کوک پیانو

نحوه کوک پیانو
امروز در وب سایت آموزشگاه موسیقی منظومه با شما عزیزان همراه هستیم با توضیحاتی درباره کوک پیانو و نحوه درست و زمان مناسب برای این کار . بسیاری از نوازندگانی که تازه اقدام به خرید پیانو نموده اند و یا قصد خرید دارند گاهی نگران کوک برای سازشان هستند و در مورد سوال می پرسند که آیا ساز چه زمانی به کوک نیاز دارد و چگونه بایستی این کار را انجام داد برخی هم نگران آسیب خوردن به صدای ساز بر اثر جابجایی و .. هستند که امروز به همه این مسائل می پردازیم. چه پیانو هایی به کوک نیاز دارند ؟ آیا پیانو های دیجیتال هم باید کوک شوند ؟ چند وقت یکبار باید پیانو را کوک کرد ؟ هزینه کوک پیانو چقدر است ؟ چه عواملی باعث به هم خوردن کوک در پیانو می شود ؟ آیا کوک برای پیانو لازم است ؟ آیا می توانیم خودمان پیانو را کوک کنیم ؟ ابزار کوک پیانو

کوک پیانو

در توضیح برای این امر باید بگوییم که همه سازهایی که از سیم برای تولید صدا استفاده می کنند به این کار نیاز دارند و این به آن خاطر است که سیم به مرور زمان و تحت فشار کشیده شده و صدای نت مورد نظر را پس از مدتی به درستی نمی دهد و یا به علت استفاده و ضربات زیاد در نوازندگی اندکی از جای اصلی خود خارج می شود اگر تاثیر آن در صدا کم باشد معمولا محسوس نیست و خیلی مشکلی ایجاد نمی کند اما به مرور بیشتر شده و اصطلاحا فالش می شود و ممکن است ادامه این روند به شنوایی نادرست در نوازندگی منجر شود. به همین خاطر اینگونه ساز ها معمولا هراز چند گاهی به تیون کردن نیاز دارند در سازهایی مانند گیتار و ویولن که هم تعداد سیم های کمتری دارد و هم جنس سیم و ساختار ساز خیلی فشار زیادی روی سیم ها ندارد معمولا خود نوازنده این کار را انجام می دهد اما در ساز پیانو بایستی توسط متخصص صورت گیرد چرا که هم تعداد سیم ها زیاد است و هم تاثیر فشار وارده روی سیم ها بسیار حساس بوده و ساده تر بگوییم تغییر صدای سیم های مجاور می تواند روی دیگر سیم ها نیز تاثیر بگذارد جدای از این که موارد دیگری نیز در این امر دخیل هستند.

چه پیانو هایی به کوک نیاز دارند ؟

همه پیانوهای آکوستیک یا همان مکانیکی که برای تولید صدا از سیم بهره می برند همیشه به کوک نیاز دارند و این بدان معنی است که سرویس و تیون بایستی برای این پیانوها به طور دوره و منظم صورت گیرد تا هم صدای درست و استانداردی در اخیار داشته باشیم هم سازمان سالم بماند.

آیا پیانو های دیجیتال هم باید کوک شوند ؟

پیانوهای دیجیتال توسط صدای ضبط شده صدا تولید می کنند و به تنظیم صدا نیازی ندارد البته این نوع پیانوها بسته به مدل و برند ممکن است مشکلات صدایی پیدا کنند که هر چند به کوک ربطی ندراد ولی می تواند مشکل از قطعات و یا تداخل صدا ها باشد که توسط تکنیسین و شرکت سازدنده قابل حل است.

چند وقت یکبار باید پیانو را کوک کرد ؟

بسته به مدل ، مارک و برند تولید کننده این زمان می تواند بسیار متغیر باشد در واقع هر چقدر کیفیت پیانومان بالاتر باشد کوک را بهتر و بیشتر نگه می دارد اما جدای از این مساله معمولا پیانوهای مختلف میانگین سالی یکبار به این کار نیاز خواهند داشت که بهتر است زمان این کار را از نمایندگی همان برند پیگیری نموده و سر وقت انجام دهید.

چه زمانی پیانو به کوک نیاز دارد ؟

جدای از سرویس دوره ای و منظم در ابتدا و زمانی که ساز نو است چند بار در زمان های متوالی و منظم به این کار نیاز دارد که این قضیه معمولا جزء خدمات پس از فروش بوده و هزینه ای هم در بر نخواهد داشت این کار به آن خاطر است که سیم ها نو بوده و هنوز قابلیت ارتجاعی زیادی دارند و مدتی لازم است تا اصطلاحا جا بیوفتند.

هزینه کوک برای پیانو چقدر است ؟

هزینه کوک پیانو معمولا در سرویس های اولیه توسط نمایندگی و یا فروشنده رایگان صورت می گیرد ولی در دروه های بعد البته هر چند متغیر است ولی در سال 99 حدود 100 هزار تومان می باشد.

چه عواملی باعث به هم خوردن کوک در پیانو می شود ؟

عواملی مانند سرد و گرم شدن ناگهانی مثلا اگر پیانو در معرض مستقیم باد کولر یا گرمای شوفاژ باشد ( البته نگهداری پیانو نزدیک شوفاژ و کولر به هیچ وجه درست نیست ) . یا رطوبت می تواند تنظیم صدای ساز به هم بزند و زمانی که پیانو را هم جابجا می کنیم این اتفاق می افتد و بهتر است پس از این کار حتما کوک ساز را چک نمایید

آیا کوک برای پیانو لازم است ؟

تیون کردن ساز امری مهم و ضروری است اول از همه برای نوازندگی و تربیت گوش ، کوک نادرست آسیب وارد می کند و نباید بگذارید زمان زیادی از ناکوک بودن ساز بگذرد و از سویی کوک نکردن طولانی به خود ساز نیز آسیب می زند و ممکن است باعث شود که در مراحل بعدی ساز نتواند صدای درست را به راحتی نگه دارد این قضیه می تواند در کنار موارد دیگر از سرویس پیانو مشکلات بعدی را منجر گردد.

آیا می توانیم خودمان پیانو را کوک کنیم ؟

کوک برای سازهایی مانند گیتار و … راحت است اما در سازی مثل پیانو به هیچ وجه نه کار راحتی است و نه کار صحیحی می باشد چرا که ممکن است به ساز آسیب وارد نمایید در ساز پیانو به علت تعداد سیم های زیاد و فشاری بسیار بالا روی صفحه ساز ممکن است تیونینگ چندین بار و توسط تکنیسین صورت گیرد و هر بار تغییر سیم های مجاور روی کلیه سیم ها تاثیر گذار است و از این رو کاری تخصصی است جدای از اینکه شخصی که این کار را می کند با مکانیزم ساز کاملا آشنا است.

ابزار کوک پیانو

ابزار این کار معمولا یک تیونر حرفه ای و کاملا حساس برای تشخیص صدای درست است که با تیونر های معمول که ویولن و گیتار را تیون می کنند کاملا متفاوت است هر چند که همان کار را انجام می دهد ولی تیونر های ساده قدرت تشخیص صدای درست سیم ها در پیانو را ندارند و همچنین حساسیت لازم برای اینکار.
ابزار دیگر این کار آچار مخصوصی است که برای این کار استفاده می شود و کاملا متناسب با پیش ها پیانو نگهدارنده سیم ها است بسیار مهم است که خودتان این کار را به هیچ وجه و یا با آچار ساده یا انبردست انجام ندهید چرا که اگر پین ها آسیب ببینند تعویض آن ها کار سختی است.
 
کلاس آموزش پیانو

کلاس پیانو

اگر به دنبال کلاس پیانو و فراگیری حرفه ای پیانو هستید بهتر است قبل از هر چیز با خود پیانو آشنا شوید؛ پیانو جزو دسته

بیشتر »
دوره آموزش پیانو

آموزش پیانو

پیانو سازی است که شاید نسبت به دیگر سازها اهمیت و توجه بیشتری را به خود جلب کرده است و دلیل این اهمیت هم البته

بیشتر »
انواع پیانو

انواع پیانو با قیمت

برای آن دسته عزیزان و هنرجویان پیانو در آموزشگاه موسیقی منظومه و یا علاقمندانی که قصد تهیه ساز زیبای پیانو را دارند این جلسه قصد

بیشتر »
نحوه کوک پیانو

کوک پیانو

امروز در وب سایت آموزشگاه موسیقی منظومه با شما عزیزان همراه هستیم با توضیحاتی درباره کوک پیانو و نحوه درست و زمان مناسب برای این

بیشتر »
معرفی پیانو

معرفی ساز پیانو

در این مقاله با ساز زیبای پیانو بیشتر آشنا می شویم این ساز یکی از سازهای پایه ای در آموزش موسیقی محسوب می شود که

بیشتر »
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *