کلاس تئوری در آموزشگاه موسیقی قسمت 12 نت نقطه دار

با مجموعه کلاس های تئوری موسیقی با شما هستیم تا آموزش کامل موسیقی و در ادامه آموزش اصول و قوائد در نوازندگی می رسیم به نت های نقطه دار . اصولا دانستن و یادگیری تئوری موسیقی برای نوازندگان در همه ساز ها امری لازم و ضروری است که با درک موسیقی بسیار راحت تر و اجرایی صحیح تر می توانیم داشته باشیم در موسیقی امروزی البته یادگیری نوازندگی بدون داشتن دانش و قوائد آن عملا به شکل گامل و درست میسر نخواهد بود و کسانی که به دنبال یادگیری موسیقی بدون داشتن دانش درباره نت ها و روابط آن ها باشند قطعا در سطوح ابتدایی در جا خواهند زد و این خود اهمیت دانش موسیقی را بیشتر نمایان می سازد.

عکس از کنسرت هنرجویان آموزشگاه منظومه

نت نقطه دار

در بحث زمان ها انواع نت را به لحاظ زمانی آموختیم و دانستیم که نت ها می توانند با شکل های مختلف گرد ، سفید ، سیاه ، چنگ و … باشند نت گرد که معمولا مبنای تقسیم بندی زمان ها است و دیگر اشکال نت ها بر اساس آن به شکل یک دوم ، یک چهارم ، یک هشتم و … می باشند اما امروز می خواهیم با نت نقطه دار آشنا شویم که در واقع هر یک از اشکال نت ها می توانند با یک نقطه در جلوی خود همراه باشند. نقطه نصف ارزش زمانی هر کدام از نت های گرد ، سفید ، سیاه ، چنگ و … را به زمان نت می افزاید و این بدان معنی است که هر نتی با نصف ارزش زمانی خود جمع می گردد و به شکل یک نت اجرا می شود.

مثلا نت گرد را اگر در حالت معمول معادل چهار ضرب بدانیم بایستی نصف آن یعنی دو ضرب را نیز به این چهار ضرب اضافه کنیم که در واقع یک نت شش ضربی خواهیم داشت این در مورد نت سفید ، سیاه و … نیز صادق است که در واقع با در نظر گرفتن دو ضرب در نت سفید بایستی نت سفید نقطه دار به صورت سه ضربی اجرا شود و نت سیاه نقطه دار به صورت یک و نیم ضرب .

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *