دوره آموزش آهنگسازی

دوره آهنگسازی

دوره آموزشی آهنگ سازی کلاسیک

با گذراندن این دوره هنرجویان قادر به آهنگسازی در بیشتر سبک ها و همینطور سبک پاپ خواهند بود.

 

در این بیش از بیست و چند سالی که به فراگیری موسیقی و مخصوصا ده سال اخیر که مشغول به فراگیری مبانی پیشرفته آهنگسازی بودم با متدها و روشهای آموزشی گوناگون و متنوع ای برخورد کردم. متاسفانه تعداد زیادی از این روشها از جامعیت لازم برخوردار نیست به این شکل که یا در نهایت از هنرآموز یک ملودیست ساده می سازد (که قابلیتی است که در تمام نوع انسان موجود است هر کدام از ما می توانیم با سوت زدن یا با خواندن، یک ملودی ایجاد کنیم) یا از لحاظ ترتیب کاربردی مباحث مورد آموزش دارای ایرادهای قابل تاملی هستند. مثلا برای هنرجویی که با آکوردسازی به شکل کامل آشنایی ندارند حتی بهترین متدهای هارمونی هم قابل درک و قابل استفاده عملی نیستند و برای نوازندگانی که آشنایی با مبنای اصولی و پایه ای ساخت ملودی ندارند درک کنترپوآن و همینطور هارمونی و حتی شاید ساختن آکوردهای پیچیده تر اگر غیر ممکن نباشد خیلی سخت خواهد بود.

متدهای خوب خیلی سنگین و تخصصی هستند و شاید متدهای باقیمانده نتیجه مطلوبی به دنبال نخواهد داشت. (همه اینها را از این رو گفتم که من خود سالها لقمه را دور دهان گردانیده ام)

با توجه به مواردی که گفته شد و مسائل دیگر بسیار، بر آن شدیم که در دوره آهنگ سازی که شامل آهنگ سازی و تنظیم موسیقی و نه صرفا ساختن یک خط ملودی با سوت  یا ساز می باشد را برگزار کنیم که خود شامل چهار بخش اصلی خواهد بود که به صورت فهرست وار و سرفصل هایی که در هر یک از این بخش ها طی این دوره آموزش داده می شود را برایتان آورده ایم :

-روش ساختن ملودی

-روش ساختن آکورد

-کنترپوآن

-هامورنی

 

_روش ساخت ملودی

همانطور که یک نویسنده با دستور زبان و شیوهای نگارش نوشتار آشنایی کامل داشته باشد یک نوازنده نیز در هر سطحی که باشد باید با قوائد و دستور زبان موسیقی آشنا باشد در این دوره کلیه مباحث مورد نیاز برای ساخت و ملودی (منوفونیک) به هنرجو آموزش داده می شود برخیث از این مباحث عبارتند از:

-میزان و ریتم

-عناصر ریتمیک

-پرش و سکون

-تکیه در ریتم

-ریتم ساده و ترکیبی

-میزان های ساده و ترکیبی

-تفاوت ریتم ها

-بررسی ریتم در دوره های چند میزانی

 

_روش ساخت آکورد

در این بخش هنرجو با چگونگی ترکیب فواصل مطبوع برای ساختن انواع آکوردها آشنا شود که مهمترین پیش زمینه برای دانش هارمونی است.

برخی از مباحث مورد بحث عبارتند از:

-آکورد شناسی

-انواع آکورد

-ساختن آکورد

-فواصل درون آکورد

-آکوردهای کوچک

-آکوردهای بزرگ

-آکوردهای کاسته

-آکوردهای افروده

-آکوردهای چهارصدایی

-انواع دیگر آکورد

-معکوس آورد

 

_کنترپوآن

کنترپوآن هنر نوشتن خط ملودی برای بخش های آلتو و تنور و باس بر اساس و به زیبایی بخش سوپرانو می باشد کنترپوآن معمولا نسبت به هارمونی مطبوع تر است چرا که هارمونی نتیجه تجربیاتی است از کنترپوآن بدست می آید.

-بررسی و توضیح کنترپوآن

-نوع یک کنترپوآن دو بخشی

-کنترپوآن مینور

-نوع دوم کنترپوآن دو بخشی

-کنترپوآن و فواصل اکتاو

-کنترپوآن چهاربخشی

-کنترپوآن مرکب

 

_هارمونی

هارمونی هنر توانایی پیوند بین آکوردها بر اساس ویژگیهای ساختاری ملودیک و وزنی آنهاست در این دوره هنرجو در خواهد یافت بخش های صدا به چه گونه باید در کنار هم حرکت کند برخی مباحث این دوره عبارتند از:

-توضیح هارمونی

-بخش های بالا و پایین در هارمونی

-بررسی شیوه چند بخشی

-چهاربخش کردن آکورد

-آکوردهای سه بخشی

-پیوند آکوردها

-آکورهای مطبوع

-آکوردهای نامطبوع

-پارادوکس در هارمونی

 

5/5

۲ پاسخ

    1. سلام و درود به شما
      برای سطوح مختلف و به تناسب نوع کلاس ها متفاوته
      می تونید با تماس از دفتر آموزشگاه بیشتر اطلاعات بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *