آن را به زبان می آورند می توانند بسیار بهتر از دیگر ساز ها پیشرفت کنند. چه در سازهای ایرانی و چه در سازهای غربی .

پس از انتخاب ساز مورد علاقه در کودکان غافل نشوید ولی برای درک بهتر و تصمیم مناسب تر می توانید دیگر ساز ها هم به کودک نشان دهید و در مورد آن ها اطلاعاتی اجمالی به او بدهید تا اینگونه بتواند بهتر تصمیم بگیرد.

جلسات معرفی و آشنایی با سازهای مختلف موسیقی برای همه گروه های سنی در آموزشگاه برگزار می شود که می توانید در آن ها شرکت کرده و برای خود یا کودکتان بهتر انتخاب نمایید.

2-مناسب بودن ساز برای جثه و رعایت کردن شرایط بدنی

گاهی اوقات برای کودکان ساز های نا متعارف یا خیلی بزرگ را انتخاب می کنند که شاید در ابتدا و مخصوصا در سنین پایین خیلی صحیح نباشد.

بهتر است که با مشورت با مشاوران آموزشی انتخاب بهتری در این زمینه داشته باشید.

لیست آموزشگاه های موسیقی

3-مناسب بودن ساز برای سن فرد

برخی ساز ها نیز در سنین پایین بیشتر توصیه می شود به دلیل مکانیزم ساده تر و یا سهولت نوازندگی ، که بسته به سنین خاص برخی ساز بیشتر و برخی محدود تر است. که باید به این مورد هم توجه کنید مثلا برخی ساز ها نیازمند دمش بسیار قوی است که در سنین پایین توصیه نمی شود.

به علاوه در سنین پایین تر باید سازی انتخاب شود که هم یادگیری آن ساده تر باشد و هم آموزش اصول موسیقی روی آن قابل فهم تر باشد.

4-شرایط تمرین برای ساز مورد نظر

این مورد چه برای کودکان چه برای بزرگسالان مهم است چرا که باید سازی انتخاب کنید که شرایط تمرین آن را در منزل داشته باشید.

مثلا اگر سازی پر سر و صدا مثل سازهای درام و .. را انتخاب می کنید باید فضایی مناسب برای تمرین آن داشته باشید.

قسمت مهم و عمده موسیقی ، تمرین در منزل است پس بهتر است سازی را انتخاب نمایید که شرایط تمرین آن در منزل را بتوانید فراهم نمایید.

آموزشگاه موسیقی

5-تهیه ساز

در نهایت بایستی سازی را انتخاب کنید که بتوانید آنرا تهیه کنید.

تمرین روی ساز در آموزشگاه یا دیگر جاها یا استفاده از ساز دوستان یا آشنایان برای تمرین اصلا ایده جالبی نیست.

معمولا ارتباط خاصی بین نوازنده و ساز برقرار می شود که به پیشرفت و انگیزه در آموزش بسیار کمک می کند پس بهتر است که ساز را از همان ابتدا در اختیار داشته باشید.

خرید با تاخیر ساز به بهانه اینکه مطمئن شویم فرزندمان درست ادامه می دهد یا نه اصلا کار درستی نیست چرا که خود این کار از اشتیاق کودکان کم می کند.

انتخاب ساز مورد علاقه کاری است که باید با دقت و حوصله انجام دهید و هرگز این مرحله را سرسری نگیرید.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *