کلاس تئوری در آموزشگاه موسیقی قسمت 6 کلید دو

در ادامه مبحث کلید ها در کلاس های تئوری آموزشگاه موسیقی منظومه می رسیم به کلید دو که آخرین کلید در مباحث ما می باشد و با معرفی این کلید به سراغ بخش های دیگر در تئوری موسیقی خواهیم رفت. در مورد کلید ها سل و فا در مطالب قبلی دانستیم که در ادامه نیز می توانید برا دستیابی به آن ها روی بخش های زیر کلیک نمایید :
قسمت 1 : نت ها
قسمت 2 : زمان ها
قسمت 3 : کلید ها
قسمت 4 : نت های کلید سل
قسمت 5 : کلید فا

کنسرت هنرجویان آموزشگاه منظومه

کلید دو

این کلید که در جاهای مختلف از آن استفاده می شود نیز مانند کلید فا که در مبحث پیش داشتیم در چند جا روی خطوط حامل قرار می گیرد و در هر صورت روی هر خطی که قرار بگیری نت روی آن خط را به نت دو ( نت دو وسط ) تغیر می دهد و باقی نت ها نیز بر این اساس چیده شده و خوانده می شوند یعنی نت بالاتر ر بعدی می و … از پایین نیز نت قبلی نت سی قبل تر نت لا و به همین ترتیب ادامه می یابد.
این کلید در ساز هایی مانند ابوا ، ویولن آلتو ، هورن ، ترومبون ، ریکوردر و … مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع کلید دو

کلید آلتو : این نوع از کلید زمانی است که کلید روی خط سوم از خطوط حامل جای گرفته باشد که همانطور که گفتیم نت روی این خط به نت دو تغییر نام پیدا می کند این کلید گاها با نام ویلا هم خوانده می گردد.
کلید باریتون : زمانی است که کلید روی خط پنجم قرار گیرد و در این حالت کلید باریتون نام دارد.
کلید تنور : زمانی که روی خط چهار از خطوط حامل باشد حالت تنور آن خواهد بود و در این حالت نت روی خط چهارم نت دو میانی خواهد بود این کلید برای بخش تنور در آواز مورد استفاده بوده است.
کلید ها در شکل های دیگر نیز مورد استفاده قرار می گرفته که اکنون دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد مانند کلید های سوپرانو و متسو سوپرانو که به ترتیب روی خط ها اول و دوم از خطوط حامل قرار می گرفته است.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *