کلاس تئوری در آموزشگاه موسیقی قسمت 10 میزان لنگ

در ادامه مباحث تئوری در آموزشگاه موسیقی و در آخرین بخش از قسمت میزان ها در موسیقی می رسیم به میزان لنگ که در زیر با این نوع از میزان ها و مثال هایی در این میزان آشنا خواهیم شد گفتیم که میزان ها در واقع نظم و ثبات در ریتم قطعات را موجب می شود و بدون آن ها قطعات هیچ ریتم و نظم درستی نخواهند داشت و این نوع میزان است که مشخص می کند در هر میزان چند ضرب نت وجود داشته باشد برای آن دسته عزیزانی که مطالب قبلی را نخوانده اند توصیه می کنیم با مراجعه به بخش تئوری موسیقی از ابتدا با مباحث تئوری در موسیقی بیشتر آشنا شوند.

عکس از کنسرت هنرجویان آموزشگاه موسیقی منظومه

میزان های لنگ ( پیچیده ، مختلط ) :

در این میزان ها که هیچ کدام از خصوصیات میزان های ترکیبی و ساده را به تنهایی ندارند تشخیص اکسنت به نوعی سخت می شود . این میزان ها که جزء میزان های جدید می باشند معمولا از ترکیب یک میزان ساده و یک میزان ترکیبی حاصل می شوند. این میزان ها غالبا هم بر دو و هم بر سه قسمت قابل تقسیم هستند مثلا میزان 7/8 که می توان در آن یک قسمت سه ضربی و یک قسمت چهار ضربی در نظر گرفت چون عدد هفت قابل تقسیم به دو یا سه نمی باشد ولی می توان با خرد کردن آن عدد میزان را هم به دو و هم به سه تقسیم کرد. میزان 5/8 هم جزء میزان های پر کاربرد لنگ می باشد که بیشتر در موزیک های یونان و کشور ها عربی می توان پی آن ها را گرفت.

طی سالیان گذشته با ظهور یانی به عنوان برجسته ترین آهنگساز قرن حاضر و خالق سبک نیو کلاسیک استفاده از میزان های لنگ به شدت گسترش پیدا کرد و ایشان در بسیاری از آثار خود از میزان های لنگ بهره جسته است که معروفترین آن ها MARCHING SEASON می باشد.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *