حالت صحیح نشستن در نوازندگی سازدهنی

حالت صحیح نشستن در سازدهنی

از کلاس های ویژه در آموزشگاه موسیقی منظومه کلاس آموزش سازدهنی می باشد برای سازدهنی نکات بسیار مهمی در کلاس ها مطرح می گردد که همگی در نوازندگی سازدهنی موثر و مهم هستند یکی از این نکات مهم حالت صحیح نشستن در نوازندگی سازدهنی می باشد که امروز در مورد این مساله قصد داریم اندکی بیشتر صحبت کنیم و در مورد موارد مهم دیگر می توانید به بخش سازدهنی مراجعه نموده و موارد اساسی برای یادگیری این ساز زیبا را بهتر بشناسید.

سازدهنی

همانطور که می دانید سازدهنی سازی کاملا شخصی و از سازهای بسیار محبوب است این ساز از دسته سازهای زبانه آزاد محسوب می شود که مدل های مختلفی را نیز دارد از مهم ترین آن ها سازدهای کروماتیک و سازهای دیاتونیک است که در مورد آن قبلا صحبت کرده بودیم برای آشنایی بیشتر با مدل های دیگر یم توانید به بخش انواع سازدهنی مراجعه نمایید و به نسبت علاقه خود ساز مورد نظرتان را انتخاب نمایید.

سازدهنی سازی با قابلیت های فراوان است یکی از مهم ترین ویژگی های این ساز این است که می توان آن را همیشه همراه داشت و در هر شرایطی به نوازندگی پرداخت اما باید بدانید که نوازندگی این ساز بدون در نظر گرفتن اصول آن ممکن است زیاد جالب نباشد پرا که اشتباهاتی رایج در نوازندگی این ساز وجود دارد که اگر درست رعایت نشوند می تواند به آینده نوازندگی شما لطمه بزند در ادامه قصد داریم در مورد حالت صحیح نشستن در نوازندگی سازدهنی بیشتر بدانیم که یکی از مواردی است که بایستی به درستی رعایت کردد.

( عکس از کنسرت هنرجویان آموزشگاه موسیقی منظومه )

حالت صحیح نشستن در نوازندگی سازدهنی

همانطور که می دانید سازدهنی ساز دم دست و کم دردسری است و برای نوازندگی آن لازم نیست که خیلی مقدمات خاصی را فراهم کنید بر عکس سازهای دیگر که شاید حالت خاص و استایل خاصی را موقع نوازندگی لازم داشته باشند این ساز را می توان در هر حالتی نواخت و خیلیی حساسیت سازهای دیگر را ندارد هر چند که این مورد از ویژگی های این ساز محسوب می گردد اما باید بدانید که نوازندگی آن در حالت غیر صحیح اگر به مدت طولانی صورت بگیرد هم می تواند به بدن آسیب بزند و هم می تواند عادتی غلط شوود که بعد ها مشکل ساز گردد.

از طرفی تمرین طولانی روی حالت نادرست می تواند خستگی را بیشتر کند و شما را از ادامه تمرین بازدارد و اگر طولانی باشد ممکن است زیان بار گردد. از طرف دیگر نوازندگی که در آن بدن در حالت صحیح نباشد می تواند تنفس صحیح را برای نوازندگی مختل کرده و روی صدای ساز تاثیر منفی بگزارد.

در زیر می توانید تصویر صحیح نشستن درست را مشاهده نمایید همانطور که می بینید بدن بایستی در حاتلی باشد که رو به جلو یا عقب خم نشده باشید و بدن در حالت اس مانند خود باشد رد این حالت است که تنفس دیافراگمی نیز درست انجام می شود و برای نفس گیری روی نت ها مشکلی نخواهید داشت ضمن اینکه در این حالت فشاری روی گردن و ستون فقزات نیست و به راحتی تمرین های طولانی را نیز می توانید انجام دهید.

مورد دیگر در تمرین ها این است که حتما از پایه نت استفاده کنید تا مجبور نباشید سر را به پایین خم کنید که در آن حالت نیز به گردن فشار نمی آید و نوازندگی به درستی انجام می گیرد اگر پایه نت ندراید بهتر از از یک وسیله دیگر استفاده کنید.

حالت نوازندگی سازدهنی

انواع مدل سازدهنی

انواع سازدهنی

شاید هیچ سازی به تنوع سازدهنی در نوع و شکل پیدا نکنید چرا که انواع سازدهنی در مدل های فراوان با شکل های بسیاری از

بیشتر »

سازدهنی هوهنر

در وب سایت آموزشگاه موسیقی منظومه امروز می پردازیم به یکی از معروف ترین برند ها در زمینه تولید و ساخت سازدهنی که دارای مدل

بیشتر »
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *