کلاس تئوری در آموزشگاه موسیقی قسمت 26 داکاپو

سن مناسب آموزش پیانو

در ادامه مباحث تئوری در آموزشگاه موسیقی منظومه و به دنبال بررسی علائم تکرار در موسیقی می خواهیم این جلسه بپردازیم به علامت داکاپو و با کاربرد و شکل این علامت در قطعات آشنا شویم در ادامه با ما همراه باشید همچنین در ادامه صفحه می توانید با جلسات گذشته آموزش تئوری موسیقی بیشتر با علائم و نشانه های در موسیقی آشنا شوید.

داکاپو

همان طور که می دانید تکرار ها در قطعات مختلف زیاد به چشم می خورد و این درست همان جاهایی است که ملودی قطعه دوباره در ادامه و یا در بخش خاصی از قطعه تکرار می شود و نوازنده بایستی با دانستن و شناخت این علامت ها طرز صحیح اجرای هر یک را بداند و در اجرا انجام دهد.

داکاپو یکی از علامت های مهم در موسیقی است و معنای آن این است که بایستی قطعه از ابتدا تکرار گردد و وقتی قطعه به پایان می رسد بایستی نوازنده به ابتدای قطعه برگردد و دوباره قطعه را از آن جا بنوازد با این تفاوت که این با قطعه تا جای معینی نواخته می شود.

معمولا این جای معین با کلمه fine  نشان داده می شود و نوازنده وقتی به این علامت می رسد قطعه را همان جات به اتمام می رساند.

معمولا علامت داکاپو با مخفف dc  نشان داده می شود که در آخر قطعه می آید.

در این میان و در بخشی که با این علامت دوباره نواخته می شود می تواند یکی یا حتی بیشتر علامت دو لا خط تکرار وجود داشته باشد که همه آن ها نیز بایستی نواخته شود و درست تا جایی که کلمه fine  هست همه را بنوازیم.

دقت داشته باشید که علائم تکرار و بخش هایی که دوباره تکرار می شود بخش های مهمی از قطعه هستند که هر چند تکرار می باشند و جزء ساختار اصلی قطعه هست و بایستی درست و در جای خود نواخته شود.

نت متن نت پایه

در پی سوال عده ای از هنرجویان در آموزشگاه موسیقی منظومه با شما عزیزان هستیم با توضیحاتی در مورد نت متن نت پایه که در

بیشتر »
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *