معرفی سازها در آموزشگاه منظومه / آشنایی با ویولن

با ما همراه باشید در وب سایت رسمی آموزشگاه موسیقی منظومه و در ادامه بحث معرفی ساز ها می رسیم به آشنایی با ویولن یک ساز اعجاب انگیز در سراسر دنیا و پر طرفدار . شاید به جرات بتوان گفت سازی با این حد از احساس و دلبری در بین سازهای موسیقی وجود نداشته باشد و رقیبی از این لحاظ برایس ویولن نیست در ادامه با ما باشید با توضیحاتی درباره تاریخچه و معرفی خود ساز.
ویلن در زمان ناصر الدین شاه وارد ایران گشت و نوازندگان آن در ابتدا نوازندگان ساز کمانچه بودند که بسیار به لحاظ اجزا و نوازندگی به ساز ویولن شبیه است.

عکس از کنسرت هنرجویان آموزشگاه منظومه

ویولن

ویولن سازی زهی آرشه ای است که هر چند نمونه های یافت شده و اقتباس گرفته از آن ها بسیار پیشینه طولانی دارند همچون ساز رباب و … ولی نمونه های بسیار مشابه آن از حدود قرن 9 میلادی و ویولن هایی با شکل و شمایل امروزی از حدود قرن شانزدهم میلادی پا به میدان گذاشتند نمونه های قبل تر دارای سوراخ هایی در بدنه بود که در شکل امروزی آن دیگر وجود ندارد.
جدیدا نیز ویولن الکتریک وارد بازار شده اند.

آشنایی با ویولن

ساز ویولن از قسمت های مختلف تشکیل شده است که همگی به شکلی واحد در بدنه تعبیه گردیده است ویولن دارای جعبه صدایی بسیار ظریف است که طنین زیبای آن بسیار مدیون همین جعبه می باشد و تعداد 4 سیم که با کوک های می ، لا ، ر و سل از سیم های زیر شروع می گردد این سیم ها و کیفیت آن ها نیز در صدای لطیف ویولن بسیار موثر است.
این ساز را با آرشه می نوازند که تشکیل شده است از یک بخش چوبی ترکه مانند که از سمت ییگر با موی دم اسب ( یا اخیرا از مواد دیگر ) بسته شده است. کشیدن قسمت مویی روی سیم ها باعث تولید صدای ویولن می گردد که البته برای نوازندگان مبتدی این صدا در ابتدا بسیار می تواند گوشخراش باشد تا مدتی که تحت کنترل در بیاید.

عکس از کنسرت هنرجویان آموزشگاه موسیقی منظومه

اجزای ویولن

ویول تشکیل شده است از جعبه ساز ، خرک ، سیم ها ، گریف ، دسته سیم گیر و زه که هر یک در کیفیت و جنس صدا منوثر است و استفاده از اجناس با کیفیت می تواند صدای بهتر ساز را به همراه ساخت خوب تضمین نماید.
جنس جعبه که از چوب است که خود از چند بخش تشکیل گردیده است بخش رویی صفحه که سیم ها روی این قسمت به وسسیله خرک مهار می گردند به علاوه بخش زیرین که با اجرای کناری این دو قسمت روی یکدیگر قرار می گیرند.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *